Skip to main content

Apa Itu Fibroid Dan Jenis Fibroid

 Fibroid?

Since Ms J ni keje klinik,rasanya masalah berkaitan fibroid ni dah sinonim.Biasanya masalah fibroid ni kita dapat tahu bila buat ujian ultrasound.

Biasanya wanita yang subur mempunyai risiko untuk dapat masalah fibroid.Tapi jangan risau,sebabnya fibroid ni biasanya akan kecut bila kita dah menopause.

Selalu je orang akan tanya Ms J fibroid tu apa? Jadi,sebagai seorang yang berada di dalam perkhidmatan kesihatan,Ms J akan cuba terangkan sedikit sebanyak pasal fibroid ni,walaupun Ms J bukan lah seorang doktor.

Jadi,harini Ms J ingin berkongsi dengan semua orang mengenai fibroid.Fibroid ini adalah sejenis ketumbuhan biasa yang terbentuk daripada dinding rahim.

Kalau bahasa melayu nya kita panggil sebagai fibroid.Tapi dalam bahasa English,ianya dikenali sebagai leiomyoma @ myoma.

Fibroid ni boleh jadi satu biji.Atau boleh juga terjadi banyak banyak biji.Dan setiap fibroid ni banyak jenisnya,bergantung kepada kedudukan fibroid tersebut.

Jenis Fibroid

Terdapat 4 jenis fibroid,iaitu 

1. Fibroid submukus - membesar daripada bahagian bawah salutan rahim kebahagian dalam rahim

2. Fibroid intramural - membesar di antara otot rahim pada bahagian dinding

3. Fibroid subserous - membesar di luar dinding rahim

4. Fibroid Pedunkal - membesar secara bertangkai daripada permukaan bahagian luar rahim ataupermukaan bahagian dalam rahim dan kadang kala menjalar keluar dari serviks (pangkal rahim)


Jenis Fibroid. Sumber Portal Myhealth 

Nampak tak jenis fibroid ini? Jadi,secara konklusinya jenis fibroid ini bergantung kepada lokasi fibroid itu terbentuk.


Ms J 016 444 2685





Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan?
Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan.

Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan.
Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya.
Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan.
Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee.
Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee 
Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada :
Pepperminth Ginger Plus
Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise
Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lain seperti :
mengurangkan rasa sakit pada bah…

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …