Skip to main content

Kenapa Ibu Hamil Perlu Ambil Folic Asid

Selalu kita dengarkan, ibu hamil je mesti ambil folic asid dan juga zat besi. Dua vitamin ini memang dah tak boleh terpisah dengan ibu hamil.

Tahukah kita kenapa ibu hamil disarankan sangat untuk ambil folic asid ini. Haa, inilah topik kita pada harini, iaitu kenapa ibu hamil perlu ambil folic asid.


Ibu hamil perlu pastikan mereka mengambil folic folic bagi mengurangkan risiko mendapat masalah 'neural tube defect'.

Neural tube defect ini merujuk kepada kecacatan pada saraf tunjang dan otak. Dan kalau kita tengok di Malaysia, masalah neural tube defect ini amatlah kurang, iaitu dalam setiap 2381 kes kelahiran hanyalah 1 kelahiran yang melibatkan masalah neural tube defect.

Walaupun kes ini amatlah rendah, namun kita perlu juga mengambil folic asid yang mana folic asid boleh membantu mengurangkan risiko neural tube  defect sehingga 90 %.

Folic asid ini kita boleh perolehi daripada pemakanan seharian kita. Contohnya seperti roti, bijirin dan sayuran.

Namun, perlu diingat, ibu hamil perlu mengambil 'extra ' folic asid bagi menjamin kesihatan bayi. Selain daripada sumber pemakanan,kita boleh perolehi folic asid melalui supplement.

Di sini Ms J ingin berkongsi pengalaman kehamilan Ms J sendiri. Sepanjang kehamilan, Ms J mengambil supplement daripada shaklee, termasuklah b complex ini haa.

B complex shaklee ini tak perlu nak risau, sebabnya ianya sudah mempunyai folic asid. Kalau tak percaya, boleh tengok sendiri kat  botol ini haa.hehe.ALhamdulillah, Ms J sangat puas hati sebab sepanjang kehamilan memang tak de masalah.

Komplikasi Jika Tidak Mengambil Folic Asid

Apa komplikasinya jika ibu hamil tak ambil folic asid ini? Ya, memang ada komplikasi nya taw. Antaranya adalah:

1. Encephalocele - Terapat lubang di kepala, dan otak akan terkeluar melalui lubang tersebut.



2. Anencephaly - Tempurung kepala dan otak tiak terbentuk dengan sempurna
3. Spina Bifida - Bahagian tulang belakang ada lubang, dan saraf tunjang keluar melalui lubang tersebut

Tengok komplikasi tu pun dah takut kan. Haa, jadi ibu hamil pastikan ibu ibu hamil mengambil folic asid dalam kehidupan seharian.

Semoga ibu ibu hamil selamat melahirkan bayi yang sihat dan comel!Untuk video penuh, boleh klik >> https://www.youtube.com/watch?v=jrqnSVyz-os&t=17s

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada