Skip to main content

Posts

Showing posts from April 8, 2018

Resepi Ikan Talang Masin Masak Lemak yang Mudah Dan Sedap

Hari pergi pasar sebenarnya mencari sotong, tapi dah habis.Maka, bertukar la menu hariini iaitu ikan talang masin masak lemak.
Ikan talang masin pun dah ada kat rumah, maka bahan nak masak ikan talang masin masak lemak pun tak delah remeh.Senang je.
Sebenarnya resepi ikan talang masin masak lemak ini MsJ minta daripada mak kat Kelantan.Bukan apa, sebab kat Penang biasa dorang suka masak kari ikan talang ni.Sebab dah bosan dengan kari, kita masak la lemak pula.hehe.
Sebenarnya juga Ms J pun bukan pro sangat bab masak lemak ikan talang masin ni.Dan kalau nak tahu ni baru ke 3 Ms J masak resepi ikan talang masin masak lemak.Sebabnya encik suami tak berapa suka masak lemak, kalau masak sambal ok la.
Sebab dah bosan asyik masak sambal je, jadi harini kita masak lemak ikan talang masin la pula ye.hehe.Lagipun resepi masak lemak ini takde la rumit sangat pun.Nak menumis pun tak perlu.Sangatla senang masak lemak ikan talang masin ni.
Resepi Ikan Talang Masin Masak Lemak
1. Beberapa ketul ika…

Tanda Angin Dalam Badan Yang Kita Belum Ketahui!

Selalu dengar orang tua cakap, eh jangan makan itu, nanti angin.
Eh jangan makan ini, angin dalam badan nanti.


Betul tak?
Haa, dulu Ms J tak berapa percaya sangat bab angin dalam badan ini atau tanda angin dalam badan ini. Almaklumlah tak pernah kena lagi masalah angin dalam badan.
Bukan itu sahaja, malah tak tahu pun angin dalam badan boleh membawa masalah pada badan kita. Ish teruk betul kan.haha
Buat mereka yang ada masalah angin dalam badan ini, mungkin rasa tidak selesa atau mempunyai tanda-tanda seperti berikut :
Tanda Angin Dalam Badan

Rasa letih, lesu dan tidak bertenagaSelalu rasa kebah dan sengalTapak tangan dan kaki sering sejukSelalu menguap dan mudah mengantukSukar bernafas, nafas pendekRasa tegang di tengkuk dan pinggangKulit keringMuscle spasm masa tidurPerut beranginSakit kepala, migrainePerasaan mudah marahHilang selera makanHilang, kurang selera makan
Haa, banyak tanda angin dalam badan ini. Semestinya kita rasa tidak selesa dan tanda angin dalam badan ini boleh meng…