Apr 22, 2018

8 Punca Asam lambung yang Kita Tak Ketahui!

Pernah dengar asam lambung? Sebenarnya Ms J pun pertama kali dengar mengenai perkataan asam lambung ini. Ini pun tahu bila ada pelanggan yang bertanyakan vitamin untuk masalah asam lambung yang dihadapi.

Okla sebenarnya asam lambung ini memang sering kita dengar. Dalam bahasa mediknya dikenali sebagai gastroesophageal reflux disease (GERD). Oo, Ms J pun baru tahu asam lambung dan GERD ini adalah masalah yang sama, cumanya nama yang berbeza.

Penyakit asam lambung ini boleh dikatakan sangat familiar diantara kita. Malah ianya sering berlaku pada setiap peringkat umur, tak kira tua atau muda.

Asam lambung atau GERD ini adalah sejenis keadaan di mana nyeri pada ulu hati atau rasa sensasi terbakar di dada kesan daripada naiknya asam lambung ke esophagus.


Secara normal, sistem pencernaan badan kita bermula daripada esophagus ke perut. Esophagus ini adalah sejenis kerongkong yang menghubungkan mulut ke lambung.

Manakala asam lambung pula adalah sejenis asam hidroklorida yang terdapat di lambung. Ianya berfungsi sebagai pemecah makanan dan melindungi tubuh daripada  bakteria. 

Di bahagian hujung esophagus dikenali sebagai lower esophagheal sphinter (LES). LES ini lebih dikenali sebagai injap, yang mana bila ada makanan yang ingin masuk dari esophagus ke perut, ianya akan terbuka.


Namun, apabila berlaku injap ini lemah atau berlaku kerosakan, maka dengan mudahnya makanan boleh naik  semula ke bahagian esophagus. Kesannya, dinding esophagus boleh mengalami kerosakan dan menyebabkan asam lambung berlaku.

Jika ini yang berlaku, kita akan merasa pedih ulu hati atau rasa seperti terbakar di sekitar dada. Biasanya penyakit asam lambung ini tidaklah berbahaya, namun jika ianya sering berlaku masalah asam lambung ini boleh menyebabkan keradangan pada esophagus, susah untuk menelan makanan dan sebagainya.


Punca Asam Lambung Berlaku


Sudah menjadi persoalan kita, kenapa agaknya asam lambung ini berlaku? Apakah faktor yang menjadi punca asam lambung berlaku pada sesetengah orang.


Di sini terdapat 8 punca yang boleh menjadi penyebab berlakunya masalah asam lambung.

  • Berbaring setelah makan atau makan hingga kenyang
  • Kelebihan berat badan
  • Konsumsi aspirin, ibuprofen atau ubat relaksasi otot
  • Ngemil sebelum tidur
  • Minum minuman beralkohol, soda, teh atau kopi
  • Makan makanan tertentu seperti coklat, bawang merah atau putih, tomat, sajian berlemak dan pedas
  • Hamil
  • Merokok

Jika anda salah seorang penderita asam lambung dan  8 perkara di atas adalah antara aktiviti yang anda sering lakukan, maka cuba hentikan.

Lihat apa kesan pada diri anda. Jika masalah asam lambung berjaya di atasi, tahniah Ms J ucapkan. Semoga entry kali ini membantu mereka yang mencari solusi kepada masalah asam lambung.

Masalah angin dalam badan? Baca 6 cara buang angin dalam badan dengan mudah.


Read More

Apr 21, 2018

Testimoni Buang Angin Shaklee


Ramai rupanya yang mempunyai masalah angin dalam badan. Malah, semalam adalagi pelanggan yang watsap Ms J bertanyakan set shaklee untuk masalah angin dalam badan ini.



Angin dalam badan boleh menyebabkan badan kita tak selesa. Bukan itu sahaja, malah ianya seringkali dikaitkan dengan gastrik.

Buat mereka yang mengalami masalah angin dalam badan ini, mesti dah rasa pedih dan peritnya masalah angin angin dalam badan ini.

Padahal, masalah angin dalam badan ni jika dilihat ianya suatu masalah yang ringan sahaja kan. Haa, jangan dipandang ringan kerana ianya boleh meninggalkan kesan yang mendalam buat mereka ini.

Dan kalau nak tahu, pengambilan supplement seperti set buang angin shaklee yang terdiri daripada pepperminth ginger plus dan garlic shaklee boleh membantu dalam masalah angin dalam badan ini.

Testimoni Buang Angin Dalam Badan


Mari kita lihat apa kata pengguna set shaklee untuk masalah angin dalam badan ini:

Testimoni Angin Dalam Badan 1 :


Selepas mengambil peppermint gingger plus, perut asyik membuang angin je, dan pada sebelah pagi rasa sangat lega sebab perut dah tak berangin lagi!

- Puan Yati



Testimoni Buang Angin Dalam Badan 2 :


Garlic ini bukan sahaja untuk masalah angin dalam badan, malah sangat bagus untuk sistem penghadaman.


Testimoni Buang Angin Dalam Badan 3 :


Dengan pengambilan pepperminth ginger plus, terus buang angin dalam badan, malah tidur pun lena!


Testimoni Buang Angin Dalam Badan 4 :


Tekak dah tak loya
Perut dah tak sebu
Angin pun mudah keluar
Perut rasa sejuk

Tulah kesan bila ambil pepperminth ginger plus ini.




Testimoni Buang Angin Dalam Badan 5 :


Perempuan prengnat pun boleh amalkan pepperminth ginger plus ini. Apatah lagi kalau ada masalah morning sickness, loya dan muntah muntah.

Sesuai sangat amalkan pepperminth ini.



Kesimpulannya, set shaklee untuk buang angin ni sangat membantu untuk mereka yang selalu ada masalah angin dalam badan.

Tak rugi untuk cuba, sebab harganya pun sangatlah murah dan berbaloi. Untuk sebarang belian atau pertanyaan boleh terus hubungi Ms J dengan klik no di bawah.

Read More

Apr 20, 2018

Majlis Perpisahan Rakan Sekerja

Semalam tempat kerja telah mengadakan satu majlis perpisahan untuk salah seorang rakan sejawatan Ms J di tempat kerja. Namanya Lim Chu Keng, yang mana telah berkhidmat di sana selama 6 tahun ++.

Lama tu 6 tahun. Tetiba beliau mendapat tawaran yang lebih baik, dengan sebab itulah beliau membuat keputusan untuk berhenti kerja di sini.

Pada mulanya rasa sedih juga. Sebab sudah tentu rasa kehilangan seorang rakan sejawatan. Walaupun beliau berlainan agama dan bangsa, tapi kami boleh bekerja dengan baik, tanpa mengira semua tu.

Memang Ms J akui, beliau banyak membantu dalam segala hal di tempat kerja. Jika komputer rosak atau ada masalah mesti cari beliau lah. Memang takde muka lain yang Ms J cari kalau bukan beliau.

Tambah pula beliau seorang saja staff lelaki di tempat kerja Ms J. Lagi senang jika perlu melakukan kerja berat seperti mengangkat barang, selalu beliau lah yang kami panggil untuk membantu kami yang perempuan ini.

Namun, lepas ini semua tu kena buat sendiri dah memandangkan beliau sudah tiada lagi di sini. Tapi bagus juga beliau bertukar kerja. Sekurang-kurangnya dapat menimba pengalaman baru di tempat kerja baru.

Tambah pula dengan gaji yang ditawarkan agak lumayan, maka serba sedikit ianya boleh membantu dalam kewangan beliau.

Dan kalau nak senaraikan, rupanya banyak lagi kelebihan yang beliau peroleh di tempat kerja baru. Maka, tidak sepatutnya kami di sini sedih dengan kehilangan beliau.

Orang kata, doakan kegembiraan kawan. Maka, itu yang lebih baik, bukannya menyekat kegembiraan mereka. Di harap dengan tempat kerja baru, kawan baru beliau boleh bekerja dengan tenang sebagaimana di sini.

Mari kita layan ragam kengkawan Ms J yang hadir untuk majlis perpisahan semalam.























Read More

Apr 19, 2018

Tips Urus Kewangan Bersama Pasangan

Semalam ada kelas bersama mentor, tajuknya amat menarik iaitu mengenai tips urus kewangan bersama pasangan.Rasanya semua orang mempunyai masalah kewangan ini, memandangkan semua harga barang naik.

Namun, dengan pengurusan kewangan yang betul boleh membantu kita sekeluarga untuk merancang kewangan dengan baik. Bila bercerita mengenai pengurusan kewangan ini, Ms J sendiri masih belum pernah menghadiri kelas pengurusan kewangan yang dianjurkan oleh mana-mana pihak.


Bila ada mentor yang sudi berkongsi mengenai tips urus kewangan bersama pasangan ini, Ms J rasa teruja sangat sebab sedikit sebanyak ianya boleh membantu dalam masalah kewangan yang dialami oleh Ms J sendiri.

Sebelum Ms J berikan tips mengurus kewangan bersama pasangan, Ms J ingin berkongsi bahawasanya Ms J dan suami adalah bekerja. Malah, sama juga dengan mentor Ms J yang berikan tips ini, kedua duanya adalah bekerjaya.

Namun, kami masih mempunyai masalah yang sama, iaitu masalah kewangan. Bukan itu sahaja malah kami jarang sekali dapat pergi bercuti bersama keluarga dek kerana masalah kewangan yang menghimpit.

Oleh itu, rasanya penting kita semua urus kewangan dengan sebetulnya. Iya semua perkara perlukan duit, maka rancanglah kewangan kita dengan betul agar masalah kewangan tidak menghantui diri kita.

Okla di sini Ms J kongsikan beberapa tips urus kewangan bersama pasangan. Moga dapat membantu mereka yang mempunyai masalah kewangan seperti Ms J ini.

Pertama sekali dalam urus kewangan perlu tahu berapa gaji bersih isteri dan suami sebulan berapa. Jumlah kan gaji bersih tersebut.

Gaji bersih suami RM 2000
Gaji bersih isteri RM 2000
Jumlah RM 4000

Bila dah jumlahkan semua, maka baru kita senaraikan komitmen suami atau isteri yang perlu diselesaikan pada setiap bulan. Ms J bagi contoh seperti di bawah:

Rumah - RM 600
Kereta - RM 500
Susu anak - RM 100
Pampers adik - RM 100
Belanja Dapur - RM 150
Petrol - RM 300
T and go - RM 100
Ptptn - RM 200
Mak - RM 200
Astro - 100
Babysitter - RM 350
Makan - RM 300

Jumlah - RM 3000

Sebanyak mana perbelanjaan kita pada bulan itu kalau boleh catatkan. Kalau ada yuran aktiviti luar seperti aerobik pun catatkan juga. Baru kita boleh anggarkan berapa duit gaji yang betul betul tinggal selepas ditolak dengan semua komitmen bulanan.

Jumlah Gaji Bersih - Jumlah Komitmen Bulan = Baki Gaji Bulanan

Bila kita urus kewangan sebegini, baru kita boleh kira berapa duit yang masih lagi berbaki untuk bulan tersebut. Malah baki untuk bulan tersebut maka kita boleh agihkan ke dalam tabung perbelanjaan yang lain seperti tabung bercuti, raya dan sebagainya.

Maka, tiada lagi masalah tak cukup duit apabila tiba musim raya.Bukan itu sahaja malah tak perlu lagi untuk kita mengharapkan duit bonus atau angpau raya daripada majikan. Semua boleh disetelkan dengan baik.


Betul tak?hehe. Buat korang yang ada masalah kewangan seperti ini, cuba amalkan tips urus kewangan yang Ms J bagitahu ini. 

Semoga membantu!





Read More

Apr 18, 2018

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan?

Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan.


Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan.

Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya.

Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan.

Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee.

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee 


Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada :

Pepperminth Ginger Plus


Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise

Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lain seperti :

  • mengurangkan rasa sakit pada bahagian abdomen dan kembung perut
  • melegakan rasa loya dan muntah
  • pudina dan halia digunakan secara semulajadi untuk merawat sindrom gangguan usus
Set buang angin dalam badan shaklee

Garlic Complex


Garlic complex ini adalah sejenis supplement buang angin dalam badan berasaskan bawang putih. Seperti yang kita tahu bawang putih ini banyak manfaatnya pada tubuh badan kita, termasuklah untuk masalah buang angin dalam badan.

Baca juga kelebihan garlic complex >>> 10 fungsi dan kelebihan garlic complex shaklee

Antara kelebihan bawang putih ini adalah :

  • antibiotik semulajadi
  • bantu mengurangkan kolestrol
  • bantu mengurangkan tekanan darah
  • meningkatkan pengaliran darah dan mencegah penyakit cardiovascular


Set buang angin dalam badan shaklee

Lihat testimoni buang angin dalam badan shaklee >>> testimoni buang angin dalam badan shaklee

Ingin membuat sebarang belian, boleh terus hubungi Ms J dengan menekan link di bawah:







Read More

Apr 17, 2018

Syukuri Dengan Nikmat Yang Ada!

Rasa sedih, sebak dan macam macam lagi bila teringat kisah semalam. Iya, tak semua orang bernasib baik. Ada yang dilahirkan dalam keluarga yang berada, dan ada juga yang di lahirkan dalam keluarga sederhana.

Kisah semalam di kedai makan, kami sekeluarga makan nasi goreng pattaya dan nasi goreng USA. Tapi bila melihat pak cik di meja makan sebelah hanya makan nasi putih + telur dadar + sup kosong, terus rasa sebak.


Mungkin di tengah-tengah bulan gaji pun dah semput , fikir Ms J. Tapi rasa sedih sebab di pertengahan usia pak cik tersebut masih lagi bekerja.Ini kerana Ms J lihat beliau memakai t-shirt shell yang bewarna oren.

Mungkin juga pak cik ini perlu menyara anak-anak nya, dan mungkin juga gaji pak cik ini tak seberapa untuk menikmati sepinggan nasi goreng.

Ya Allah, rasa nak menitis air mata ini mengenangkan nasib orang lain. Sungguh bertuah Ms J mempunyai pekerjaan, suami yang boleh menyara kami anak beranak secukupnya.

Bila melihat orang yang lebih susah daripada Ms J terus rasa bersyukur.Sesungguhnya sebelum ini Ms J agak leka, lalai malah jauh sekali untuk mensyukuri nikmat Allah.

Bila melihat betapa perit, lelah nya orang lain mencari rezeki baru sedar diri ini amat bertuah sekali. Tak perlu untuk membanting tulang empat kerat, tak perlu berpanas atau hujan dalam mencari rezeki.

Semua kerja di dalam aircond, berhawa dingin. Itu pun rasa tidak cukup lagi.Ya allah sungguh rasa angkuhnya diri ini dengan Allah.

Harini baru nak sedar diri. Mujur Allah bukakan pintu hati untuk kembali kepadaNya. Ya, kalau tak diri ini sentiasa hanyut di dalam dunia sendiri.



Sesungguhnya kita manusia sentiasa alpa, maka sentiasalah melihat mereka yang di bawah pada kita agar diri ini sentiasa nampak nikmat yang Allah berikan pada kita.

Moga kita menjadi salah seorang hamba yang bersyukur!
Read More

Apr 15, 2018

Rahsia Allah Tiada Siapa yang Tahu

Terkesan sangat tadi bila baca statusdi fb  Fatimah Syarha mengenai kehidupan kita sekarang. Memang betul ,kita sering mengharapkan manusia tanpa sedar bahawa Allah itu yang pasti ada.

Subhanallah. Sungguh rasa hina diri ini.

Ini Ms J tuliskan kembali apa yang ditulis oleh Fatimah Syarha:

Dalam dunia ini semua benda bergerak dalam zon masing masing.

Ada yang masih single
Ada yang kahwin 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah
Ada yang kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak
Ada yang beru berkahwin bulan lepas, hari ini dah mengandung

Ada yang grad umur 23 tap iterpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai 90 tahun


Zon masa kita semua tak sama
jadi tak perlu merasakita tertinggal hanya kerana nampak orang lain lebih berjaya
Masa kita belum sampai
Obama retired at 55, tapi Trump bermula pada umur 70
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza
Tapi sama-sama dapat jadi presiden

Ada yang dipanggil Datuk pada usia 47 tahundan ada dah yang ada cucu pada umur yang sama
Malah ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama

Ada yang depan dari kita
Tapi ada juga yang belakang dari kita
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan

Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita dengan zon masa kita sendiri

You are not late
You are not early

You just on time
Jangan stress

Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada orang dia susah hati kerana belum bertemu jodoh
Difikirannya siapalh yang akan jaga aku bila aku tua nanti

Ada orang pula, dah berkahwin tapi belum punya anak pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku tua nanti

Ada orang, ada anak tapi hanya seorang pun terfikir kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti

Ada orang anaknya semua lelaki
Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti
Nak ke menantu perempuan aku jaga aku

Ada orang anaknya semua perempuan, sama juga
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing masing siapa yang nak jaga aku nanti

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia
Ditangan anak
Ditangan suami

Walhal yang jaga kita adalah Allah

Berapa ramai orang yang anakmya ramai, cukup nisbah lelaki perempuan, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggal juga seorang diri

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh namun pada usia 60 70 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru menjejak 50 an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak anak ada di sisi menjaga

Itulah kita kata rezeki
Dan rezeki itu hak Allah
Yakin
Yakin
Yakin

Jangan runsing belum bertemu jodoh
Jangan ribut belum ada zuriat
jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut hanya ada anak lelaki
jangan cemas jika hanya ada anak perempuan

lebih dari itu jangan takbur sangat kita adajodoh, anak ramai, cukup lelaki perempuan

Jangan pertikaikan eh tua nanti siapa nak jaga kau
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke tua kita?

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah
Dan Allah itu adil
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat
Kuatkan pergantungan kepada Allah, itu yang paling penting

pendek kata
ALLAH ADA
jangan takut




Read More