Skip to main content

Anak Gembira Bacaan Gula Ayah Semakin Berkurang


Semalam suami bertanyakan Ms J ini kenapa setiap kali makan selalu order air masak sahaja, tiada rasa ke nak order teh o ais, limau ais atau apa-apa air yang manis?

Lalu jawab Ms J, 'mama takut nanti kena kencing manis'.



Apalagi suami gelak terkekek kekek.huhu.

Sebenarnya Ms J amat jaga bab pemakanan ini. Iyala kan bermacam-macam penyakit datang tanpa mengenal usia.

Tambah-tambah lagi ramai kengkawan yang datang bercerita mengenai keluarga mereka yang mengidap kencing manis.

Bagi Ms J kita masa muda la nak kena jaga pemakanan dan amalkan gaya hidup yang sihat.Kadang kadang tu ambil juga supplement tambahan top up kan lagi apa yang kurang.

Oh ya, baru teringat kisah kawan Ms J ini. Hari itu dia ada bercerita mengenai ayah beliau yang mengidap kencing manis.

Selalu bacaan gula ayahnya tinggi, tak turun turun juga. Haritu dia ada bagitahu bila ayahnya dah berhenti ambil ubat/ herba, bacaan gulanya dah berkurang!

Rasa terkejut juga dengar. Iyala kan biasanya pesakit kencing manis yang mempunyai bacaan gula yang tinggi memang tidak lekang dengan ubat.

Ini tidak. Jadi terbalik pula. Jom kita ikuti kisah ayah Aisyah ini:


Ayah saya pesakit diabetis. Bacaan gula biasanya 10-15.

Bulan 12 lepas naik sampai 20.Sebenarnya ayah dah ambil vivix dan alfalfa sejak 7 tahun lepas.

Tapi ayah saya memang suka cuba macam ubat/ herba.Mungkin sebab tu kesan vivix ini tak berapa nampak.

Bila gula naik 20 tu, saya minta ayah stop semua ubat lain kecuali vivix dan alfalfa.Saya tambah vitamin c dan gla complex sebab dia dah mula sakit saraf.

Alhamdulillah minggu lepas ayah bagitahu bacaan gula 5 saja!Ubat hospital tak stop ye.




Kalau nak tahu, vivix, alfalfa,vita c dan gla itu adalah supplement dari shaklee. 

Hasil ikhtiar dengan supplement dari shaklee dan pada masa yang sama masih lagi meneruskan ubatan dari hospital, bacaan gula ayah Aisyah dah berkurang.

Alhamdulillah, gembira Ms J dengar.

Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini