Skip to main content

8 Penyakit Akibat Kolestrol Tinggi

Rata rata diantara kita yang tahu bahawasanya kolestrol tinggi tidak bagus untuk kesihatan tubuh badan kita.

Kolestrol atau nama lainnya juga disebut sebagai lipids. Ianya adalah zat lemak yang dibuat oleh hati dan dialirkan ke seluruh badan.

Kolestrol ini berperanan bagi tubuh kita untuk membuat vitamin D dan hormon, dan juga membuat asam empedu.

Manakala, kadar koletrol tinggi ini bermaksud, kandungan kolestrol di dalam darah adalah lebih banyak berbanding dengan keperluan badan kita.

Apabila kolestrol tinggi ini berada di dalam darah melebihi keperluan di dalam badan kita, maka ianya boleh menyebabkan pelbagai jenis penyakit.

Jadi, hari ini Ms J nak berkongsi antara penyakit yang boleh disebabkan oleh kolestrol tinggi ini.

8 Penyakit AKibat Daripada Kolestrol Tinggi


Penyakit Jantung Koroner


Risiko kolestrol tinggi yang paling utama adalah boleh menyebabkan penyakit jantung koroner. Apabila kolestrol terlalu tinggi, ianya boleh berkumpul di dinding pembuluh darah arteri.

Maka, ianya boleh menyebabkan aeteri menjadi sempit, pengaliran darah juga menjadi lambat. Maka, darah yang sampai ke jantung lambat dan menyebabkan nyeri pada dada.

Stroke


Stroke boleh berlaku jika bekalan darah ke otak berkurang. Dan stroke boleh terjadi bila pembuluh darah yang membawa oksigen dan nutrisi ke otak tersumbat atau pecah.

Penyakit Pembuluh Darah Perifer


Kolestrol tinggi bisa mengakibatkan penyakit pembuluh darah perifer ( PAD), yang mengacu pada penyakit pembuluh darah di luar jantung dan otak.

Diabetis Jenis II


Tekanan Darah Tinggi


Jantung terpaksa bekerja dengan lebih keras untuk mengepam darah. Lama kelamaan, ianya boleh menyebabkan tekanan darah menjadi tinggi dan tidak normal

Difungsi Ereksi (ED)


Salur darah arteri di salur darah di bahagian penis adalah lebih kecil berbanding dengan anggota lain. Jadi,kolestrol boleh berkumpul di bahagian ini yang mana boleh menyebabkan disfungsi ereksi.

Gangguan Sistem Pencernaan


Kolestrol tinggi boleh menyebabkan ketidakseimbangan empedu, boleh menyebabkan batu di hempedu. 


Hanya daripada kolestrol tinggi, kita berisiko untuk mendapat kesemua penyakit di atas. Bahaya! jadi, buat korang yang ada kolestrol tinggi, cegah sebelum terlambat! >>> merawat kolestrol tinggi



Comments

Popular posts from this blog

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…