Skip to main content

Bahaya Hb Rendah


Pekara utama yang perlu di jaga ketika hamil adalah mengenai hemoglobin. Hemoglobin atau juga dikenali sebagai HB adalah salah satu pigment protein di dalam sel darah merah.

Ianya berfungsi untuk mengangkut semua oksigen ke seluruh anggota badan. Tanpa hemoglobin badan kita tidak mampu untuk mendapat oksigen yang secukupnya.

Oksigen ni sangat penting untuk semua organ bekerja.Tanpa oksigen organ badan kita boleh berhenti bekerja dan akhirnya boleh menyebabkan kematian.

Bahaya Hb rendah; Hb berfungsi mengangkut oksigen ke seluruh badan

Namun, setiap orang mempunyai nilai hemoglobin yang berbeza-beza mengikut usia dan jantina.Ini adalah antara nilai ukuran hemoglobin mengikut gender:


Bayi baru lahir – 17- 22 gm
Anak anak – 11-13 gm
Dewasa – 14- 18 gm
Wanita – 12-16 gm
Lelaki berusia – 12, 4-14, 9 gm
Wanita berusia – 11, 7-13, 8 gm

Jika kita mempunyai nilai hemoglobin yang kurang daripada nilai di atas, ianya disebut sebagai HB rendah atau juga dikenali sebagai anemia. Bahaya HB rendah ini kerana ianya boleh mengakibatkan pelbagai komplikasi.

Bahaya HB Rendah



  • Cepat letih 
  • Kulit menjadi pucat
  • Kerap sesak nafas
  • Degupan jantung lebih cepat
  • Sering pengsan
  • Kelopak mata pucat
  • Mata berkuang-kunang
  • Rambut rontok

  • Perubahan bentuk kuku


Bahaya tak bahaya penyakit HB rendah ini ianya boleh menjadi penyebab kepada penyakit jantung. Ini kerana Hb rendah yang di bawa ke jantung, menyebabkan jantung terpaksa bekerja lebih keras untuk mengepam darah.

Punca utama seseorang mempunyai HB rendah boleh disebabkan oleh beberapa faktor.Antaranya adalah seperti di bawah:

Punca Hb Rendah


Tubuh yang mempunyai kekurangan zat besi
⥀Pendarahan yang berlebihan
⥀Penyakit darah seperti limpa, jantung dan buah pinggang
⥀Ketidakseimbangan hormon
⥀Pengambilan ubat ubatan yang boleh memberi kesan pada sel darah merah



Cara Menambah Kadar HB di Dalam Badan



Penyakit Hb rendah ini tidaklah serius mana, kerana ianya boleh dicegah dengan pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi.

Ini antara makanan yang sangat kaya dengan zat besi:

⥀Makanan laut seperti tuna, kerang, salmon, tiram dan sardin
⥀Daging
⥀Kuning telur
⥀Kacang-kecangan seperti kacang buncis, kacang kering, kacang polong, kacang hijau
⥀Sayuran hijau
⥀Buah kering seperti aprikot, plum, kurma
⥀Dark coklat

Bahaya Hb rendah : Makanan yang boleh membantu menaikkan Hb

Selain daripada pemakanan di atas, anda juga boleh mengambil supplement penambah darah seperti b complex, vitamin c dan vitalea daripada shaklee

Bahaya Hb rendah : Naikkan Hb dengan pengambilan supplement


B complex ini mempunyai asid folik dan B12 yang membantu dalam pembentukan sel sel darah merah di dalam tubuh

Vitalea ini dilengkapi dengan iron formula. Iron ini digunakan untuk menghasilkan hemoglobin yang mana membantu mengangkut oksigen ke seluruh badan

Vitamin C pula penting untuk memastikan penyerapan iron yang maksimum

Ini pula testimoni daripada pengguna vitalea dan vitamin c, Hb berjaya naik daripada 8 ke 12!

Hb berjaya naik ke paras normal

Untuk dapatkan sebarang produk shaklee hubungi Ms J 016 444 2685















Comments

Popular posts from this blog

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…