Skip to main content

Awas Kaum Wanita :Period yang tidak Teratur Dan Berpanjangan berisiko Kanser Rahim

Assalamulaikum semua..

Hari ini Ms J tertarik apabila membaca pasal kanser rahim.Ada satu artikel di harian metro pada Disember 2014 yang ingin Ms J kongsikan.

Pada usia 26 tahun Amelia tidak menyangka yang dia menghidap kanser rahim. Ia bermula apbila dia ingin mendapatkan rawatan kesuburan disebabkan kesukaran hamil setelah 5 tahun berkahwin.

Alangkah terkejutnya Amelia apabila selepas membuat pemeriksaan imbasan bunyi, doktor mendapati terdapat perubahan pada dinding rahim yang menyebabkan dia membuat biopsi, pengambilan tisu rahim.

Memang benar seperti yang dijangka terdapat sel-sel kanser pada dinding rahim,yang menyebabkan dia terpaksa menjalani rawatan.Mujur Amelia segera ke hospital, kerana kanser masih di tahap awal, jadi rawatan hanya menerusi ubat-ubatan.

Menurut pakar Ginekologi Onkologi Hospital Serdang Dr Andi Angeriana Andi Sari, kanser rahim adalah salah satu kanser yang mampu dikesan seawal tahap 1.Malah bagi individu yang berusia di bawah 30 tahun, rawatan susulan mampu memberikan tahap penyembuhan pada kadar yang cepat serta tidak perlu menjalani pembedahan pembuangan rahim.


Katanya lagi walaupun  di Malaysia kanser rahim berlaku seawal 26 tahun ia tidak berbahaya selagi pesakit mengetahui perubahan diri mereka dan mendapatkan rawatan awal. Semakin awal mereka mendapat rawatan semakin cerah peratusan untuk pulih.



Kanser rahim mudah dikesan disebabkan tanda yang sangat jelas terutamanya selepas wanita itu menopause iaitu selepas ketiadaan darah haid.Antaranya pendarahan yang berlaku selepas menopause.Kebiasaannya wanita mengambil mudah apabila selepas menopause, mereka didatangi haid semula.

Ramai mengambil mudah kerana menyangka ianya darah haid. Sebab itu ada yang tidak mendapatkan rawatan dan membiarkannya  sehingga sel kanser membiak sehingga ke tahap empat.

Sekiranya darah keluar semula selepas menopausal, sepatutnya mereka membuat pemeriksaan sebelum doktor mengesahkan samaada ianya penyakit serius atau tak.

Wanita yang secara tiba-tiba mengalami tempoh haid yang panjang serta jumlah haid yang banyak melebihi biasa juga dinasihatkan membuatkan pemeriksaan.

Ianya sesuatu yang normal sekiranya haid berlaku sekitar lima hingga tujuh hari, namun jika haid berpanjangan sehingga 14 hari, wanita harus mendapatkan rawatan segera kerana berkemungkinan ianya kanser rahim.

Mereka yang mempunyai haid yang tidak menentu juga berisiko untuk mendapat kanser rahim.



Rawatan :


Rawatan pembedahan pembuangan rahim hanya dilakukan pada mereka yang berada pada tahap 4. Namun bagi di peringkat awal ianya mampu disembuhkan dengan ubat-ubatan.

Supplement :


Anda juga mungkin boleh mencuba pelbagai jenis supplement di luar sana. Apa yang Ms J ingin kongsikan di sini adalah mengenai supplement shaklee iaitu vivix

Apa kaitan vivix dengan kanser pangkal rahim?


Salah satu kandungan vivix adalah resveratrol.

Resveratrol merupakan perubatan semulajadi pertama yang mempunyai bukti kukuh menunjukkan ia menghalang atau menghentikan pelbagai peringkat kanser. Resveratrol bukan sahaja menghindar kanser, malahan ia dicadangkan sebagai rawatan tambahan.

Kajian mendapati resveratrol bukan sahaja menghalang kanser, tetapi juga dicadangkan sebagai rawatan tambahan kepada kanser.Ini kerana resveratrol terbukti memperlahankan atau menghentikan tahap tertentu kanser. Resveratrol boleh menghalang kanser dalam melalui beberapa cara :

  • Ia menyekat penyerapan estrogen dan androgen (tidak kira sel kanser itu mempunyai reseptor negatif atau positif)
  • Ia boleh memodulasi ekspresi gen
  • Ia boleh menyebabkan sel kanser mati melalui penyahasetilan
Di Austria penyelidikan lanjut membuktikan resveratrol turut menyekat kemampuan sel kanser untuk metasis ke dalam tulang pada kadar 30 % hingga 71 %.


Untuk mengatasi masalah period tidak teratur pula mungkin anda boleh mencuba Gla complex dari shaklee.Ramai yang telah berjaya mengatasi masalah period yang tidak teratur dengan Gla complex.


Testimoni 1 :

Saya nak berkongsi cerita dgn semua warga SGL..saya ada masalah period tak teratur lps bersalinkan anak no 3 tahun 2011..dh mcm2 ubat saya cuba makan tapi period tetap gak tak teratur. disember 2012 saya cuba amalkan gla untuk betulkan balik kitaran haid.Alhamdulillah period saya kembali normal dan 3 hari lepas saya telah dikejutkan berita saya disahkan hamil 6++ minggu wlpun saya makan jamu untukmerancang hamil..dasyat tul penangan shaklee nih..alhamdulillah



Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe