Skip to main content

3 Fungsi Kolagen Yang Kita Tidak Tahu!

Sering kita dengar fungsi kolagen ini sangat bagus untuk kulit. Ya, itu sememangnya memang terbukti bahawasanya fungsi kolagen adalah untuk kulit cantik dan bertindak sebagai anti-penuaan.


Fungsi Kolagen

Dari anak anak dewasa hinggalah orang tua, rasanya semua orang tahu fungsi kolagen ini. Ini mungkin kita dipengaruhi oleh iklan di televisen yang sering memaparkan fungsi kolagen untuk kulit di dalam bahan kosmetik mereka.

Tapi ,tahukah kita fungsi kolagen bukan sahaja untuk kulit cantik, malah terdapat pelbagai lagi fungsi kolagen yang lain.

Dan kalau nak tahu, kolagen ini adalah sejenis protein yang terdapat di dalam tubuh kita yang boleh ditemui di otot, kulit, pembuluh darah, sistem pencernaan dan tendon.

Dengan ini terbuktilah bahawasanya fungsi kolagen ini bukan sahaja untuk kulit, malah fungsi kolagen juga sangat penting untuk sistem pencernaan, tendon.

Fungsi Kolagen Pada Tubuh


1. Kulit Dan Rambut


Fungsi kolagen pada kulit memang dah sinonim dengan kita. Cakap je pasal kolagen mesti semua orang berfikiran bahawa fungsi kolagen untuk kulit.

Secara analoginya kolagen dalam tubuh kita akan berkurangan, seiring dengan usia kita. Semakin meningkat usia kita semakin berkurang kolagen dalam tubuh kita.

Dengan ini, semakin kita tua, kulit kita akan mula hilang keanjalan dan mula menunjukkan kedutan. Ini kerana fungsi kolagen pada tubuh kita adalah untuk membantu menganjalan kulit serta memperbaharui sel kulit secara normal.

Fungsi kolagen untuk kulit


Dengan ini juga kita digalakkan untuk untuk mengambil kolagen. Menurut penelitian, pengambilan kolagen sebaganyak 2.5 - 5 gram kolagen sehari pada wanita yang berumur 35-55 mampu meningkatkan elastisiti kulit, kelembapan kulit dan mengurangkan kekasaran kulit.

Bukan itu sahaja, kolagen juga berfungsi untuk mengurangkan selulit pada kulit. Ini kerana selulit ini berpunca daripada kekurangan kolagen!

2. Sendi


Ramai yang tidak tahu mengenai fungsi kolagen pada sendi. Ya, kolagen juga berfungsi untuk mengurangkan sakit sendi yang kita alami.

Struktur kolagen ini dikatakan seperti gel, yang boleh melapisi dan menahan tulang. Bila mana terdapat kolagen ini, ianya boleh membantu pergerakan kita supaya lebih sempurna, tanpa rasa sakit.

Dengan pengambilan kolagen ini secara berterusan, sangatlah membantu mereka yang mengalami sakit sendi yang disebabkan oleh penuaan, sekaligus membantu mengurangkan kerosakan pada sendi.

Fungsi kolagen untuk sendi

3. Memperbaiki masalah pencernaan


Fungsi kolagen pada sistem pencernaan juga ramai yang tidak tahu.Sebenarnya kolagen juga sangat bagus untuk sistem pencernaan.

Menurut penelitian, asam amino yang terdapat di dalam kolagen boleh membantu membangun jaringan yang melapisi usus dan lambung. 

Maka, dengan pengambilan kolagen dapat membantu mengatasi gejala dan gangguan lambung.Selain itu kolagen juga membantu penyerapan air pada usus.

Kesimpulannya, dengan tiga fungsi kolagen ini sudah cukup kuat untuk kita mengambil kolagen dalam kehidupan seharian kita.

Tak usah teragak agak lagi untuk mengambil kolagen, kerana kolagen ini memang mempunyai pelbagai fungsi pada tubuh badan kita!

Hubungi Ms J 016 444 2685 untuk dapatkan kolagen shaklee sekarang >>> kelebihan kolagen shaklee












Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini