Skip to main content

Punca Gastrik Ketika Hamil Yang Sering Berlaku Pada Ibu Hamil

Mempunyai masalah gastrik ketika hamil? Alhamdulillah sepanjang kehamilan kali inj Ms J tak ada pula mendapat gastrik ketika hamil.Syukur, masalah gastrik ketika hamil tidak datang menjengah, kalau tak memang seharian tidak boleh bekerja.



Gastrik ketika hamil atau pedih ulu hati ini memang boleh berlaku pada ibu hamil. Tanda gastrik seperti heartburn, rasa loya dan mahu muntah, kembung perut , dan cepat kenyang selepas makan menyebabkan ibu hamil tidak selesa.

Mana taknya, dengan perut yang semakin membesar di tambah pula dengan tanda gastrik seperti itu, sungguh tak selesa. Tetiba terfikir betapa besarnya pengorbanan seorang ibu dalam menempuh alam kehamilan bermula daripada trimester pertama hinggalah proses kelahiran berlaku.

Subhanaallah! Moga kita semua menjadi ibu yang kuat!

Mengapa agaknya gastrik ketika hamil ini mudah berlaku pada ibu hamil ye? Ya, harini Ms J nak berkongsi mengenai punca gastrik ketika hamil. Ini adalah antara rumusan yang Ms J buat sepanjang pembacaan Ms J.

Punca Gastrik Ketika Hamil


Dyspepsia


Pernah dengar dyspepsia?Atau nama lain nya adalah reflux. Dyspepsia ini adalah keadaan di mana asid di dalam perut tiba tiba naik ke atas saluran pemakanan (oesophagus).

Sebelum itu, mari kita fahamkan anatomi saluran pemakanan kita. Saluran makanan bermula daripada mulut- esophagus - perut (stomach) - usus kecil (small intestine) - usus besar (large intestine) - anus

Lokasi di antara esophagus dan perut terdapat satu injap, yang dikenali sebagai lower esophageal sphicter (LES) yang berfungsi untuk menghalang makanan yang diproses dalam perut untuk naik kembali ke dalam esophagus.




Tapi, bila hamil, hormon reproduktif mempengaruhi LES yang mana injap ini mudah lemah dan mengalami kebocoran. Maka, dengan mudahnya makanan yang dicernakan akan naik bersama asid ke dalam esophagus.

Inilah yang menyebabkan pedih ulu hati (heartburn) berlaku. Keadaan ini bertambah teruk jika si ibu sudah mengalami peptic ulser sebelum ini.

Saiz Kandungan Yang Semakin Membesar


Percaya atau tak ,saiz bayi yang semakin membesar boleh mempengaruhi sistem pencernaan yang berlaku di dalam perut kita.

Hormon Progestrone Yang Tinggi Ketika Hamil


Wanita hamil akan mengalami perubahan hormon,yang mana hormon progestrone tinggi ketika hamil. Peningkatan hormon inilah menjadi salah satu punca angin dalam badan dan akhirnya akan menyebabkan gastrik berlaku.



Jika anda salah seorang daripada ibu yang mengalami gastrik ketika hamil, maka banyakkan bersabar. Ini adalah dugaan dan ujian kerana tak semua orang yang terpilih untuk mengalami apa yang anda alami.

Jika anda ingin mencuba set gastrik shaklee, boleh hubungi terus Ms J di talian :


Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini