Oct 10, 2017

Cara Hilangkan Jerawat Pasir Dengan Mudah


Masalah jerawat bukan perkara asing lagi buat kita. Jerawat ni banyak jenis, ada yang jerawat batu dan ada juga jerawat pasir.

Jerawat pasir pula jauh berbeza dengan jerawat batu.Ianya lebih kepada saiz yang halus-halus dan dalam kuantiti yang banyak.

Jerawat pasir di bahagian muka

Semestinya kita pening memikirkan cara hilangkan jerawat pasir ini sebab ianya terlalu banyak dan boleh menyebabkan kulit kita kasar dan tidak halus seperti mereka yang lain.

Ramai yang cuba hilangkan jerawat pasir ini dengan mengutis jerawat tersebut. Malah Ms J juga salah seorang daripada mereka juga.huhu.

Rasa geram tengok sebab jerawat pasir ini rasanya kasar, dan kalau pakai bedak sekalipun kita mesti rasa tidak puas hati bukan? Jadi bagaimana kita cara kita nak hilangkan jerawat pasir ini?

Sebelum itu, mari kita selidik dulu kenapa berlakunya jerawat pasir ini? Jerawat pasir ini berlaku sebab adanya pengumpulan lemak yang bercampur kotoran di kulit. Ianya akan bertambah buruk apabila berlaku infeksi. Kesannya kulit kita akan menjadi kemerahan dan akan timbul flek.

Ok di sini Ms J senaraikan beberapa perkara mudah yang kita boleh cuba di rumah untuk hilangkan jerawat pasir ini.


Cara Hilangkan Jerawat Pasir


Lidah buaya 


Seperti yang kita tahu lidah buaya ini sangat bagus untuk kulit apatah lagi untuk masalah jerawat pasir. Caranya mudah sahaja campurkan gel lidah buaya dengan garam dan jadikan ia sebagai masker

Bawang Putih 


Bawang putih ini sangat kaya dengan antibakteria, dan ianya boleh membantu membunuh bakteria di sekitar kawasan kulit muka.Caranya tumbuk bawang putih bersama gula merah dan campurkan sedikit air. Jadikan ia sebagai masker dan oleskan di muka

Putih Telur 


Ini adalah antara perkara yang Ms J pernah cuba. Kalau nak tahu protein yang terkandung dalam putih telur ini membantu mengawal minyak di kulit muka secara berlebihan. Bila penghasilan minyak sudah terkawal, maka tidak adalah pori pori tersumbat yang boleh menimbulkan jerawat pasir.

Jeruk nipis


 Penggunaan jeruk nipis boleh membantu membuang sel sel mati di kawasan muka. Ianya bertindak ala ala macam scrub gitu, cumanya cara ini lebih jimat dan mudah.

Yogurt plain 


Tahukan anda dengan penggunaan yogurt sebagai masker juga sering digunakan sebagai cara hilangkan jerawat pasir. Yogurt plain sahaja taw, bukan yang berperisa tu. Nak kesan lagi best apabila campurkan yogurt plain ini bersama ESP daripada shaklee.

Cara Hilangkan Jerawat Pasir : Campurkan Yogurt Plain bersama ESP

Nak dapatkan produk shaklee? hubungi Ms J 016 444 2685




Read More

Oct 9, 2017

Jenis Makanan Tambah Darah Ketika Hamil



Masalah kurang darah ketika hamil boleh dikatakan sinonim dengan ibu hamil.Buat ibu yang pertama kali hamil mungkin agak terkial kial mengenai masalah ini.

“Doktor cakap Hb saya rendah”
“Doktor mengesahkan saya mengalami anemia”
Jenis Makanan Tambah Darah Ketika Hamil

Ini semua adalah berkaitan masalah kekurangan darah, iaitu sel darah merah (haemoglobin) yang rendah. Jadi salah satu yang kita boleh buat adalah dengan mengambil makanan yang kaya dengan zat besi untuk memastikan paras haemoglobin sentiasa normal ketika hamil.


Makanan Untuk Tambah Darah Ketika Hamil


Di sini Ms J senaraikan antara jenis makanan yang boleh membantu tambahkan darah ketika hamil ye.

1.       Makanan Yang Kaya Dengan Zat Besi

Zat besi ketika hamil adalah yang sering kita dengar. Antara zat besi yang kita sering ambil adalah ubat tambah darah iaitu iron tablet.

Zat besi ini penting taw sebab ianya berperanan sebagai kilang haemoglobin. Tubuh kita memerluakan zat besi untuk membuat haemoglobin. Haemoglobin inilah yang akan mengangkut oksigen ke seluruh badan.

Jadi tanpa zat besi, tubuh kita tidak mampu untuk membuat haemoglobin dengan mencukupi, maka akan ianya boleh menjejaskan kandungan kita kelak.

Antara makanan yang sangat kaya dengan zat besi adalah seperti daging merah, hati dan kekacang.

2.       Makanan Yang Kaya Dengan Vitamin B-12

Vitamin B-12 ini sangat penting untuk pembentukan sel darah merah. Kekurangan vitamin B-12 ini boleh menyebabkan terjadinya anemia.

Kesannya ibu hamil akan mudah berasa penat, kulit kelihatan pucat, masalah saraf seperti kebas, masalah depressi dan sebagainya.

Vitamin B-12 ini tidak dapat di hasilkan oleh tubuh badan kita. Jadi kita perlu mendapatkan melalui pemakanan berdasarkan sumber haiwan seperti ikan, telur, daging dan sebagainya.

Selain daripada itu kita juga boleh dapatkan sumber vitamin B-12 ini dengan mengambil vitamin tambahan seperti B- complex daripada Shaklee.

B- complex Shaklee ini mengandungi 8 vitamin yang diperlukan oleh tubuh termasuklah B-12 ini.


Lapan Vitamin Yang Terkandung Di dalam B complex Shaklee

3.       Makanan Yang Kaya Dengan Asam Folat

Asam folat atau asid folik juga adalah perkara penting ketika hamil. Asid folik ini juga dikenali sebagai B9, yang membantu menghasilkan sel darah merah baru yang sihat.

Secara ringkasnya boleh dikatakan asid folik ini adalah sebagai makanan sel untuk menghasilkan sel darah merah baharu yang sihat. Jadi ibu hamil memang memerlukan asid folik ini untuk mengelakkan bayi di dalam kandungan daripada berlakunya masalah seperti spina bifida.

Asid folik ini boleh didapati daripada sayuran hijau seperti kangkong dan bayam, kacang kering, kacang polong dan lain-lain lagi.

Dan kalau nak tahu b complex daripada Shaklee juga adalah salah satu sumber yang mengandungi asid folik taw!

Nak tahu vitamin apa untuk ibu hamil yang mempunyai hb rendah? Baca Vitamin untuk Naikkan Hb

Nak dapatkan sebarang vitamin shaklee hubungi Ms J 016 444 2685





Read More

Sep 29, 2017

Vitamin Untuk Naikkan Hb Ketika Hamil

Ramai diantara kawan Ms J yang hamil apabila masuk trimester kedua, mempunyai masalah hb rendah. Apa lagi bila hb rendah setiap kali ke klinik rasa ngeri je.Dah tahu dah bakal dileteri oleh nurse nanti.

Oleh itu ramai yang bertanyakan Ms J vitamin apa yang sesuai di ambil untuk tambah darah (hb) ini. Bukan kata sebab takut nurse akan marah, tapi fikirkan juga bahaya ibu hamil ini bila hb rendah.



Antara risiko hb rendah adalah keguguran, kegagalan jantung,pitam, pendarahan semasa bersalin, kelahiran bayi pra matang dan sebagainya.

Jadi pada pandangan Ms J hb rendah ini tidak harus di pandang rendah oleh para ibu hamil. Selain mengambil makanan yang kaya dengan zat besi, ibu hamil juga boleh amalkan vitamin untuk tambah darah (Hb) ketika hamil.

Ini antara vitamin shaklee yang selalu Ms J sarankan untuk ibu hamil yang mempunyai masalah hb rendah.


Vitamin Untuk Naikkan Hb Ketika Hamil


Ianya terdiri daripada 3 vitamin, iaitu B complex, vitalea dan vitamin C.

Vitamin Shaklee untuk naikkan HB ketika hamil

B complex


B complex ini berfungsi untuk tingkatkan sel darah merah dan hemoglobin lengkap dengan 8 kumpulan vitamin B termasuk B12 dan folat.

Vitalea


Mengandungi zat besi untuk pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah merah yang sihat.
Ini kerana zat besi adalah sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel.

Vitamin C


Dengan  pengambilan vitamin C, boleh membantu penyerapan vitamin B12 dan zat besi. Selain daripada itu, ianya juga membantu pengeluaran hemoglobin dan meningkatkan pertahanan badan.


Gabungan ketiga-tiga vitamin ini amatlah berkesan untuk menaikkan Hb ibu hamil yang rendah.Samalah dengan apa yang berlaku pada Yaya, seorang ibu hamil yang mempunyai masalah Hb rendah ketika usia kandungan 4 bulan.

Boleh ikuti kisah Yaya di sini ↠↠ HB KEMBALI NORMAL SETELAH DUA MINGGU AMALKAN INI!

Nak dapatkan full set vitamin shaklee ketika hamil? Dapatkan segera daripada Ms J 016 444 2685









Read More

Sep 11, 2017

Hb Kembali Normal Setelah Dua Minggu Amalkan Ini!

Ini kisah Yaya, seorang pengguna setia shaklee sejak tahun 2011 lagi. Yaya disahkan mengandung selepas 5 bulan amalkan set subur dari shaklee. Antara set subur yang Yaya ambil adalah Gla complex, B complex, vitamin C, Alfalfa dan ESP.

Tetapi malangnya setelah disahkan hamil, Yaya mula berhenti mengambil vitamin shaklee kerana khuatiri akan menjejaskan bayi di dalam kandungan.

Oleh itu Yaya hanya mengambil vitamin yang dibekalkan oleh KKM sahaja tanpa mengambil mana mana vitamin untuk ibu hamil.

Namun, itu hanya untuk beberapa bulan sahaja. Pada masa usia kandungan 4 bulan, Yaya disahkan mengidap "mild anemia", sejenis penyakit kurang darah.

Pada waktu itu Hb Yaya jatuh mendadak daripada 14 kepada 9.93. Yaya pula kerap berasa letih dan tidak sedap badan pada waktu pagi.

Akhirnya Yaya tekad untuk mencuba shaklee semula dengan mengambil vitamin untuk tambah darah. Setelah membuat pembacaan dan mencari info mengenai vitamin apa yang patut di ambil, Yaya tekad untuk mencuba vitalea, B complex, osteomatrik, vitamin c, omega guard dan ESP.

Setelah dua minggu konsisten mengambil vitamin tambah darah daripada shaklee ini, Hb Yaya kembali naik kepada 11.3. Yaya berasa sangat gembira kerana bukan sahaja Hb naik, malah badan pun tak terasa letih, bangun pagi pun terasa segar.Malah rambut pun dah kurang gugur.

Kisah Yaya naikkan Hb daripada 9.93 kepada 11.3

Ini adalah kisah Yaya yang mempunyai masalah untuk menaikkan Hb. Semasa hamil, memang  kita kena pastikan Hb sentiasa normal, bukannya semakin rendah.

Jika Hb semakin rendah, itu bakal memberi risiko kepada ibu kelak,bahaya taw Hb rendah ini.Antaranya adalah keguguran, kegagalan jantung, pitam, dan pendarahan semasa bersalin.

Jadi buat ibu ibu hamil di luar sana, jaga kesihatan diri dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan mengambil makanan yang kaya dengan zat besi agar Hb sentiasa normal.

Selain itu jika anda ingin mencuba vitamin tambah darah daripada shaklee bolehlah dapatkan daripada Ms J ye☺

Nak order vitamin shaklee, klik www.wasap.my/60164442685







Read More

Sep 8, 2017

Bahaya Ke Sembelit?

Sembelit ini adalah perkara biasa yang sering berlaku pada semua orang. Malah Ms J juga tidak terkecuali untuk mendapat masalah sembelit ini.

Masalah sembelit ini sering berlaku pada Ms J terutama sekali apabila mengambil produk tenusu dan kekurangan meminum air masak. Haa, nanti memang tidak tidak terlepas untuk mendapat masalah sembelit ini.

Sembelit 


Bahaya ke sembelit ini? Jika ini yang berlaku, ianya  adalah tidak berbahaya, kerana ianya disebabkan oleh gaya hidup kita.

Sama juga pada mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang lain, seperti pesakit gastritis. Mereka juga lebih cenderung untuk mendapat masalah sembelit kerana pengambilan ubat ántacid' yang mengandungi kalsium atau aluminium.

Selain itu mereka yang mengidap anemia, iaitu penyakit kurang darah mereka juga berisiko untuk mendapat sembelit. Bahaya Hb rendah ini taw.

Salah satu alternatif adalah pesakit ini terpaksa mengambil pil zat besi untuk tambah darah, namun kesan di sebalik ubat ini adalah sembelit.

Sembelit yang berlaku disebabkan oleh pengambilan iron tablet

Buat mereka yang mengambil ubat pelawas dalam jangka hayat yang lama juga boleh menyebabkan sembelit berlaku.Ini kerana otot-otot usus yang melakukan periltalsis sudah menjadi lemah.

Buat mereka yang sering menahan diri daripada membuang, kerana trauma kesakitan dan luka di sekitar kawasan anus juga berisiko untuk mendapat sembelit.Dengan asbab itu jugalah kita tidak digalakkan untuk menahan diri daripada membuang air besar.

Golongan ini lebih berisiko untuk mendapat masalah sembelit lebih tinggi berbanding kita yang normal.


Bahaya ke Sembelit?


Ramai yang memandang enteng mengenai masalah sembelit ini.Seperti yang Ms J katakan tadi, mungkin sembelit yang berlaku disebabkan oleh gaya hidup kita.

Namun perlu di ingat, gejala sembelit ini tidak harus di pandang remeh kerana ianya adalah faktor utama menjerumus kepada kanser usus.

Bahaya sembelit yang mana boleh mengakibatkan kanser usus

Antara tanda-tanda sembelit yang dikaitkan dengan kanser usus adalah:

➤Berak Berdarah
➤Sembelit diselangi cirit birit
➤Tidak berak dan kentut serta muntah
➤Tabiat ke tandas, tapi tiada najis

Jika ini sembelit disertai dengan tanda-tanda ini sering berlaku pada anda, maka segeralah berjumpa doktor terutamanya sekali buat mereka yang berumur 50 tahun ke atas.

Golongan ini lebih berisiko tinggi untuk mendapat kanser usus. Jadi jika anda sering sembelit disertai juga dengan berak berdarah ianya bukanlah buasir biasa. Seeloknya segera berjumpa doktor.

Kanser usus pada peringkat awal masih boleh dipulihkan dengan sepenuhnya, jadi bertindak lah segera sebelum ianya terlambat.

Dapatkan tips mudah mengelakkan sembelit ini daripada berlaku lagi.


Untuk mendapatkan vitamin shaklee untuk membantu masalah sembelit, bolehlah hubungi Ms J di talian 016 444 2685







Read More

Tips Mencegah Sembelit ketika Hamil

Rasanya rata-rata wanita hamil mengalami masalah sembelit ketika hamil ini.Sembelit ketika hamil ini adalah perkara biasa yang sering berlaku pada wanita hamil.

Boleh dikatakan majoriti wanita hamil mengalami sembelit terutamanya ketika di akhir kehamilan. Sembelit pula boleh dikategorikan kepada pelbagai jenis, ada yang sudah berhari-hari tidak membuang air besar sehingga berasa tidak selesa pada bahagian perut.

Malah ada juga yang mengadu membuang najis yang keras, seperti batu sehingga menyebabkan kesakitan dan berlaku pendarahan.

Tips Mencegah Sembelit Ketika Hamil

Menurut Dr Zubaidi, sembelit ini sebenarnya lebih merujuk kepada tahap kekerasan najis.Wanita hamil yang mengalami sembelit, mempunyai masalah sukar untuk mengeluarkan najis, sehingga menyebabkan kesakitan dan berlaku pendarahan.

Jika perkara ini kerap berlaku ianya boleh menyebabkan masalah buasir.

Punca Sembelit Ketika Hamil


Penghasilan Hormon Progesterone


Banyak faktor yang menjerumuskan kepada masalah sembelit ketika hamil ini. Antaranya adalah dengan penghasilan hormon progesteron yang banyak ketika hamil.

Hormon ini boleh menyebabkan pemprosesan makanan oleh usus menjadi perlahan. Ketika hamil juga rahim akan makin membesar. Ini boleh menyebabkan tekanan fizikal pada usus sehingga hilang pergerakan najis ke usus besar dan rektum.

Dehidrasi


Selain daripada itu, masalah dehidrasi yang sering berlaku pada wanita hamil juga boleh menjurus kepada sembelit. Oleh itu mereka perlu meminum air masak yang secukupnya untuk mencegah sembelit ketika hamil.


Pengambilan Pil Supplement Yang Kaya Dengan Zat Besi


Manakala, pengambilan pil supplement yang mengandungi zat besi juga boleh menyebabkan sembelit ketika hamil. Pengambilan pil supplement zat besi boleh menyebabkan najis menjadi keras dan akhirnya mengundang masalah sembelit.

Oleh itu, dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu jika anda hamil dan ingin mengambil pil supplement ini.

Pemakanan Yang Kurang Fiber


Selain daripada itu, faktor seperti stress dan pemakanan yang kurang fiber juga boleh menyebabkan sembelit ketika hamil.Jadi, pastikan ibu hamil dalam keadaan yang tenang, tidak stress dan mengamalkan pemakanan yang sihat.

Tips Mencegah Sembelit Ketika Hamil



Bila kita dah tahu punca berlakunya sembelit ini, maka senanglah untuk kita mencegahnya. Ini adalah antara tips yang boleh kita amalkan untuk mengelakkan sembelit ketika hamil.

Pengambilan Makanan yang Kaya Dengan Serat

Tips Mencegah Sembelit Ketika Hamil: Memakan makanan Kaya Dengan Serat

Pastikan dalam diet seharian wanita hamil perlu ada makanan yang kaya dengan serat. Antara makanan yang kaya dengan serat adalah seperti cereal, beras perang, kekacang dan buah buahan.

Minum air yang Secukupnya


Air adalah komponent penting dalam badan kita.Walupun kita tidak mengandung sekalipun ,memang kita perlukan meminum air yang cukup. Buat ibu hamil, anda di galakkan untuk minum air dengan cukup bukan sahaja dapat mengelakkan masalah sembelit ketika hamil, malah mengurangkan masalah loya di awal kehamilan.

Melakukan Senaman Ringan


Ramai yang beranggapan apabila hamil, tidak boleh melakukan senaman. Boleh sebenarnya, asalkan ianya senaman yang ringan dan bukannya yang berat yang boleh menjejaskan kandungan.

Antara senaman ringan yang boleh ibu hamil lakukan untuk mengelakkan sembelit ketika hamil ini adalah seperti berjalan, menunggang basikal (stationary bike)

Tips Mencegah Sembelit Ketika Hamil : Berjalan

Jika sembelit ketika hamil ini disebabkan oleh pengambilan pil supplement yang kaya dengan zat besi, maka berbincanglah dengan doktor anda.

Supplement Membantu Masalah Sembelit Ketika Hamil

Supplement juga boleh membantu masalah sembelit ketika hamil.Antara supplement sembelit ketika hamil adalah seperti osteomatrik dan omega guard daripada shaklee.


Tips Mencegah Sembelit Ketika Hamil : Osteomatrik 

Pemilihan supplement kalsium mestilah mempunyai unsur magnesium seperti mana yang terdapat di dalam osteomatrik shaklee. Ini kerana magnesium boleh membantu melegakan otot usus dan mewujudkan pergerakan yang lebih lancar.

Tips Mencegah Sembelit Ketika Hamil : Omega Guard


Manakala omega guard pula bersifat anti radang, yang mana boleh membantu menyembuhkan luka di kawasan terjejas ketika sembelit.

Dapatkan kedua-dua supplement ini daripada pengedar shaklee yang berdekatan anda!

Jika ingin membuat belian daripada Ms J, terus hubungi Ms J 016 444 2685

Mempunyai masalah bengkak susu? Baca ini ⏩⏩Merawat Payudara Bengkak Susu




Read More

Sep 7, 2017

Makanan Tambah Susu Ibu

Assalamualaikum semua dan rasanya belum terlambat untuk Ms J ucapkan selamat hari raya aidil adha.

Kisah di hari raya, bersama ramai sanak saudara bermacam macam petua yang dapat.Antaranya adalah mengenai makanan untuk tambah susu ibu



Cara tambah susu ibu ini amatlah mudah, semuanya bergantung pada kita.Dan aspek yang paling rapat sekali dengan kita adalah cara pemakanan kita.

Ya, pemakanan juga mempengaruhi penghasilan susu ibu. Makanan boleh merangsang dan menambah susu ibu. Oleh itu kita haruslah mememakan makanan yang boleh menambahkan lagi susu ibu (milkbooster)

Di sini Ms J senaraikan antara makanan yang boleh menambahkan susu ibu. 

1. Kurma
Makanan Tambah Susu Ibu : Kurma

Kurma adalah makanan sunnah yang paling popular di bulan ramadhan.Tapi tahukah kita bahawasanya kurma juga salah satu makanan yang sangat hebat, yang mana boleh menambahkan susu ibu.

Ianya mengandungi unsur kalsium dan zat besi yang tinggi.Maka ianya sangat baik di amalkan oleh ibu menyusu.

Kurma ini boleh dibuat pelbagai resepi.Antaranya adalah seperti blend kurma untuk di buat jus. Dan antara pemakanan kurma yang paling mudah adalah dengan memakan begitu sahaja.

Ini pula resepi cadangan daripada Ms J untuk menambah susu ibu, iaitu dengan menggunakan kurma, chia seed dan ESP daripada shaklee.

Makanan Tambah Susu Ibu : Kurma + ESP + Chia seed


2. Habbatusauda / Jintan Hitam

Makanan Tambah Susu Ibu : Habbatusauda


Habbatusauda juga salah satu makanan tambah susu badan yang hebat. Ianya bukan sahaja terkenal sebagai jamu jamu di kedai jamu, malah ianya juga diklasifikasikan sebagai makanan penambah susu ibu.

Ianya sudah di gunakan sejak berkurun lamanya. Habbatusauda ini boleh direbus dan diminum airnya. Berapa kali sehari atau dalam seminggu, bergantung kepada kita.

Selain manfaat sebagai makanan tambah susu ibu, habbatusauda juga dikatakan boleh menguatkan antibodi dan mencegah penyakit ringan yang lain.

3. Halba

Makanan Tambah Susu Ibu : Halba


Halba ini sering Ms J gunakan dalam membuat nasi dagang. Tak sangka juga sebenarnya bahawasanya halba juga salah satu makanan yang boleh tambah susu ibu ibu.

Dan kalau nak tahu, halba juga digunakan pada zaman Rasulallah untuk merawat pelbagai jenis penyakit.

4. Lobak Putih

Makanan Tambah Susu Ibu : Lobak Putih


Kalau nak tahu Ms J dulu tak pernah kenal pun dengan lobak putih ini.Apatah lagi untuk ketahuinya yang juga bertindak sebagai makanan penambah susu badan.

Dikatakan lobak putih ini sangat bagus untuk menambah susu. Resepi yang paling mudah, iaitu dengan membuat sup lobak putih.Sangat ringkas tapi berkhasiat taw.

5. Alfalfa

Makanan Tambah Susu Ibu : Alfalfa


Alfalfa ini dikenali sebagai raja segala tumbuhan dan sangat bagus untuk diamalkan oleh ibu menyusu kerana ianya juga salah satu makanan untuk menambah susu ibu.

Selain bertindak sebagai makanan penambah susu ibu, alfalfa juga sangat bagus digunakan untuk masalah berkaitan pelawasaan.

Malah Ms J juga pengguna setia dengan alfalfa daripada shaklee, untuk mengurangkan masalah angin dan badan lemau.

Lima makanan ini adalah antara makanan yang boleh menggalakkan susu ibu (milkbooster). Di luar sana masih terdapat banyak lagi petua atau makanan yang boleh diklasifikasikan sebagai milkbooster.

Harapnya ibu menyusu yang mengalami masalah susu kurang, bolehlah cuba amalkan pemakanan yang boleh menambah susu ibu seperti yang Ms J cadangkan seperti di atas.

Jikalau ada yang berminat untuk mencuba set milkbooster daripada shaklee boleh lah hubungi Ms J di 016 444 2685

Selamat Breastfeeding!


Read More