Skip to main content

SLE Semakin Baik, Ubat Streroid Dikurangkan Dari 8 Biji kepada 2 Biji Sahaja

Assalamualaikum.

Hari ini Ms J nak berkongsi bercerita mengenai penyakit SLE.Pernah dengar tak penyakit SLE ini?

SLE atau sistemik lupus eritematosus adalah sejenis penyakit autoimmune, yang mana antibodi seseorang menyerang tisu badan mereka sendiri.


Inilah yang menyebabkan kerosakan pada sistem tubuh badan kita. Contohnya adalah seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf dan sebagainya.

Simptom biasa yang sering di alami adalah seperti radang kulit dan sakit sendi (arthritis) diringi dengan keletihan dan demam.



Boleh Kah Penyakit SLE sembuh?

Untuk sembuh,agak sukar, tetapi tidak mustahil. Kenapa Ms J beranggapan begitu?

Ikuti kisah pesakit SLE ini:

Peen (bukan nama sebenar) adalah seorang pengidap SLE. Beliau berumur 20-an dan mempunyai dua orang cahaya mata.

Pada tahun 2007, Peen di diagnos mengidap SLE.Tetapi ianya tidak mengejutkan beliau, sebab semua sipmtom beliau sudah rasai. 

Antara simptom yang beliau alami adalah seperti sakit badan, bengkak sendi, muka jadi merah, rambut gugur, ulser mulut dan kadang tekanan darah tinggi.

Ketika melahirkan anak pertama, beliau hampir kena sawan,sehingga terpaksa di bedah. Akhirnya Peen selamat melahirkan anak pra matang iaitu 7 bulan.

Tetapi malangnya, baby Peen terpaksa di tahan kerana mengalami masalah jangkitan kuman.

Kali kedua kehamilan Peen selamat kerana SLE di katakan tidak aktif. Tetapi selepas bersalin SLE Peen datang kembali, sehinggakan urine Peen banyak mengandungi protein.

Oleh itu Peen di nasihatkan untuk menjalani ujian buah pinggang. Alangkah sedihnya beliau apabila mendapati buah pinggang nya semakin rosak.

Pertemuan saya dengan Peen adalah di facebook. Beliau mencari saya untuk tujuan masalah buah pinggang. 

Pada ketika itu, keadaan Peen agak terkawal. Cuma beliau terpaksa mengambil pelbagai jenis ubat, termasuklah steroid sebanyak lapan biji.

Setelah meneliti kisah Peen, saya memberitahu senarai vitamin yang boleh di ambil, namun beliau memilih untuk mencuba vivix.

Ini kerana vivix adalah berbentuk cecair, bukan kapsul. Senang katanya.

Peen mula minum vivix pada pertengahan bulan June 2012. Selepas 3 minggu rasa seronok apabila beliau memberitahu bahawa beliau sudah rasa bertambah ok jika hendak dibandingkan dengan dulu.

Kalau dulu selalu bangun rasa sakit kepala, tetapi sekarang tiada lagi.Badan pun terasa ringan.

Kalau dulu rasa sakit sendi, tetapi sudah tiada lagi.

Lagi terkejut apabila beliau memberitahu bahawa SLE beliau sudah mula reda. Yang best tu ubat steroid dah di kurangkan kepada 2 biji pengambilan sehari.

Sekarang masih lagi menjalani rawatan buah pinggang, dimana perlu makan satu jenis ubat sahaja. Setakat ini semuanya ok.

Diceritakan kembali oleh Ms Julie



Apa yang kita boleh ambil iktibar daripada kisah Peen ini adalah berusaha, ikhtiar merawat penyakit yang kita alami.

Jangan sesekali berputus asa, kerana Ms J pasti setiap penyakit itu pasti ada penawarnya!











Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada