Skip to main content

Kenali Keputihan dan 4 Punca Terjadinya Keputihan di Kalangan Wanita

Masalah keputihan memang dah sinonim dengan kaum wanita.Tak kisah la wanita yang sudah berkahwin atau yang masih bujang, boleh dikatakan semua mengalami masalah keputihan ini.



Masalah keputihan ini bukanlah sejenis penyakit, tapi jika dibiarkan begitu sahaja tanpa diubati atau di ambil langkah pencegahan, ianya boleh membawa kepada masalah lain.

Masalah keputihan ini boleh dikategorikan kepada dua jenis, iaitu keputihan normal dan keputihan tidak normal.

Apa yang dimaksudkan dengan keputihan normal ini adalah keputihan yang berlaku disebabkan oleh perubahan hormon estrogen. Apabila seseorang wanita itu menghampiri waktu period, akan terhasil lah lendir yang lebih pekat dan bewarna putih.

Ianya berfungsi untuk memelihara bakteria di dalam vagina dengan mengekalkan ph dan nutrien yang ada.

Lagi satu, keputihan normal ini tidak menghasil bau yang tidak menyenangkan.Bukan itu sahaja, malah keputihan normal ini tidak menyebabkan kegatalan atau kemerahan pada vagina.




Keputihan tidak normal pula berlaku disebabkan oleh perubahan ph pada vagina.

Vagina setiap wanita ini dilindungi oleh bakteria baik.Bakteria baik ini bertindak untuk merendahkan ph pada vagina, dan ini menyebabkan bakteria jahat tidak dapat masuk ke dalam vagina.

Namun, jika terdapat pembersihan pada vagina, ini akan membunuh bakteria baik dan menganggu keseimbangan ph pada vagina.Dengan ini akan menjadikan medium bakteria jahat untuk membiak

Dengan sebab inilah, kita akan mula menunjukkan tanda kegatalan atau kemerahan pada vagina. Lagi teruk apabila terdapat lendir yang pekat, bewarna dan berbau.


Punca Keputihan


Sistem imumnisasi rendah


Ya, sistem immunisasi sangat penting untuk melawan sebarang jenis penyakit.Dalam kes ini adalah masalah keputihan.

Mereka yang memepunyai penyakit seperti kencing manis dan HIV akan mudah terdedah kepada risiko untuk mendapat keputihan.

Ini kerana sistem imunisasi mereka mudah terganggu,maka bakteria pun senang untuk membiak di dalam vagina seseorang wanita.

Masalah kebersihan


Masalah kebersihan yang tidak di jaga dengan betul boleh menjadi punca kepada terjadinya keputihan.

Vagina ini perlu dibersihkan dan dijaga dengan betul, terutamanya selepas melakukan hubungan seks. 

Dan pastikan vagina ini dibasuh dan dan dikeringkan selepas melakukan seks agar bakteria jahat tidak dapat membiak.

Bukan itu sahaja, malah cara basuhan vagina yang tidak betul juga boleh menjadi punca keputihan, yang mana ianya boleh mengganggu bakteria baik di dalam vagina tersebut.


Gaya hidup yang tidak sihat


Gaya hidup sangat mempengaruhi kesihatan kita, termasuklah dalam masalah keputihan ini.

Perlu di ingat apa yang kita ambil dan apa yang kita makan, akan memberi kesan pada tubuh kita.

Antara gaya hidup yang menyumbang kepada punca keputihan adalah :

  • diet yang tidak teratur
  • kurang makan makanan sihat
  • merokok
  • kurang bersenam
  • kurang rehat
  • tidur yang tidak mencukupi
  • stress
  • mengenakan seluar dalam yang terlalu ketat



Seks Bebas


Aktiviti seks bebas juga boleh mendorong kepada punca terjadinya keputihan. Bagi mereka yang kerap bertukar pasangan seks mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat keputihan.

Maka, setia lah pada pasangan anda dan jauhilah seks bebas.

Jika anda mengalami masalah keputihan, maka rawatlah dengan segera sebelum terlambat >>> cara rawat keputihan


Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini