Skip to main content

Posts

Showing posts from April 7, 2018

Resepi Nasi Goreng Biasa Versi Mama Super Sedap!

Assalamulaikum dan salam sejahtera!
Hari ini hujung minggu tiada nak tulis pape pun, entry santai je iaitu mengenai resepi nasi goreng biasa versi mama, tapi super sedap!hehe
Terciptanya resepi nasi goreng biasa ini sebabnya tak tahu dah nak masak apa semalam. Sampaikan nak beli nasi goreng kat luar pun, tak tahu nak beli nasi goreng apa.
Lagi satu, nasi goreng biasa kat luar adalah biasa je, boleh la masuk tekak Ms J ini. Tapi kalau goreng sendiri nasi goreng biasa lagi sedap kot. Kita boleh tambah apa-apa lauk dalam nasi goreng biasa.Orang kata takde nasi goreng semata-mata.
Tapi tulah, kalau beli kat kedai nasi goreng biasa, biasanya mereka hanya letak telur sahaja. Kekadang tu sesetengah kedai ada la juga letak ayam sepotong dua. 
Almaklumlah semua mahal sekarang ini. Dan kalau nak tahu harga nasi goreng biasa di sekitar rumah Ms J adalah dalam RM 4.50 - RM 5.
Tak tahu nak cakap mahal atau tak, tapi Ms J pun faham sekarang ini tak de benda yang murah. Maka, tak hairanlah harga na…

Angin Dalam Badan Yang Berlebihan Menjadi Sebab Sakit Gastrik

Bila cakap pasal gastrik je mesti teringatkan iklan gaviscon tu kan.Hebat betul penangan iklan gaviscon dalam merawat gastrik.
Orang kata macam trade mark dah.Bila sebut gastrik kita akan pergi farmasi cari gaviscon sebagai alternatif merawat gastrik.
Sebenarnya banyak sebab sakit gastrik ini berlaku.Yang paling selalu kita tahu adalah tidak jaga waktu makan, atau lebih tepat perut kosong yang terlalu lama.
Inilah faktor utama yang sering kita dengar sebab sakitnya gastrik. Bila dah tahu sebab sakit gastrik ni maka senangla kita nak mencegah gastrik daripada berlaku. Iya dak?


Sering berlaku, sebab sakit gastrik bukan sahaja disebabkan oleh terlewat makan, ada lagi sebab lain yang boleh mencetuskan kehadiran gastrik ni taw.
Sebab Sakit Gastrik Boleh Berlaku
Jadi, jika kita dah cuba jaga waktu makan tapi sakit gastrik masih lagi berlaku, cuba cek balik sebab sakit gastrik seperti di bawah ini:
KetidakhadamanSakit ulu hatiMakan tapi tak kenyangSakit di bahagian abdomenAngin dalam badan y…