Skip to main content

Posts

Showing posts from March 29, 2018

Kegunaan Basic H Sebagai Pencuci Serbaguna

Bila dah bergelar suri rumah ini, banyak kerja rumah yang perlu diselesaikan dengan secepat mungkin. Maklumlah banyak lagi kerja nak kena buatkan.
Lagi satu, sebagai seorang isteri, Ms J banyak membantu suami dalam menyediakan bajet keperluan di dalam rumah. Kalau boleh semua barang nak jimat.
Maka, dengan nak jimat tu lah Ms J berjumpa dengan basic H daripada shaklee. Pada mula tu nak beli basic H ini agak kekok, sebab harga agak mahal berbanding pencuci kat pasaran di luar sana.

Pada mulanya Ms J nak beli basic H ini adalah untuk basuh botol susu anak sahaja. Sebab apa taw, sebab bila basuh botol susu anak dengan sabun biasa rasa tak selamat.Selalu terdetik dalam hati ini bersih ke tak, selamat ke tak.
Maka, disebabkan oleh perasan inilah mendorong Ms J untuk mencuba juga basic H ini walaupun harga dua tiga kali ganda berbanding sabun lain di pasaran.
Bila dah beli basic H ini, Ms J diberitahu ianya bukan seperti pencuci biasa. Ianya adalah pencuci serbaguna!


Banyak kerja rumah bol…

Cara Segarkan Sayur Yang Layu

Eh kali ini nak bercerita mengenai pengalaman Ms J segarkan sayur yang layu. Pada mula tu nak buat sup ayam, tapi bila buka peti ais tengok daun sup dah mula layu.
Stress pun ada, sebab malas dah nak keluar pergi kedai kan. Baru je berangan nak buat sup, daun sup pula layu semacam je. Nak masak pun dah rasa lemau.
Tetiba teringat dalam group tsunami dulu, kak Ida Khairani ada buat video mengenai cara basuh sayur dengan basic H daripada shaklee.
Tinggggggg...tetiba datang satu idea kenapa tak basuh atau rendam sayur yang layu ini dengan basic H je. Kan? Betul juga tu. Tak terfikir pula.
Maka, tanpa toleh kiri dan kanan Ms J pun rendam la daun sup ini ke dalam bekas berisi air + basic H. Bila suami balik tengok Ms J rendam sayur yang layu ini dalam basic H, terus dia terkejut.
Katanya "awatla rendam sayur dalam air sabun, tak bahaya ke?"
Ms J hanya mampu tergelak dan ketawa je. Nanti kita tengok hasilnya ye, sama ada sayur ini masih layu atau tak.hehe
Ni haa hasilnya. Boleh n…