Skip to main content

Kenali Tanda & Rawatan Kanser Usus

Assalamualaikum semua. 

Hari ini nak kongsi mengenai kanser usus pula.Oh ya baru teringat, bila sebut pasal kanser usus ni, dulu masa belajar ada praktikal penjagaan pesakit yang memakai stoma (beg najis).



Salah satu sebab perlunya stoma ini adalah disebabkan oleh kanser usus.


Adakah semua kanser usus memerlukan beg najis (stoma) seumur hidup?


Rawatan definitif untuk kanser usus adalah pembedahan.Pembedahan yang dilakukan selalunya akan memotong bahagian usus yang berpenyakit dan menyambungkan semula usus yang telah dipotong atau bahagian usus akan di bawa keluar ke otot perut dan kulit sebagai beg najis (stoma).


Namun, tak semua bahagian kanser usus memerlukan stoma seumur hidup. Hanya kanser usus yang terletak di pangkal rectum iaitu berdekatan dengan injap (otot) yang mengawal kentut dan pembuangan air besar memerlukan stoma seumur hidup.

Kebanyakan stoma yang dipasang untuk rawatan pembedahan kanser usus adalah bersifat sementara, namun ini bergantung kepada tahap kanser dan status kesihatan.

Dengan kehadiran teknologi pembedahan, rawatan pembedahan usus boleh dibuat secara 'laparoscopic' atau 'key hole' surgery (pembedahan lubang kunci).Luka pembehan adalah kecil dan proses pemulihan pesakit lebih pantas

Selain daripada rawatan pembedahan, sesetengah kanser usus memerlukan rawatan susulan seperti kimoterapi dan radioterapi.Ini bergantung kepada tahap kanser semasa di kesan dan status kesihatan pesakit.

Tanda-tanda 


  • Berak berdarah - darah bercampur dengan najis,kadangkala najis berwarna hitam seperti kopi .Ini merupakan antara tanda awal barah usus

  • Perubahan tabiat membuang air besar seperti sembelit.Tabiat membuang air besar bagi setiap individu adalah berlainan.Jika kekerapan membuang air besar menjadi terlalu lama, contohnya daripada tabiat hari-hari ke tandas menjadi berkurangan kepada setiap tiga atau empat hari sekali.
  • Cirit birit - Ini merupakan tanda-tanda barah usus sebelah kiri
  • Sembelit diselangi dengan cirit- birit.Barah usus yang hampir tersumbat akan menyebabkan najis keras tidak dapat melalui usus besar.Pesakit akan mengalami gejala sembelit pada ketika itu.Najis yang tersumbat ini mempunyai banyak bakteria dan akan membusuk di dalam usus, menyebabkan air kembali diserap ke dalam usus. Ini menyebabkan najis menjadi lembik dan berair.pasa ketika ini, pesakit mengalami cirit birit.Cirit birit yang dialami adalah lebih daripada lima kali sehinggakan sesetengah pesakit mengadu tidak dapat mengawal simptom cirit birit.Kitaran sembelit dan cirit birit akan berulang
  • Tidak berak dan kentut serta muntah. Gejala ini akan berlaku apabila usus sudah tersumbat seratus peratus.
  • Hilang selera makan dan turun berat badan.Pesakit akanmenjadi kurus serta hilang selera makan dalam jangka waktu yang singkat.
  • Sakit perut - gejala yang sangat diambil mudah.Sakit pada bahagian abdomen bergantung kepada kedudukan barah usus.
  • Tabiat ke tandas, tetapi tiada najis.Pesakit merasakan seperti mahi membuang air besar tetapi apabila ke tandas tiada najis yang keluar. Ini adalah disebabkan oleh kanser yang terletak pada bahagian rektum.Apabila ketumbuhan sudah memenuhi rektum ianya memberikan mesej yang salah kepada badan seolah-olah rektum sudah dipenuhi najis.Sedangkan tiada najis di dalam rektum, yang memenuhinya adalah sel kanser sahaja.

Supplement 

Jika anda salah seorang penderita kanser usus dan ingin mencuba supplement dari shaklee Ms J amat galakkan. 

Ni antara testimoni daripada mereka yang pernah mengguna shaklee sebagai rawatan alternatif untuk mengurangkan kanser usus

Testimoni 1 : 
Suami kawan yang kena cancer colon tu pun doctor dah 2 kali tunda kimo sejak dia ambil vivix, alfalfa dan vit c..dia pun ulang order..insyaallah



Testimoni 2 :
Syukur sgt pg ni bila kawan kata mil dia dah recover s\dr canser sbb ambik vivix

Doc pun terkejut..

Ya allah memang meremang bulu roma dgr berita ni..syukur..

Kwn tu dh stage berapa ek, baru amik sebotol kan

Dua botol
Kan i pun rasa syukur sangat
kanser usus tahap 4
mil dia


Jika anda berminat boleh watsap terus Ms J  016 444 2685





Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini