Skip to main content

Petanda Awal Simptom dan Tanda Kanser Perut

Assalamualaikum semua.

Pernah dengar kan kanser perut? Atau nama lain nya juga disebut kanser gaster (gastric cancer). Ianya adalah kanser yang ke 4 tertinggi di dunia dan merupakan ke 2 tertinggi yang menyebabkan kematian.

Tahukah anda negara Jepun dan Korea merupakan negara tertinggi penghidap kanser gaster? Amat menakutkan, sebab bila sebut pasal kanser ini sudah tentu kita fikir boleh ia sembuh kan?

Lebih kurang 90 % pengidap kanser gaster adalah jenis adenocarcinoma iaitu terbahagi kepada 2 jenis
  • 'intestional type' yang lebih banyak berlaku pada orang tua 
  • 'diffuse type ' lebih cenderung berlaku pada orang muda
Ketahuilah bahawa :
  1. Faktor jantina yang mana lelaki mempunyai 2 kali ganda berisiko untuk mendapat kanser perut
  2. Faktor genetik yang tidak normal
  3. Kumpulan darah A yang berisiko lebih tinggi
  4. Sejarah keluarga yang mempunyai kanser perut seperti ibu bapa
  5. Gaya hidup tidak sihat seperti merokok, minum alkohol,diet yang mempunyai kandungan pengawet dan bahan tiruan yang tinggi seperti jeruk
  6. Jangkitan helicobakter pylori yang biasa diperolehi daripada tabiat tidak suka membasuh tangan sebelum makan

Kebanyakan kes kanser gaster dikesan pada peringkat 'advance stage'. Ianya terjadi kerana kurang sikap prihatin terhadap kesihatan atau takut untuk mendapatkan nasihat daripada doktor.

Ada juga yang beranggapan sakit perut adalah gastrik.Dan mereka hanyalah mengambil ubat dari klinik untuk gastrik.Tetapi lama kelamaan ianya juga masih kerap berlaku dan tiada rawatan susulan dibuat.



Memang benar, salah satu simptom kanser gaster adalah gastrik, tetapi jika ia kerap kali berulang walaupun sudah mengambil ubat, mungkin ianya salah satu tanda anda terkena kanser gaster.

Selain simptom-simptom sakit perut, ada simptom-simptom lain yang anda harus mengambil perhatian seperti:
  • Rasa tidak sedap pada perut
  • Kembung perut terutama selepas makan
  • Rasa loya atau muntah (kandungan muntah berwarna hitam)
  • Kurang selera makan
  • Pedih pada perut atau heartburn
  • Susut berat badan
  • Najis bewarna hitam
  • Rasa letih yang ketara

Untuk mendiagnos penyakit ini biasanya doktor akan melakukan prosedur endoskopi atau gastroskopi iaitu sejenis alat terowong yang dimasukkan ke dalam mulut untuk melihat dan mengambil sedikit cebisan tisu pada dinding perut untuk dihantar ke makmal

Jika keputusan dari makmal didapati positif dan pesakit kanser akan menjalani ujian CT scan untuk melihat tahap kanser berada di mana atau ianya dipanggil sebagai kanser staging.

Rawatan :

Secara umumnya kanser perut dapat dirawat dengan pembedahangastrektomi iaitu membuang sebahagian atau keseluruhan perut serta kalenjar limpa yang berdekatan.

Supplement :

Anda yang mengalami kanser, Ms J cadangkan anda mencuba vivix dari shaklee.Salah satu kandungan utama di dalamnya adalah ravesterol yang mampu membantutkan mutasi sel kanser daripada merebak.


"Syukur sangat pagi ni bila kawan kata yang mil dia dah recover dari cancer sebab ambik vivix.Doktor pun terkejutSalam.Ya allah meremang bulu roma dengar berita ni..syukur.kawan tu dah stage berapa ek..baru ambik sebotol kanDua btol.Kami pun rasa bersyukur sangat.Kanser usus tahap 4.Mil dia"




Bukan untuk kanser perut sahaja, malah ianya amat sesuai untuk semua jenis penyakit.Boleh lihat SINI untuk dapatkan info mengenai vivix

Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini