Skip to main content

Bahaya Kencing Manis, Berjaga Jaga!

Bila sebut mengenai kencing manis, ramai di kalangan kita rakyat Malaysia yang mengalami masalah kencing manis.

Tak kira umur, muda atau tua boleh dikatakan ramai yang menghadapi masalah kencing manis. Cuma tahap keseriusan itu mungkin berbeza.

Ada yang mengidap kencing manis, di tahap yang berjaga jaga, malah ada juga yang mengalami kencing manis sampai kan terpaksa bergantung pada ubat setiap hari.


Faktor ini berlaku mungkin berlaku disebabkan oleh gaya hidup kita yang kurang sihat. Maka, Ms J amat galakkan kita untuk sama sama mengamalkan gaya hidup sihat dengan mengamalkan makanan yang sihat, senaman dan juga makanan tambahan seperti supplement.

Bukan apa taw, bila dah dapat kencing manis ini, agak susah untuk kita sembuh seperti sediakala. Bahaya pun bahaya kencing manis ini.

Kencing manis ini adalah salah satu penyakit dalam diam. Dalam diam, ia boleh menyebabkan banyak masalah lain terjadi.

Bahaya Kencing Manis


Hipoglisemia- bila tahap gula dalam darah rendah. Anda akan mengalami sakit kepala, ketar tangan dan berpeluh. Anda juga boleh pengsan atau di serang sawan jika kandungan gula terlalu rendah.

Hiperglisemia - Bila tahap gula dalam darah tinggi. Anda akan mengalami mengantuk dan tidak sedarkan diri.

Diabetis Ketoacidos- Keadaan serius bila apabila tahap gula terlalu tinggi. ( Ini biasanya biasanya bermaksud anda benar benar kekurangan insulin)

Mata- Katarak, pendarahan dalam mata dan menyebabkan buta

Saraf - Kebas atau kehilangan deria rasa pada tangan dan kaki dimana pesakit boleh mendapat kecederaan tanpa disedari. Ini boleh menyebabkan luka pada kaki.

Otak - Angin ahmar ( strok )

Buah pinggang - Kegagalan buah pinggang

Jantung - Sakit jantung


Bahaya tu kencing manis manis ini,Nampak je penyakit remeh, tapi sebenarnya ia boleh menyebabkan komplikasi berbahaya dan juga boleh menyebabkan kematian.

Jadi, marilah kita sama sama amalkan gaya hidup sihat, dan jauhi kencing manis! >>> Kisah Abah Yang Sembuh dari Kencing Manis





Comments

Popular posts from this blog

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…