Skip to main content

Posts

Showing posts from July 13, 2016

Bersin Keluar Darah Akibat Resdung

Pernah kah anda apabila menyapu sampah atau mengemas rumah anda akan mula bersin-bersin, hidung gatal-gatal? Itu salah satu tanda anda mempunyai resdung.
Resdung ini memang selalu terjadi di kalangan masyarakat kita. Apa yang Ms J perhatikan kan kita mangambil mudah tentang masalah ini.


Macam Ms J sendiri pun mempunyai resdung. Jadi apa yang Ms J lakukan adalah menjaga pemakanan. Antara makanan yang perlu Ms J elakkan adalah budu, kuah rojak, dan air asam.
Semua itu adalah antara kegemaran Ms J, tapi kalau makan juga memang rasa tak selesa pada hidung dan muka. Kalau boleh tu rasa nak cabut je hidung ni.
Resdung atau sinusitis ini terjadi apabila terjadinya keradangan pada rongga sinus yang disebabkan oleh jangkitan kuman. Antara kuman yang biasa mendatangkan resdung adalah :
Streptococcus Staphylococcus
Umumnya kedua-dua kuman ini memang sedia ada dalam badan kita. Namun, jika berlaku kepincangan dalam sistem pertahanan badan, kuman ini boleh membiak dengan tidak terkawal dan menyebab…