Skip to main content

Tips mudah cara hilangkan strech mark dengan mudah

Pernah dengar strech mark? Rasanya buat kaum wanita ratanya-ratanya tahu mengenai strech mark ini. Strech mark atau lebih dikenali sebagai parut seperti gurat-gurat yang timbul di permukaan kulit.

Strech mark ini berlaku biasanya disebabkan oleh regangan pada kulit seperti yang sering berlaku pada wanita hamil. Malah bukan wanita hamil sahaja yang mudah mendapat strech mark ni taw,mereka yang menjadi gemuk juga berisiko untuk mendapat strech mark.

Tips mudah cara hilangkan strech  mark dengan mudah

Strech mark ini sering terjadi di bahagian pusar, payudara, pinggul, paha dan lengan. Boleh dikatakan majoriti kaum wanita akan yang hamil akan mengalami strech mark ini.

Tapi ada juga yang terlepas daripada mendapat strech mark ni.Macam Ms J dulu masa mula mula hamil, alhamdulillah takde strech mark yang tinggal kat perut ni.Mungkin sebab saiz kandungan yang kecil, maka perut takdela tegang dan merekah gitu.

Punca Strech Mark Berlaku 


1. Kehamilan


Ratanya kaum wanita mengalami strech mark ketika hamil.Ini kerana ketika usia kandungan beralih kepada trimester kedua dan ketiga, perut kita akan mula membesar.Dan sudah tentunya kulit perut kita akan meregang.Dan akhirnya akan menyebabkan rekahan seperti strech mark.

Ada juga yang berpendapat menggaru perut ketika hamil juga boleh menimbulkan strech mark di bahagian perut. Tak pastilah jika ini mitos atau fakta, namun dengan sebab itu jugalah kita tidak digallakkan untuk mengaru perut walaupun gatal sekalipun.

Strech Mark Ketika Hamil

Macam Ms J dulu-dulu pabila rasa gatal di bahagian perut je, Ms J hanyalah gosok gosok macam tu sahaja.Alhamdulillah memang tak lekat strech mark di perut ni.

2. Menggunakan ubat ubatan yang mengandungi steroid


Pernah dengar ubat-ubat yang mengandungi steroid? Ala antara ubat yang sering kita guna adalah seperti  prednisolone.

Steroid ini sebenarnya bagus untuk membantu masalah asthma, alergi.Bukan itu sahaja taw, malah ubat yang mengandungi steroid ini juga membantu mengimbangi hormon yang mengatur metabolisma badan dan daya tahan tubuh.

Namun demikian, steroid ini ada juga kesannya, seperti menyumbang kepada lemak tubuh.Dengan itu, kita di galakkan untuk mendapatkan nasihat doktor dahulu sebelum menggunakan sebarang krim atau ubat- ubatan ketika hamil.

3. Obesiti


Pola pemakanan yang tidak dijaga boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Ianya bertambah buruk apabila kenaikan berat badan secara mendadak.

Sudah tentu ini akan menyebabkan kulit kita akan meregang dan akhirnya akan memicu kepada masalah seperti strech mark ini.

Punca Strech Mark : Obesiti

4. Makanan berkalori tinggi


Pengambilan pemakanan yang berkalori tinggi dan gaya hidup yang yang tidak aktif akan menyebabkan lemak terkumpul di dalam badan.

Dan sudah tentu ini akan menyebabkan kegemukan dan akhirnya boleh menyumbang kepada strech mark berlaku.
Punca Strech Mark : Makanan Berkalori Tinggi

5. Kekurangan vitamin A,C,E di dalam badan


Seperti yang kita tahu, vitamin A,C, E sangatlah bagus untuk kulit. Dengan itu kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan masalah kulit seperti strech mark ini.

6. Pemakaian baju yang ketat


Tahu kah kita pemakaian baju yang ketat boleh menyumbang kepada strech mark? 

Ini seperti yang diungkapkan oleh seorang pakar kulit dari Jakarta, iaitu Dr Amaranila.Beliau berkata bahawa pemakaian yang terlalu ketat menyebabkan kulit menjadi trauma, apabila ketika kulit kering.

Cara Mudah Hilangkan Strech Mark 


Tahukah kita selain krim yang terdapat di pasaran, atau krim yang disarankan oleh doktor kita juga boleh menggunakan vitamin sebagai cara mudah hilangkan strech mark.

Strech mark ini bukan kejap je taw boleh hilang, ada orang berbulan-bulan barulah strech mark ini pudar taw.

Cadangan Vitamin Hilangkan Strech Mark


Ini adalah cadangan vitamin shaklee untuk menghilangkan strech mark

⇾Energising Soy Protein (ESP)
⇾Vitamin C
⇾Vitamin E
⇾Krim Herbalblend 

Testimoni 1 :


Setelah pelbagai krim untuk hilangkan strech mark di perut, akhirnya Pn Nurdiana menggunakan ESP dan sangat berpuas hati!

Cara Mudah Hilangkan Strech Mark: Pengguna ESP

Nak order watsap je Ms J 016 444 2685

Comments

Popular posts from this blog

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…