Skip to main content

Punca Batu Karang Di Hempedu

Assalamualaikum

Harini ada lagi pesakit batu karang yang datang untuk pemeriksaan.Jika dilihat pada umur tu, masih muda lagi dalam lingkungan 30 an.

Sebenarnya, batu karang karang hempedu ini banyak berlaku di dalam warga Malaysia.Dikatakan punca utama batu karang hempedu adalah disebabkan oleh pemakanan yang berlemak.

Batu karang hempedu 

Namun, ramai yang tidak sedar akan kehadiran batu karang hempedu ini.Ini kerana ianya tidak menunjukkan sebarang tanda atau rasa sakit.Selalunya batu hempedu ini dijumpai secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin.

Batu karang hempedu ini berlaku di pundi hempedu.Namun, batu hempedu ini boleh bergerak dan berlaku di mana mana saluran hempedu seperti duktus sistik.

Pundi hempedu ini berfungsi untuk menyimpan hempedu yang dihasilkan oleh hati.Hempedu ini membantu untuk penyerapan dan pencernaan lemak dalam badan kita.

Hempedu terdiri daripada air, kolesterol, lemak, garam hempedu, protein, dan bilirubin. Pembentukan batu karang hempedu ini ditentukan oleh tiga komponen, iaitu kolesterol, garam hempedu dan bilirubin.

Apabila salah satu komponen ini wujud secara berlebihan, ianya boleh menyebabkan ketidakseimbangan cecair.Lantas, lama kelamaan batu karang bertambah banyak dan besar.

Jenis Batu Karang


Oleh kerana batu karang ini terbentuk oleh pelbagai jenis komponen, maka ianya boleh diklasifikasikan kepada 3 jenis batu karang.

Batu karang Hempedu Kolesterol


Batu karang ini bewarna kuning yang mempunyai kolesterol tak terlarut walaupun ia mungkin mengandungi komponen komponen lain seperti kalsium dan bilirubin. Majoriti daripada kes batu batu karang adalah terdiri daripada batu karang jenis ini.

Jenis batu karang : Batu karang hempedu kolesterol

Batu Karang Hempedu Berpigmen


Batu karang jenis ini pula bewarna coklat gelap atau hitam, kerana terdapat banyak sangat bilirubin

Batu karang Duktus Primer


Batu karang ini jarang sekali berlaku

Faktor Berlakunya Batu Karang Hempedu


Ramai yang tertanya tanya kenapa boleh ada batu karang dalam hempedu ini kan.Di sini Ms J senaraikan faktor berlakunya batu karang hempedu ini.

 Jantina


Dikatakan perempuan lebih tinggi risiko mendapat batu karang hempedu ini.Nisbah perempuan kepada lelaki adalah 2:1.

Ini kerana wanita dipengaruhi oleh hormon estrogen.Apatah lagi jika wanita berkenaan pernah mengalami kehamilan, terapi penggantian hormon dan mengambil pil perancang.

Apabila hormon ini meningkat, ianya boleh meningkatkan kolesterol dalam hempedu dan boleh mengakibatkan ketidakseimbangan cecair.

Berat badan Yang Berlebihan


Berat badan yang berlebihan atau obesiti boleh meningkatkan kolesterol dalam darah.Seperti yang kita tahu sebab kolesterol tinggi inilah yang menjadi faktor utama pembentukan batu karang

Punca batu karang hempedu : Obesiti

Diet


Pemakanan seharian kita yang mengandungi makanan yang tinggi lemak dan kolesterol, lantas lama kelamaan akan mengundang kita ke arah obesiti

Umur


Batu karang juga di dipengaruhi oleh faktor umur yang melebihi 60 tahun ke atas, namun ada juga yang mendapat batu karang pada usia 20 an

Diebetis


Mereka yang mempunyai masalah diabetis juga cenderung untuk mendapat batu karang hempedu.Ini kerana jumlah asid lemak triglycerida yang tinggi yang terdapat di dalam salur darah

Ubat Kolesterol



Pengambilan ubat kolestrol boleh meningkatkan kolesterol yang dirembeskan ke dalam hempedu

Apa yang boleh Ms J simpulkan daripada masalah batu karang hempedu ini adalah ianya berpunca daripada masalah pemakanan dan diet seharian kita.Apa yang kita makan itulah yang kita dapat.

Bukan kata tak boleh langsung mengambil makanan seumpama itu, tetapi berwaspadalah.Di samping itu juga amalkan juga pemakanan vitamin tambahan seperti vitamin daripada shaklee iaitu B complex, vitamin C , osteomatrik, alfalfa, omega guard dan lecithin.

Vitamin shaklee untuk batu karang hempedu 

Kenapa Perlu Semua Ini?


Setiap vitamin ini mempunyai fungsi yang berbeza-beza.Ini adalah antaranya:

Vitamin C- mengasidkan urin, ini kerana batu karang tidak boleh terbentuk di dalam urin yang berasid

B complex - Membantu menurunkan oksalat (garam mineral) yang membentuk batu karang

Osteomatrik - Magnesium yang terkandung di dalam osteomatrik membantu menurunkan oksalat sekaligus mencegah pembentukan batu karang

Alfalfa - Sangat bagus untuk mengurangkan infeksi dan inflamasi

Omega guard - Membantu pembakaran lemak yang berlebihan yang menjadi penyebab utama kepada batu karang hempedu

Lecithin - Mengelmusi lemak dan minyak makanan yang dimakan dan menghalang daripada diserap oleh perut

Untuk kesan yang lebih optimum, anda boleh mencuba ikhtiar dengan vivix. Mari lihat testimoni mereka yang mengalami batu karang dengan mengamalkan set batu karang hempedu daripada shaklee ini.

Kesan daripada mengambil vivix, batu keluar seperti period. hasil pemeriksaan mendapati terdapat batu di hempedu.


Batu karang hempedu keluar setelah mengambil vivix



Kesan daripada makan shaklee, batu karang sudah keluar dan kesihatan pakndak dah beransur sihat sekarang






Masih ragu ragu untuk mencuba? Tak usah ragu ragu lagi dengan terus menghubungi atau watsap Ms J 016 444 2685 untuk sebarang pertanyaan!



Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe