Skip to main content

Tips Elak Kejang Kaki Semasa Hamil

Kejang kaki semasa hamil adalah perkara yang sering berlaku pada ibu hamil.Malah Ms J juga adalah salah seorang yang pernah mengalami masalah kejang kaki ini.

Ianya sering berlaku pada waktu malam. Sakitnya tak tahu nak gambarkan bagaimana, kaki tidak boleh di angkat, tidak boleh bergerak dan rasa yang sakit sangat.Pada waktu itu mujur ada encik suami di sisi.Alhamdulillah.




Jadi hari ini Ms J ingin berkongsi beberapa tips yang mungkin ibu hamil di luar sana boleh cuba untuk mengelakkan kejang kaki ini daripada berlaku.

Tips Atasi Kejang Kaki Ketika Hamil

Senaman Regangan Kaki


Salah satu senaman yang mudah yang ibu boleh cuba di rumah.Berdiri satu meter daripada dinding dan unjurkan badan ke hadapan dengan tangan di regangkan untuk menyentuh dinding.

Pastikan tapak kaki melekap pada lantai.Tahan sehingga lima saat.Ulang senaman ini selama lima minit, tiga kali sehari terutamanya sebelum masuk tidur.



Senaman Tapak Kaki


Bengkokkan tapak kaki ke bawah dan kemudian tegakkan ke atas dengan cepat sebanyak 30 kali.Buat pada kedua-dua belah kaki.Kemudian ulangi dengan membengkokkan tapak kaki ke atas sebanyak lapan kali dan ke bawah lapan kali.

Elakkan berdiri terlalu lama atau duduk dengan kaki besilang


Mandi Dengan air Suam Sebelum tidur


Badan akan terasa segar, tidur pun akan lena.


Meminum Air masak Dengan Secukupnya


Minum air masak dengan secukupnya untuk mengelakkan badan terhidrasi.Walaupun agak remeh bagi kita, namun percayalah air masak yang mencukupi dapat mencegah badan kita daripada berlakunya kejang kaki.

Mengambil Supplement Tambahan


Mengambil supplement tambahan yang kaya dengan magnesium dan kalsium mampu mengurangkan masalah kejang kaki ketika hamil.Contoh supplement yang ibu boleh cuba amalkan adalah seperti osteomatrik shaklee.

Apa yang best sangat mengenai osteomatrik ini adalah ianya bukan sahaja kalsium biasa, malah ianya sangat kaya dengan magnesium dan vitamin D.

Magnesiun berfungsi sebagai agen penyangkut yang membawa ke semua nutrient ke seluruh badan, manakala vitamin D membantu penyerapan  kalsium dengan lebih baik.

Baca juga Tips Memilih Supplement kalsium

Ini antara kisah ibu hamil yang mengalami masalah kejang kaki yang akhirnya berkurang setelah amalkan osteomatrik sebelum tidur:

"Walaupun sudah di urut dengan minyak panas, tapi kejang kaki masih juga tidak berkurang. Tetapi ahamdulillah sejak ambil 2 biji osteomatrik sebelum tidur, sakit dah berkurang.Tidur pun lena sampai ke pagi"




Jadi buat ibu hamil yang mengalami masalah kejang kaki ini elok sangat cuba osteomatrik ini

MS J 016 444 2685




Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini