Skip to main content

Punca Sakit Lutut Yang Di Alami Oleh Orang Muda

Sakit lutut ini boleh berlaku pada sesiapa sahaja. Terutamnya golongan yang berusia, selalu mengalami masalah sakit lutut.

Tapi golongan muda juga tercenderung untuk mengalami masalah sakit lutut. Sebabnya sakit lutut ini boleh berlaku disebabkan oleh banyak faktor.



Antara faktor sakit lutut adalah berlaku kecederaan pada lutut. Kecederaan ini boleh berlaku samaada disebabkan oleh kemalangan atau semasa melakukan aktiviti bersukan.

Punca Sakit Lutut


Antara kcederaan yang sering berlaku pada lutut adalah :

Kecederaan anterior cruciate ligament (ACL)

ACL merupakan salah satu ligament yang menyambungkan tulang peha kepada tulang betis. Kecederaan ACL sering terjadi ketika sukan yang mana ia akan menyebabkan lutut menjadi tidak stabil

Tulang patah atau retak

Tulang lutut termasuk juga tempurung lutut boleh mengalami keretakan ketika berlakunya kemalangan jalan raya.


Koyakan pada tisu meniscus

Tisu meniscus adalah tisu rawan yang terletak dalam sendi lutut yang berfungsi untuk melancarkan pergerakan sendi.Tisu ini juga boleh mengalami koyakan ketika melakukan aktivit sukan.


Keradangan tendon

Tendon merupakan tisu yang bersambung daripada tulang kepada otot. Mereka yang terlibat dalam sukan seperti larian, berbasikal dan melompat biasa akan memberikan tekanan yang lebih kepada tendon tersebut. kesannya ia boleh menyebabkan tendon ini mengalami keradangan dan juga memberikan kesakitan pada lutut

Jika ini yang berlaku pada anda, cepat cepatkan dapatkan rawatan segera di hospital. Jangan tunggu kecederaan lutut makin parah baru kita nak dapatkan rawatan.

Selain dapatkan rawatan sakit lutut di hospital, kita juga boleh amalkan beberapa jenis vitamin yang sakit membantu dalam masalah sakit lutut - vitamin sakit lutut

Nak tahu rahsia mak yang telah bebas daripada sakit lutut? Nah, meh baca ni- Sakit lutut mak hilang







Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada