Skip to main content

Cyst Punca Sukar Hamil?

Perkataan cyst memang sinonim dalam hidup Ms J. Kalau sehari tak jumpa memang tak sah.Itulah kerja Ms J hari-hari membuat ultrasound ke atas pesakit.

Majoriti cyst ini hadir tanpa kita sedari. Ianya juga tidak mendatangkan bahaya ke atas wanita. Cuma apa yang kita perlu buat adalah rutin check up ultrasound untuk memastikan saiznya tidak membesar. Dan jangan terkejut jika selepas beberapa bulan didapati cyst itu sudah tiada lagi sebab ianya bersifat sementara.

Cyst adalah kantung air yang membentuk di mana-mana organ. Ianya boleh berlaku di hati, buah pinggang, ovary, uterus dan tiriod. Umumnya yang selalu terjadi pada kaum wanita adalah cyst di  ovary (ovarian cyst).

Ovarian cyst ini terbentuk akibat daripada sebahagian daripada rutin fisiological ovaries, jadi ianya tidak mendatangkan sebarang tanda dan simptom. Cyst ini tidak merbahaya dan tidak memerlukan sebarang rawatan.

Namun demikian cyst ini juga boleh mendatangkan tanda dan simptom jika saiznya terlalu besar, pecah dan menghalang saluran darah ke ovaries.

Antara tanda-tanda yang kita hadapi adalah:


  • Pelvic pain
  • Haid  yang tidak teratur, haid dengan begitu banyak atau haid begitu sedikit berbanding dengan normal haid
  • Kenyang walaupun makan dengan kuantiti yang terlalu sedikit
  • Susah untuk mengandung

Adakah Ovarian Cyst Menyebabkan Susah Untuk Mengandung?

Ramai yang tertanya-tanya jika mempunyai cyst adakah tidak boleh mengandung?



Sebenarnya ovarian cyst ini tidak menghalang untuk kita untuk mendapatkan zuriat, Jika anda perlu membuat pembedahan untuk membuang cyst, doktor akan cuba menghalang anda daripada membuang ovari. Ini bermaksud hanya cyst sahaja yang di buang, dan ovary masih lagi ada seperti biasa.

Namun, dalam keadaan tertentu doktor terpaksa membuang kedua-duanya sekali, yakni cyst dan ovari di kiri dan kanan. Jika ini yang berlaku anda tidak boleh lagi menghasilkan telur, dan peluang untuk mendapatkan anak itu agak tipis.

Jenis-Jenis Ovarian Cyst

Terdapat dua jenis ovarian cyst iaitu:

Functional Ovarian Cyts

Cyst yang selalu terjadi pada kaum wanita.Cyst yang terjadi hasil daripada kitaran haid, dan ianya tidak berbahaya dan bersifat sementara



Pathological Ovarian Cyst

Cyst yang jarang berlaku dan ianya terjadi akibat daripada pertumbuhan sel yang tidak normal.

Namun, ovarian cyst juga terjadi disebabkan oleh endometriosis. Majoriti ovarian cyst adalah jenis non-concerous (benign) dan hanya segelintir sahaja yang cancerous (malignant).

Supplement

Ramai juga bertanya kepada saya ada ubat tak untuk kecutkan cyst? Ya, ada.Kat luar sana bermacam- macam supplement yang anda boleh ambil untuk kecutkan cyst ini. Tapi di sini Ms J ingin berkongsi mengenai vivix yang mana membantu banyak mengurangkan saiz cyst.

Keistimewaan Vivix

Anggur muscadine mengandungi banyak antioksodan dan fitokimia yang membantu melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas. Menurut Harvard School of Public Health, makan makanan yang kaya dengan antioksidan menunjukkan ia dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, alzhemair dan penyakit kronik yang lain.


"Alhamdulillah cystnya dah semakin kecut dari 3.8 cm dah jadi 2.5 cm siang tadi...."




Hubungi atau Watsapps Ms J 016- 444 2685 untuk free consultasi!

Comments

Popular posts from this blog

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…