Skip to main content

Posts

Showing posts from May 22, 2016

Kenapa tak boleh makan laksa dalam pantang?

First time dengar orang belah utara cakap dalam pantang tak boleh makan laksa. Bukan tak boleh makan dalam waktu pantang je, malah dikatakan tidak boleh makan selama setahun.




Gluppp..Rasa terliur weh. Sedap pulak makan laksa petang-petang cegini ni. Ingatkan dalam pantang je tak boleh makan rupanya setahun lama tu. Tersimpanlah hasrat nak makan laksa. Tunggu anak setahun dulu baru boleh makan.
Fist time dengar sebab Jam asal dari Kelantan, mak pun tak cakap tak boleh makan laksa. Tapi lepas habis pantang masuk kerje lunch terliur pula tengok laksa. Tup-tups kawan tegur katanya tak boleh makan. Terkejut jugak la dengar time tu.
Tapi bila dengar kisah dia, terus tak jadi makan. Dulu kawan Jam pun macam Jam la. Lepas abis pantang 3 bulan terus makan laksa.
"Anak sudah 3 tahun, tapi kesannya sampai sekarang rasa. Badan tak boleh tahan sejuk, sakit-sakit dalam badan. Jam muda lagi kene jaga betul-betul. Biar pantang sekarang nanti da habis pantang nak makan pun makanla."
Tu antar…