Skip to main content

Merawat Kolesterol Tinggi Sebelum Terlambat

Rasanya semua orang dah tahu pasal kolesterol tinggi ini. Semua orang mempunyai tahap kolesterol yang berbeza-beza. Namun, tak semestinya juga orang yang kurus tidak mempunyai kolesterol tinggi.

Kolesterol tinggi ini bermaksud paras kolesterol yang terdapat di dalam darah melebihi paras normal. Paras kolesterol yang normal adalah dalam lingkungan 160 mg -200 mg.Jika anda mempunyai kolestrol melebihi daripada paras ini, inilah yang dikatakan sebagai kolesterol tinggi.


Kolestrol tinggi membawa bahaya

Kolesterol tinggi ini juga di dipanggil sebagai hiperkolesterolemia. Kolesterol ini adalah sejenis senyawa lemak berlilin yang sebahagian besarnya dihasilkan di hati dan sebahagian yang lain di dapati daripada sumber makanan.

Bila sebut mengenai kolesterol ini, ramai menganggap ianya sebagai punca segala penyakit, seperti penyakit jantung, stroke, darah tinggi dan sebagainya.

Sebenarnya kolesterol ini mempunyai fungsi yang tertentu di dalam badan kita. Contohnya kolesterol ini membantu membangunkan sel sel baru gar tubuh boleh berfungsi secara normal,

Selain daripada itu, ianya juga membantu menghasilkan vitamin D, sejumlah hormaon, dan asam hempedu untuk mencerna lemak.

Semua komplikasi seperti stroke, penyakit jantung dan penyakit lain itu datangnya kesan daripada mempunyai kolestrol tinggi.

Jenis Kolesterol


Kolestrol di dalam badan kita boleh di kategorikan kepada tiga jenis :

LDL

  • Lebih di kenali sebagai kolestrol jahat
  • Berfungsi mengangkut kolestrol dari organ hati ke sel sel yang memerlukan.
  • Namun, jika paras kolestrol LDL ini berlebihan daripada yang diperlukan, maka ianya boleh mengendap pada dinding arteri dan menyebabkan penyakit lain.

HDL

  • lebih di kenali sebagai kolestrol baik
  • Berfungsi sebagai mengangkut kolestrol kembali ke organ hati
  • Di dalam hati, kolestrol ini akan dihancurkan dan dikeluarkan oleh tubuh melalui kotoran.

Kolestrol Trigliserida


  • Sejenis lemak yang terdapat di dalam darah dan organ
  • Berkait rapat dengan kadar kolestrol, yang mana meningkatnya kadar kolestrol, maka kadar trigliserida juga akan bertambah
  • Faktor yang mempengaruhi kadar trigliserida adalah seperti kegemukan, pengambilan alkohol, gula dan makanan berlemak


Akibat Kolestrol Tinggi


Serangan jantung, stroke, ateroskeloris, angina


Ini adalah antara kesan daripada mempunyai kolestrol tinggi.Kolestrol tinggi ini boleh mengendap pada dinding salur darah arteri, maka pengaliran darah ke jantung, otak dan organ lain turut terganggu.

Malah bukan itu sahaja, ketika melakukan aktiviti fizikal yang berat atau stress, mereka yang mempunyai kolestrol tinggi mudah merasa sakit di bahagian dada bahagian depan atau pada lengan.

Merawat Kolestrol Tinggi Dengan Omega 3


Perlu di ingat penyakit jantung, stroke ini kebanyakkan berpunca daripada kolestrol tinggi, maka belum terlambat untuk kita merawat kolestrol ini sebelum ianya parah.

Ubahla gaya hidup anda mulai hariini. Amalkan pemakanan yang sihat dan juga amalkan pengambilan omega 3 dalam diet seharian kita.

Omega 3 ini bertindak dengan menurunkan paras kolestrol jahat (LDL) dan meningkatkan kolestrol baik (HDL). Apabila kolestrol jahat berkurang, maka peluang untuk berlaku pemendapan kolestrol di dinding arteri juga akan berkurang, sekaligus berkuranglah komplikasi daripada kolestrol tinggi.

omega 3  menurunkan kolestrol jahat (LDL)
pemendapan kolestrol di dinding arteri berkurang
risiko penyakit jantung, stroke berkurang


Omega 3 ini boleh di perolehi daripada sumber luar seperti salmon, sardin ikan hering, tiram, canola, sayuran berwarna hijau dan banyak lagi. 

Namun, dalam diet seharian kita belum tentu lagi kita mampu untuk mengambil semua ini.Contohnya takkan lah nak makan salmon setiap hari, sudah tentu menelan kos perbelanjaan yang besar kan.

Jadi salah satu alternatif yang kita boleh ambil adalah dengan pengambilan supplement minyak ikan omega 3 seperti omega guard daripada shaklee.

Ramai yang dah akui keberkesanan minyak ikan ini dalam membantu masalah kolestrol tinggi. Mari lihat apa kata mereka:

Testimoni 1 :

Tok saya mempunyai maslaah darah tinggi dan kolestrol tinggi.
Doktor bagi minyak ikan omega untuk di namakan, namun paras kolestrol masih sama.
Cuba pula omega guard shaklee, alhamdulillah semua normal, dan terkawal - Pn Syahadah


Merawat kolestrol tinggi dengan omega 3
Testimoni 2 :

Setelah sebulan mengamalkan omega dan lecithin, paras kolestrol telah turun sebanyak 50 % daripada sebelum ini.
Sambil tu, ada juga pantang makanan seperti daging merah dan seafood. - Pn XX

Merawat kolestrol tinggi  dengan omega 3 dan lecithin

Testimoni 3: 
Kesan daripada pengambilan vivix, masalah darah tinggi, kolestrol tinggi dan COAD berkurang, mak semakin sihat! - Pn Mas Ayra

Merawat kolestrol tinggi dengan vivix

Jadi , buat mereka yang mempunyai kolestrol tinggi, tak usah ragu- ragu lagi untuk mencuba minyak ikan omega 3 atau boleh dapatkan terus set kolestrol tinggi daripada Ms J 

MS J 016 444 2685










Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini