Skip to main content

Kencing Manis Ketika Hamil: Tips Pemakanan Yang Harus Di Praktikan

Kencing manis ketika hamil agak merunsingkan ibu-ibu hamil.Biasanya mereka ini harus menjaga pemakanan mereka agar paras gula tidak meningkat dengan mendadak.



Ini menyebabkan ibu hamil agak takut untuk mengambil beberapa jenis makanan, kerana dikhuatiri kandungan gula akan meningkat kelak.Malah ada juga yang berpuasa daripada mengambil makanan seperti nasi, minumam manis atau buah-buahan.

Ini boleh menjejaskan kandungan ibu hamil. Bayi di dalam kandungan memerlukan nutrisi, tetapi bila ibu takut untuk mengambil sebarang makanan bagaimana bayi ini akan mendapat nutrisi?

Jadi disini Ms J nak berkongsi satu tips di mana mungkin boleh mengurangkan permasalahan ibu hamil yang mengalami kencing manis ketika hamil.

Diet Untuk Ibu Hamil Yang Mengidap Kencing Manis


Salah satu tips pemakanan yang ibu hamil boleh cuba adalah ;

Pilih Makanan Yang Bersifat Indeks Glisemik Yang Rendah


Indeks glisemik makanan ini bermaksud ukuran seberapa besar kesan suatu makanan yang mengandungi karbohidrat dalam meningkatkan kadar gula dalam darah setelah di makan.

Indeks ini boleh di klasifikasikan kepada dua, iaitu indeks glisemik rendah atau indeks glisemik tinggi.

Indeks glisemik tinggi adalah makanan yang cepat dicerna dan di serap sehingga kadar gula akan meningkat dengan cepat secara significant.

Indeks glisemik rendah pula merujuk kepada pencernaan dan penyerapan yang lebih lambat sehingga peningkatan kadar glukosa dan insulin dalam darah akan menjadi perlahan.

Mana yang lebih baik?Sudah tentu kita nak gula dalam darah rendah, jadi semestinya kita pilih pemakanan yang mengandungi indeks glisemik rendah.

Untuk menilai indeks glisemik ini ianya bermula daripada nilai 0 hingga 100.

➤Indeks glisemik tinggi bermula daripada nilai 70 ke atas
➤Indeks glisemik menengah bermula 56-69
➤Indeks glisemik rendah bermula daripada 55 dan ke bawah

Untuk melihat makanan apa yang terkategori di dalam indeks glisemik mana, boleh cuba lihat jadual di bawah ini:

Sumber daripada American Journal Of Clinical Nutrition
Ini bukan bermaksud kita tidak boleh langsung untuk memakan makanan yang bersifat indeks glisemik yang tinggi, tetapi kalau boleh kurangkan.

Risau Susu Badan Berkurang, Baca TIPS BANYAKKAN SUSU YANG IBU HARUS CUBA

Lagi satu indek glisemik yang tinggi ini boleh mendatangkan mudarat kepada kita di masa akan datang, contohnya seperti penyakit jantung dan kencing manis.

Buat ibu hamil jangan risau jika anda ingin mengambil supplement.Dan kalau nak tahu ESP shaklee merupakan salah satu makanan tambahan yang mengandungi indeks glisemik yang rendah.




Berbentuk serbuk, senang untuk di minum


ESP shaklee berperisa ala ala soya

Jika anda berminat untuk mencuba hubungi sahaja Ms J ye.Dan jika anda berada di sekitar Sungai Petani, Kedah atau Kepala Batas dan Tasek Gelugor, Ms J ada membuat penghantaran ke rumah anda kerana Ms J adalah pengedar sah shaklee Sungai Petani/Kepala Batas/Tasek Gelugor

HUBUNGI 016 444 2685



Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe