Skip to main content

Bahaya Kencing Manis, Berjaga Jaga!

Bila sebut mengenai kencing manis, ramai di kalangan kita rakyat Malaysia yang mengalami masalah kencing manis.

Tak kira umur, muda atau tua boleh dikatakan ramai yang menghadapi masalah kencing manis. Cuma tahap keseriusan itu mungkin berbeza.

Ada yang mengidap kencing manis, di tahap yang berjaga jaga, malah ada juga yang mengalami kencing manis sampai kan terpaksa bergantung pada ubat setiap hari.


Faktor ini berlaku mungkin berlaku disebabkan oleh gaya hidup kita yang kurang sihat. Maka, Ms J amat galakkan kita untuk sama sama mengamalkan gaya hidup sihat dengan mengamalkan makanan yang sihat, senaman dan juga makanan tambahan seperti supplement.

Bukan apa taw, bila dah dapat kencing manis ini, agak susah untuk kita sembuh seperti sediakala. Bahaya pun bahaya kencing manis ini.

Kencing manis ini adalah salah satu penyakit dalam diam. Dalam diam, ia boleh menyebabkan banyak masalah lain terjadi.

Bahaya Kencing Manis


Hipoglisemia- bila tahap gula dalam darah rendah. Anda akan mengalami sakit kepala, ketar tangan dan berpeluh. Anda juga boleh pengsan atau di serang sawan jika kandungan gula terlalu rendah.

Hiperglisemia - Bila tahap gula dalam darah tinggi. Anda akan mengalami mengantuk dan tidak sedarkan diri.

Diabetis Ketoacidos- Keadaan serius bila apabila tahap gula terlalu tinggi. ( Ini biasanya biasanya bermaksud anda benar benar kekurangan insulin)

Mata- Katarak, pendarahan dalam mata dan menyebabkan buta

Saraf - Kebas atau kehilangan deria rasa pada tangan dan kaki dimana pesakit boleh mendapat kecederaan tanpa disedari. Ini boleh menyebabkan luka pada kaki.

Otak - Angin ahmar ( strok )

Buah pinggang - Kegagalan buah pinggang

Jantung - Sakit jantung


Bahaya tu kencing manis manis ini,Nampak je penyakit remeh, tapi sebenarnya ia boleh menyebabkan komplikasi berbahaya dan juga boleh menyebabkan kematian.

Jadi, marilah kita sama sama amalkan gaya hidup sihat, dan jauhi kencing manis! >>> Kisah Abah Yang Sembuh dari Kencing Manis





Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe