Skip to main content

Vitamin Untuk Rambut Gugur Yang Sangat Jimat!

Ok, entry kali ini Ms J ingin berkongsi mengenai rambut gugur dan vitamin apa yang sesuai yang kita boleh ambil untuk merawat masalah rambut gugut.

Secara umumnya semua orang boleh alami masalah rambut gugur ini. Tak kira lelaki atau perempuan semua akan alami masalah rambut gugur ini.

Rambut gugur ini bukanlah satu masalah besar, sebab ianya adalah suatu yang seriang berlaku pada diri kita. Tapi yang menjadi masalah tu bila rambut gugur, tapi tak tumbuh tumbuh rambut yang baru.

Jadi, bila rambut gugur semata mata tanpa ada pengganti yang baru, macam mana? Sudah tentu kita akan mengalami masalah botak. Oh no! Semua orang tak mahu botak, malu semua ada kan.

Jadi, sebelum masalah rambut gugur ini semakin berleluasa dan makin teruk, kita kena mengambil tindakan supaya masalah botak tidak akan berlaku.

Maka, sebelum langkah pencegahan dilakukan, apakata kita kenal dulu sebab apa boleh berlakunya rambut gugur ini. Salah satu sebab berlakunya rambut gugur ini adalah kita mengalami ketidakseimbangan hormon.

Hormon tidak seimbang ini sering berlaku, terutamanya buat kaum wanita yang telah melahirkan anak. Bila bersalin mereka mudah mengalami trauma dan akan menganggu hormon di dalam badan.

Bila hormon tidak seimbang macam mana rambut nak tumbuh dengan subur. Jadi, kita kena betulkan balik hormon kita. Salah satu caranya adalah dengan mengambil vitamin seperti GLA complex daripada shaklee.

GLA complex ni memang berfungsi untuk menstabilkan hormon, jadi bila hormon dah stabil maka pertumbuhan rambut pun tidak terganggu

Kedua, berlakunya rambut gugur disebabkan badan kita kekurangan nutrisi. Protein adalah salah satu komponen yang penting untuk penghasilan rambut yang sihat.

Kalau protein dah cukup, maka rambut akan lebih sihat dan tiada lagi masalah rambut gugur.

Okla. Dengan dua vitamin ni dah cukup untuk bantu masalah rambut gugur. Tapi kalau nak kesan yang lagi bagus boleh topup sekali dengan b complex dan zinc.

Selamat mencuba!

Comments

Popular posts from this blog

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…

Kenali Penyakit batu Karang dan Tanda Awal Penyakit Ini

Assalamualaikum dan selama pagi semua.
Semalam Ms J ada menghadiri kelas online bersama group shaklee independent distributor yang lain.Topik yang hangat di bincangkan adalah mengenai penyakit batu karang di buah pinggang.

Apa itu Batu Karang Di Buah Pinggang?


Batu karang di buah pinggang/ginjal adalah terdapat batu di bahagian buah pinggang kita. Batu ini tumbuh daripada kristal halus yang terjadi daripada beberapa jenis kimia.

Jenis kimia yang sering berlaku adalah seperti kalsium oxalat dan kalsium posphaste. Ada juga yang jarang kita dengar contohnya seperti asid urik, cystine dan magnesium posphate ammonia.

Saiz batu ini boleh jadi sekecil seperti pasir, dan juga boleh jadi sebesar bola golf. Batu ini membesar di buah pinggang kemudian bergerak ke bawah, yakni salur kencing.

Jika batu semakin membesar di salur kencing, ianya boleh menyebabkan pesakit mengalami kesukaran untuk membuang air kecil. Malah bukan itu sahaja, pesakit juga akan merasa sakit dan kencing juga tersekat.

Lag…

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…