Skip to main content

7 Makanan Mencegah Kanser

"Apabila kita terkena penyakit barah, kenapa kita perlu teringatkan mati? Kita perlu bersikap positif dan sentiasa gembira kerana mati itu boleh berlaku bila-bila masa. Salah satu cara untuk melawan barah ialah dengan banyak ketawa..."

Itulah antara kata-kata almarhumah izean irdawaty suatu ketika dahulu.Beliau disahkan menghidap kanser payu dara pada tahun 2007.Doktor mengesahkan beliau hanya mampu bertahan untuk 2 tahun sahaja.



Namun kuasa Allah, beliau mampu mengharungi sisa sisa hidup beliau dengan tabah dan ceria tanpa memikirkan masalah yang beliau hadapi. Atas pegangan prinsip itu jugalah  beliau berjaya melepasi tempoh yang di berikan doktor. Subhanallah.

Semangat kental yang beliau ada memberi sumber inspirasi kepada semua wanita di luar sana. Maka buat wanita di luar sana yang mempunyai masalah yang sama kuatkan semangat, dan jangan berputus asa.

Majoriti semua penyakit datangnya daripada pemakanan kita. Maka marilah kita amalkan pemakanan yang sihat untuk mengelakkan sebarang kanser.Mungkin anda boleh cuba tips pemakanan di bawah untuk mengurangkan risiko kanser.

1. Kaktus

Dalam penyelidikan kanser, ahli sains mendapati ekstrak kaktus meningkatkan mekanisme sel imum

dengan membantu tindak balas hipersensitiviti yang mana sebelumnya terdapat penyekatan sistem imun. Kaktus juga dilihat mampu mengurangkan paras kolesterol dan meningkatkan metabolisme lipoprotein berketumpatan rendah

Ahli sains juga mendapati juga bahawa kalsium dan fosforus yang mewakili tiga perempat daripada mineral tubuh, didapati terdapat banyak di dalam kaktus.Justeru ia membekalkan mineral yang membina tulang, sendi dan tisu perantara yang kuat.

2. Buah kaktus


Buah yang mengambil masa sehingga empat tahun untuk ranum tetapi berbaloi kerana buah kaktus kaya dengan antioksida dan fitonutrien yang menjadikan tubuh sihat luar dan dalam.menurut kajian kajian kaktus dan buahnya memainkan peranan yang penting yang menguatkan sistem imum badan.

Khasiat dan antioksida yang di temui pada pelbagai tumbuhan makanan seperti buah kaktus mugnkin dapat membantu menghindari kerosakan DNA, membantu penyembuhan luka danm eransang aktiviti fagosit selain menjadikan tekstur dan rupa kulit bertambah baik.

3. Beri Ginseng

Beri ginseng sangat mengandungi sari gingseng yang memelihara biji benih yang bakal menjadi baka tumbuhan itu. Mengambil masa tiga hingga empat tahun untuk membesar sebelum buah beri ranum dan sedia untuk di petik.hasil penyelidikan menunjukkan hasil ekstrak beri ginseng yang unik ini membantu kulit daripada terdedah kepada anasir alam sekitar dan akibat tekanan aktiviti semulajadi tubuh.


Juga kaya dengan aktioksida sehingga 1.4 kali ganda lebih banyak daripada vitamin c. Apabila di makan antioksida beri ginseng boleh melenyapkan sistem pertahanan antioksida badan dengan ketara.

4. Biji Anggur 

Proantiosiodin, lazimnya di sebut OPC ialah flavinod yang sangat berkesan, ditemui terutamanya di dalam kulit tumbuhan dan biji anggur.Pelbagai kajian menunjukkan bahawa aktiviti antioksida  OPC adalah lebih banyak daripada vitamin E,C dan beta karotena.


OPC mempunyai hampir 20 kali ganda lebih banyak aktivit antioksida berbanding vitamin C dan di percayai dan dipercayai mempunyai 50 kali ganda lebih banyak antioksida daripada vitamin E. Antioksida dipercayai menghalang dan mengawal pelbagai jenis penyakit daripada arthritis  hinggalah kepada menjaga sel daripada di musnahkan oleh molekul oksigen tidak stabil.

5. Cendawan Azaricus Blazel (ABM)

Dikenali juga cendawan matahari dan cendawan puteri, jaya dengan dua campuran polisakarida.Polisakarida yang ditemui di dalam ABM memperbaharui dan membaiki sistem imum badan dengan merangsang pengeluaran limfosit Tpenentang kanser, sel T pembantu, interferon dan interleukin. Ini menyebabkan sel kanser yang dihasilkan di dalam badan berkurang mengikut pertimbangan.

6. Soya

Makanan yang rendah lemak dan ktanpa kolesterol, tinggi serat diet dan kaya dengan mineral.Kajian menunjukka bahawa isoflavon iaitu fitokimia yang terdapat dalam kacang soya mengurangkan paras kolesterol serum dan risiko mendapat penyakit jantung.Isoflavon juga didapati boleh mencegah pertumbuhan sel kanser dan mengurangkan risiko osteoporosis kepada kaum wanita.


Kajian menunjukkan bahawa genistein menyekat angiogenesis atau pertumbuhan pembuluh darah baru yang menyebabkan pertumbuhan tumor.. Ahli sains juga mendapati genestein menambahkan kemujaraban ubat kanser.

7. Cendawan maitake

Mempunyai kandungan polisakarida yang bermanfaat tinggi iaitu beta glukan dan polisakarida yang lain termasuk fosfolipid, nucleotides dan asid lemak tak tepu. Ia boleh menambah fungsi sistem imum dan menghalang pertumbuhan tumor.Pecahan D, bahagian polisakarida yang mengandungi aktiviti anti tumor yang kuat boleh diekstrak daripada cendawan maitake.

Pengambilan supplement yang mengandungi antioksidan yang tinggi seperti vivix daripada shaklee juga mampu menghalang pertumbuhan sel-sel kanser seperti kanser payu dara.

Vivix™ adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.




Testimoni daripada mereka yang telah menggunakan vivix.

Breast cancer

Dah potong sebelah

Lepas buat kimo 
baru jumpa vivix
Pastu sekarang tumor cell dah tak grow dah







Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe