Skip to main content

Waspada: Kekurangan Hormon Tiroid Boleh Menyebabkan Kerdil

Pernah tak kita dengar masalah kekurangan atau terlebih nya hormon tyroid?

Kalenjar tyroid adalah salah satu bahagian yang terdapat di leher, paling tepatnya ianya berada di laring.Hormon terpenting yang disekresikan oleh kalenjar tyroid adalah tiroksin.Hormon tiroksin terbentuk daripada asam amino yang mengandungi yodium.

Keadaan yang mana hormon tyroid berlebihan (hyperthyroidism) boleh menyebabkan hypermetabolism.Antara tanda-tandanya adalah meningkatnya detak jantung sehingga muncul gugup, nafas dengan cepat dan tidak teratur, mulut menganga dan mata melebar.

Apabila seseorang kekurangan hormon tyroid (hypothyroidism), tubuhnya mengalami kretinisme (kerdil). Kretinisme ditandai dengan fisik dan mental penderita yang tumbuh tidak normal.



Pada orang dewasa kondisi hypotyroid dapat menyebabkan miksedema.Gejala penyakit ini adalah berat badan bertambah, bentuk badan menjadi besar, kulit kasar dan  rambut rontok.

Selain penyakit-penyakit berikut, seseorang juga dikatakan akan mengalami pembengkakan kalenjar tyroid kerana kekurangan makanan yang mengandungi yodium.Penyakit demikian yang dipanggil sebagai goiter.

Mengapa boleh berlakunya keaadaan ini?


Ianya boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti :
  • Masalah pada kalenjar pituari di otak
  • Kalenjar tiroid yang rosak akibat terkena radiasi
  • Pengaruh ubat lithium
  • Kadar iodin yang berlebihan dalam tubuh

Supplement:

Jika anda mengalami masalah tyroid anda mungkin boleh mencuba supplement shaklee seperti vivix, vitalea, vitamin e dan esp.


Hyperthyroidism 

  • Untuk masalah ini amat sesuai anda mengkonsumi esp.
  • Mengandungi protein soya yang mengandungi unsur-unsur estrogen.
  • Kajian mendapati estrogen boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid seterusnya mengurangkan paras hormon tiroid dalam badan.
  • Ia amat berguna untuk pesakit yang mengalami hypertiroidism yang mana boleh mengurangkan rembesan hormon tiroid.Jadi ianya tidak sesuai sama sekali untuk pesakit yang mengalami kekurangan hormon tirid

Hypothyroidism

Vitalea

  • Multivitamin yangmengandungi semua vitamin yang baik untuk pesakit hipotyroidism iaitu iodine, vitamin A, D, E, B2,B3, B6 dan zinc.
  • Sumber iodine (kekuragan iodine adalah salah satu punca terjadinya hypothyroidism)
  • Vitamin B2,B3,B6 berfungsi dalam penghasilan hormon tiriod
  • Zinc diperlukan dalam proses penghasilan tiroksin @ T4 


Vita E

  • Mengandungi 10 mg Selenium semulajadi
  • Selenium diperlukan untuk penukaran T3 dan juga mengurangkan antibodi kepada tiroid (salah satu penyebab hipotiroidism adalah autoimmume atau kehadiran antibodi terhadap sel tiroid dalam badan)
  • Vitamin E bersifat antioksidan (juga vitamin A dan C) yang melawan radikal bebas (kajian menunjukkan pesakit hipotiroidism mempunyai tahap antioksidan yang rendah )





Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini