Skip to main content

Resepi Nasi Goreng Belacan Mudah tapi Sedap

Malam ni tak tahu nak makan apa.Nak keluar rasa malas pula.Tetiba teringat nasi goreng belacan yang mak mentua masak bulan lepas.

nasi goreng belacan yang mudah!
Hmm sedap juga nasi goreng belacan.Sebenarnya Ms J tak pernah pun order nasi goreng belacan pun kalau kat kedai makan.Apatah lagi untuk merasa nasi goreng belacan ini.

Pertama kali makan nasi goreng belcan masa balik rumah mak mentua haritu jela.Okla malam ni kita masuk dapur mencari resepi nasi goreng belacan versi Ms J.

Resepi nasi goreng belacan amatlah senang dan mudah.Yang penting mesti ada belacan ni.Berapa banyak nak letak belacan bergantung pada kesukaan korang.Ada yang suka makan belacan banyak bolehla letak banyak belacan.

Resepi Nasi Goreng Belacan Mudah tapi Sedap


  • Nasi putih 1 scoope beras
  • Seulas bawang merah -di mayang halus
  • Sayur
  • Belacan -tumbuk bersama cili padi
  • Cili padi 3 biji -tumbuk bersama belacan
  • Telur 1 biji


Resepi nasi goreng belacan
Pertama sekali, masukkan minyak dalam kuali untuk menumis.Sebenarnya, nak letak bawang putih sahaja pun boleh.Tapi oleh kerana dah kehabisan bawang putih, maka bawang merah jadi mangsa.hehe.

Bila bawang dah agak garing, masukkan sos tiram dan sos ikan/sotong.Sos tiram tu Ms J letak dalam dua sudu, dan pastikan soso ikan /sotong tu letak sedikit sahaja, sebab belacan dah masin.Nanti terlebih masin kan.

Lepas tu, masukkan belacan dan cili padi yang ditumbuk tadi.Tumis sehingga pecah minyak.

Lepas tu masukkan sebiji telur, biarkan telur separa masak dan masukkan nasi.Kacau sehingga sebati.

Resepi nasi goreng belacan : Belacan dan cili padi ditumbuk bersama
Nanti boleh rasakan.Kalau rasa tawar, boleh masukkan sedikit garam, ikut citarasa masing masing.Nak lagi sedap, masukkan juga ikan bilis goreng.

Selamat mencuba!


Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini