Skip to main content

Posts

7 Tips Bagaimana Nak Kekalkan Rasa Positif Sepanjang Hari

Assalamualaikum dan salam sejahtera!
Harini ini Ms J nak berkongsi santai santai saja dengan korang semua. Tajuknya adalah bagaimana kita nak kekalkan rasa positif sepanjang masa, sepanjang dalam kehidupan kita.

Sebenarnya, ini adalah tajuk kelas Ms J di telegram beberapa hari yang lepas. Jadi, Ms J pun ingin berkongsi dengan anda semua mengenai tips ini.


Agaknya la kan, ada ke orang yang sentiasa positif je sepanjang masa? Ada, tapi susah kita nak jumpa.


Iyalah ,bukan senang untuk kita sentiasa positif, terutamanya bagi yang berbisnes ni. Ada masa bisnes down, ada masa bisnes naik. Semua itu akan mempengaruhi emosi kita dan sudah tentu rasa positif tu akan pudar dalam diri kita.
Mungkin kita akan mengambil masa untuk kembali positif. Alhamdulillah, jika kita diberi kesedaran untuk bangkit semula. Sebab ada sesetengah orang bila berhadapan dengan masalah atau kegagalan, terus rasa down dan give up.
Jadi, amat penting untuk kita sentiasa positif dalam apa jua yang kita lakukan. Sentia…
Recent posts

3 Basic Business Principles

Sejak dalam shaklee, banyak benda yang merubah Ms J. Pertamanya adalah visi untuk berjaya dalam hidup.
Kalau tak, sebelum ini lepas graduation, Ms J lebih tertumpu kepada pekerjaan. Orang kata pergi kerja, balik kerja cukup bulan dapat gaji.
Bagi Ms J, lama kelamaan  ianya membuatkan hidup ini sama je, sekata. Tak perubahan, takde peningkatan tiada usaha untuk buat yang lebih baik.
Tapi, bila join sebagai pengedar shaklee, ianya lebih banyak membuka mata Ms J mengenai hidup ini. Dalam hidup ini kita kena banyak belajar. 
Salah satunya adalah belajar untuk buat bisnes. Orang kata nak kaya buatlah bisnes. Kalau nak harapkan makan gaji memang takkan kaya, cukup cukup makan jela.
3 Basic Business Principles
Jadi, hariini Ms J nak berkongsi mengenai tiga basic business prinsiples dalam bisness.
1. Don't listen to people with less experience 2. Sell product that solve a problem 3. Try to help and collaborate, not compete


Faham tak apa yang dimaksudkan dengan 3 basic principle di atas tu…

Vitamin Untuk Kejang Kaki (Tarik mengkarung)

Semalam adik ada bercerita, pengalaman beliau menghadapi masalah kejang kaki pada waktu malam. Katanya sakit yang amat. Sebelum ini tak pernah pula berlaku.
Bukan itu sahaja, malah beliau juga ada alami masalah gigi rapuh. Katanya lagi giginnya dah banyak bergoyang dan patah.
Eh, muda lagi. Mana mungkin ada masalah gigi rapuh bagai kan. Mustahil!Tapi itulah kebenaran. Usia muda bukan penentu kita sihat, tapi kalau kita amalkan gaya hidup sihat dan makan makanan sihat, insyaallah kesihatan kita akan bertamabah baik.
Punca utama terjadinya kejang kaki atau tarik mengkarung ini masih tidak dapat dikenalpasti. Namun, beberapa faktor seperti kekurangan nutrisi seperti kalsium dan magnesium boleh menyumbang kepada masalah tarik mengkarung untuk berlaku.
Semua bergantung pada pemakanan kita. Kita perlu pastikan pemakanan seharian kita mencukupi dengan segala nutrisi agar kita terhindar daripada masalah tarik mengkarung.

Tarik mengkarung biasanya berlaku pada waktu malam, ketika kita tengah …

Shaklee Produk Dan Business Workshop

Rasa sedih juga hari ini sebab tak dapat nak hadirkan diri dalam program shaklee untuk hujung bulan depan.
Pada 29 June nanti shaklee ada anjurkan program namanya shaklee produk dan business workshop.
Program kali ini mempunyai pengisian mengenai produk shaklee shaklee oleh nutrisionist shaklee yang bertauliah, iaitu Pn Sarah.



Cuma bezanya kali ini bukan belajar pasal produk semata mata, tapi ada lagi pengisian lain yang lebih bermakna untuk semua pengedar shaklee.
Pengisian mengenai bisnes shaklee, oleh otai atau jutawan shaklee. Woow mana nak dapat ilmu macam ini. Kalau kat luar sana, mesti kena keluarkan modal beribu ribu untuk dapatkan rahsia jadi jutawan kan.
Bukan pasal bisnes je, malah shaklee juga anjurkan mengenai perkongsian mengenai rahsia kejayaan mereka mereka yang telah berjaya dengan shaklee.
Wow, inilah yang Ms J paling suka. Suka dengar cerita mereka yang berjaya, supaya diri sendiri pun akan beroleh kejayaan seperti mereka.
Tapi tula, nak jadikan cerita, tengok cuti…

Review Penggunaan Lip Matte Wardah

Assalamualaikum semua.
Hari ini Ms J nak berkongsi mengenai lip matte daripada Wardah. Sebenarnya ini adalah pertama kali Ms J menggunakan lip matte daripada Wardah ini.


Kalau sebelum ini, Ms J menggunakan lipstik biasa biasa sahaja, seperti marykay, maybelline mate. Tapi majoriti rasa tak puas hati sebab ianya tidak tahan lama.Kalau petang tu mesti dah pudar, ataupun dah hilang.
Tak tahulah kot Ms J yang tak tahu nak pakai ke macam mana kan.
Sebenarnya tak bercadang pun nak beli lipmatte Wardah ni. Alkisahnya semalam keluar dengan kawan kat City Square Sungai Petani.


Kawan Ms J ajak singgah watson sekejap. Maka, masuklah kami. Dok tengok dia dok excited.Ms J tanya la kenapa.
Rupanya dia excited sebab lipmatte Wardah ini ada promosi katanya. Tengok dia pakai cantik jugak, maka Ms J pun naklah cuba satu.
Hasil terpengaruh dengan kawan, maka belilah juga Ms J.haha. Kebetulan, memang ada niat pun untuk beli lipstik baru, cuma tak tahu nak beli yang mana je.
Kawan Ms J ni pula suka try a…

Beza Gula Semulajadi dan Dan Gula Tambahan

Selalu dalam makanan kita mesti mengandungi gula. Tak kiralah gula semulajadi atau gula tambahan.Eh jangan dok pening pula apa tu gula semulajadi dan gula tambahan?

Kedua dua gula ini tak sama taw. Gula semulajadi dengan gula tambahan dua benda yang berbeza. Jangan ingat semua gula sama je taw.

Biasa kita tengok kat produk makanan, pelbagai jenis nama gula yang dorang paparkan.Betul tak?
Haa kalau nak tahu gula semulajadi ini merujuk kepada gula yang kita dapat daripada makanan semulajadi yang tidak diproses atau sedikit diproses.


Ada 3 kategori utama gula semulajadi, iaitu :
Fruktose - Gula dari buah dan sayur
Lactose - Gula daripada produk tenusu
Glucose - Gula dari buah,sayur dan bijirin


Manakala gula tambahan pula adalah gula putih, gula perang, gula kabung dan sebagainya. Sebenarnya gula tambahan ini mempunyai pelbagai jenis nama yang terdapat di mana mana produk makanan.
Nama gula tambahan ini berbeza beza mengikut cara ia diproses. Jadi, kalau kita baca label di produk terpros…

Rahsia Kekal Bertenaga Ketika Berpuasa Walaupun Hamil

Rasanya belum terlambat lagi untuk Ms J ucapkan selamat datang ramadhan dan selamat berpuasa buat sahabat muslim dan muslimin semua.
Bulan ramadhan ini bukan alasan untuk kita bermalasan, tidak larat, letih dan lesu. Sebaliknya jadikan bulan puasa ini salah satu bulan yang aktif dalam hidup kita.
Mesti korang pelik kan, macam mana puasa puasa pun boleh lagi aktif, tambah tambah lagi buat ibu hamil.
Haa, inilah yang Ms J nak kongsikan harini. Buat pengetahuan korang, Ms J sekarang ini hamil 19 minggu anak ketiga. Alhamdulillah, so far masih mampu meneruskan ibadah puasa dengan jayanya.
Bukan itu sahaja, malah bila balik kerja Ms J masih mampu untuk uruskan dua anak teruna dan dan masak untuk berbuka puasa nanti.
Alhamdulillah, syukur sangat sangat. Memang target tahun ini ingin meneruskan puasa penuh, tanpa ada lopong lopong.huhu
Nak tahu apa rahsia Ms J untuk berpuasa ketika hamil? Haa, sebenarnya Ms J ini amalkan vitamin shaklee. Antara vitamin yang Ms J amalkan adalah :
ESPVitamin B comple…