Skip to main content

Kanser Prostate-Baik Buruk Kimotheraphy dan Radiotherapy Buat Semua Pesakit Kanser

Assalamualaikum semua.

Entry lepas Hilangnya Seorang Tokoh Ulama yang Di Hormati di sebabkan oleh Kanser Prostate Ms J ada bercerita mengenai kanser prostate kan? Ok hari ini Ms J nak sambung lagi mengenai pro dan kont's rawatan kimotherapy pada pesakit kanser prostate ini.



Kanser prostate biasanya berlaku pada kaum lelaki sahaja. Biasanya lelaki yang berusia 50 tahun ke atas berisiko tinggi untuk mendapat kanser ini. Lebih dari 80 % kanser prostate didiagnosa pada lelaki yang berumur lebih 65 tahun.

Secara amnya, pesakit kanser akan dirawat dengan menggunakan kaedah rawatan seperti radiation theraphy dan kimotheraphy.Tahukah anda ianya juga boleh mendatangkan kesan sampingan pada pesakit tersebut?

Radiation Theraphy 
  • Radiation theraphy menggunakan tenaga tinggi sinar x untuk memusnahkan sel kanser. Radiotheraphy biasanya digunakan untuk kanser yang berada di tahap 3 dan tahap 4.
  • Biasanya theraphy ini dilakukan untuk mengurangkan sel-sel kanser merebak ke bahagian lain dan dapat mengurangkan rasa sakit yang teruk. Namun demikian ianya juga mempunyai kesan-kesan sampingan yang lain seperti di bawah:
  1. Cirit birit atau gangguan pada fungsi usus
  2. Meningkatkan perasaan ingin membuang air kecil atau kerap kali membuang air kecil
  3. Letih lesu
  4. Tidak selesa pada rektum, rasa pedih atau sakit
  5. Mati pucuk

Kimotheraphy
  • Menggunakan ubat samaada makan atau suntik untuk membunuh sel kanser daripada merebak.Ini mungkin boleh membantu pesakit kanser yang teruk atau kanser prostate yang tidak dapat bertindak balas dengan hormon
  • Rawatan sepatutnya berlaku secepat mungkin tanpa menunggu gejala berlaku. Rawatan biasanya berjaya dalam masa yang pendek dengan mencapai jangka hayat selama 30 bulan dan pengurangan gejala penyakit sebanyak 80 %
  • Salah satu kebaikan kimotheraphy ini adalah dapat menghapuskan sel-sel kanser yang terbahagi dengan cepat. Namun, ianya juga boleh membunuh sel-sel yang sihat yang lain.
  • Antara kesan sampingan yang sering berlaku pada pesakit kanser adalah :
  1. Anemia
  2. Sembelit
  3. Kemurungan
  4. Cirit birit
  5. Kelesuan
  6. Keguguran rambut
  7. Masalah mulut, gusi dan kerongkong
  8. Loya dan muntah-muntah
  9. Masalah seksual
  • Pesakit kanser perlu dirawat dengan pelbagai  kepakaran termasuk onkologi, radiotheraphy dan urology. Dengan cara ini pesakit dapat diberikan rawatan yang komprehensif.

Namun kita sebagai pesakit kita berhak untuk menentukan rawatan mana yang kita nak. Mungkin ramai di luar sana menolak untuk melakukan sebarang kimotheraphy mahupun radiotheraphy disebabkan oleh inilah.

Supplement

Bagi semua jenis kanser Ms J amat galakkan korang mencuba produk shaklee VIVIX.Ia amat berkesan untuk merawat sebarang jenis kanser. Antara ciri-ciri istimewa yang ada pada vivix adalah:


1. Mengandungi ravesterol

Ravesterol adalah anti kanser yang dapat menghalang atau menghentikan semua peringkat kanser. Ravesterol bukan sahaja menghindar kanser, malahan ia juga dicadangkan sebagai rawatan tambahan untuk pesakit kanser.

Bagaimana ravesterol ini membantu pesakit kanser? Ini adalah antara fungsi ravesterol

  • Ia boleh menyekat penyerapan estrogen dan androgen (tidak kira sel kanser itu mempunyia reseptor negatif atau positif)
  • Ia boleh memodulasi ekspresi gen
  • Ia boleh menyebabkan sel kanser mati melalui penyahsetilan
Satu kajian yang telah dilakukan di Austria, telah membuktikan resveratrol turut menyekat kemampuan sel kanser untuk metasis ke dalam tulang pada kadar 30 % hingga 71 %

Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini