Skip to main content

4 Punca Jeragat Yang Sering Berlaku

Muka saya penuh dengan bintik bintik hitam. Dah macam tahi lalat dah tengok. Itulah dia jeragat!Stress kan?

Jeragat ini adik beradik dengan jerawat juga. Atau nama lain nya adalah melasma. Jeragat ini adalah bintik hitam yang muncul pada permukaan kulit akibat kekurangan nutrient.

Ianya disebabkan oleh pembentukan minyak, sel kulit mati dan juga bakteria di bahagian liang liang muka seperti bahagian hidung, dahi, dagu dan pipi.

Namun, masih tak de lagi kajian atau fakta khusus yang menyatakan punca utama boleh terjadinya jeragat ini.Di sini Ms J senaraikan beberapa punca yang boleh mencetuskan jeragat di permukaan kawasan muka.

Punca Berlakunya Jeragat

Sinaran Cahaya Matahari



  • Tahukah kita sinaran cahaya matahari boleh mencetuskan penghasilan jeragat?
  • Malah, jeragat yang pudar juga boleh kembali aktif apabila terkena cahaya matahari ini
  • Kalau dulu, ingatkan sinaran matahari ini boleh menyebabkan sunburn sahaja, tapi sebenarnya sinaran cahaya matahari juga boleh menyebabkan berlakunya jeragat.
  • Ini kerana sinaran cahaya matahari (UV) boleh merangsang tahap melanoctes.

Perubahan Hormon



  • Kita sering lihat wanita hamil mudah untuk mendapat masalah jeragat ini.
  • Atau nama lainnya juga dipanggil sebagai chloasma atau topeng kehamilan
  • Inilah yang berlaku, disebabkan oleh gangguan perubahan hormon
  • Bukan itu sahaja, malah penggunaan pil kawalan kelahiran dan ubat hormon juga boleh menyebabkan berlakunya jeragat

Kosmetik



  • Faktor kosmetik ini rasanya semua orang dah tahu.
  • Bila mana kita pakai sesuatu produk, muka kita mudah untuk mendapat jeragat.
  • Ini kerana kandungan alat solek atau bahan mekap yang mempunyai pelbagai bahan kimia berbahaya. Nak tahu, produk yang selamat di ambil dan bebas bahan kimia? Baca ini >>> skincare bebas bahan kimia
Teruja tengok dorang ini bebas daripada masalah jeragat. Bukan itu sahaja, malah kulit pun makin berseri!>>> testimoni youth skincare shaklee

Keturunan

  • Yang ini memang tidak dinafikan lagi.
  • Jika kita mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai jeragat, peluang untuk kita mendapat jeragat juga tinggi.
Tapi jangan risau, sebab jika kita rajin, memang jeragat ini boleh hilang. Nak tahu macam mana nak hilangkan jeragat ini? Ini haa >>> cara hilangkan jeragat

Yang penting, kita sentiasa positifkan diri dan jangan stress dengan jeragat taw. Just be happy!

Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini