Skip to main content

Cara mencegah asma pada kanak kanak

Selalu kita dengar kan, asma di kalangan kanak-kanak dan juga orang tua. Dan yang paling sinonim nya penyakit asma ni adalah penyedut atau nama glamournya inhaler.



Penyakit asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit di serang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit.

Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas dan sukar untuk bersenam.

Ketika otot mengejang saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan, Apabila ini terjadi, paru-paru akan berkurangan udara.Akibatnya pesakit boleh pengsan.

Asma di Kalangan Kanak-kanak

Buat ibu-ibu di luar sana, berjaga-jaga ye, kanak-kanak juga boleh terkena asma. Menurut kajian jumlah kanak-kanak diserang penyakit asma adalah 10-20 peratus. Selalunya penyakit ini tidak boleh di ubati.Namun, biasanya kanak-kanak akan sembuh apabila usia meningkat.

Bagi kanak-kanak yang menghidapi asma sederhana, serangan ini akan hilang apabila mencapai usia lingkungan 12 hingga 13 tahun.

Manakala 50 hingga 60 peratus akan sembuh apabila mencapai usia 20 hingga 25 tahun. Sementara 20 peratus lagi akan mendapat asma berterusan dan hanya sebilangan kecil saja yang akan sembuh.

Gejala dan Tanda Asma

Gejala utama asma adalah:
  • Pernafasan bersiul atau berbunyi (wheeze), menunjukkan saluran udara tersekat
  • Batuk, kadang kala dengan kehadiran lendir jernih (clear sputum).
Kebiasaannya ada pelbagai tanda seringkali dengan permulaan pantas,perubahan cuaca persekitaraan dan berkaitan dengan pencetus yang disenarai di atas.

Gejala sering semakin teruk pada waktu malam atau ketika berjalan. Peningkatan saluran udara akan menyebabkan sesak nafas.

Asma kadang kala dikaitkan dengan masalah ketidakhadaman asid ( acid indingestion) terutamanya dengan pesakit berusia.

Tanda-tanda asma:
  • Nafas bersiul
  • Masa hembusan lebih panjang berbanding masa mengambil nafas,
  • Tisu cekung antara tulang rusuk dan bahagian atas sternum dan kalvikel, 
  • Dada menggelembung 
  • Pernafasan bersiul melalui stetoskop (rhonki)
Dalam serangan asma teruk, pesakit mungkin menjadi biru (cyanosed) dan boleh pengsan. Antara serangan asma,pesakit mungkin tidak menunjukkan sebarang tanda.

Asma dan Inhaler
Asma dan inhaler memang dah sinonim kan.Bila pesakit asma mempunyai masalah pernafasan seperti semput , cepat-cepat kita akan cari benda ni kan.

Kejadian nafas bersiul dan semput biasanya bertindak balas dengan inhaled bronchodilator yang bertindak dengan menenangkannya otot licin (smooth muscle) pada dinding bronchi (laluan udara).

Kejadian lebih teruk mungkin memerlukan pengambilan singkat steroid ditelan yang memendamkan keradangan dan pembengkakan lapisan pada laluan udara

Mencegah Asma

Namun,kita boleh mengelak asma daripada berlaku. Sebagai contoh elakkan daripada haiwan peliharaan dan aspirin.

Mereka yang mempunyai simptom asma sepanjang hari biasanya bersa lega dengan ubat penghalang berterusan. Ubat penghalang yang paling berkesan adalah steroid yang di hidu.

Amalkan juga pengambilan minyak ikan dalam kehidupan seharian.Mungkin anda boleh rujuk di sini untuk mengetahui info mengenai omega guard shaklee.

"Sejak ambik omega, asma saya sudah jarang hinggap..kalau dulu setiap 3,4 bulan akan ambil neb.kini tidak lagi dan saya bebas dari menggunakan nebulizer..alhamdulillah dengan izinNya.."



"Omega bagus.Kak bagi anak dia penghidap asma makan sekarang beransur baik.Bila bercuti jauh jauh tak risau asyik nak mengulang nebulizer je..lebih lebih lagi kalo g tempat sejuk."
"Suatu ketika dahulu doktor cakap yaya at the early stage of asthma.Ubat untuk prevent asthma every night ambik without miss.Setahun 3 kali masuk hospital.Lepas konsisten ambik omega lebih kurang 3 bulan camtu, yaya free from asthma..alhamdulillah.."










Comments

  1. Omega guard baik untuk kanak kanak dan juga dewasa. Apalagi untuk mereka yg menderita asma.

    ReplyDelete
  2. hai..bahya kan asma ni..tkleh main2...btw.satu cara nk kurgkan adalah pasang filter udara..rmai client akak dh kurg sgt asma mereka sejak pakai..akak juai cuckoo..bolehla wsp 011-16930576 jika nak tau promo baru..menarik blogg adikk

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe