Skip to main content

Sakitnya Buasir Sampai Tak Boleh Duduk kini Tiada Lagi

Assalamualaikum semua.Pernah ada pengalaman buasir tak? Setakat ni Ms J tak pernah ada lagi la. Alhamdulillah.



Bagi yang ada masalah buasir, Ms J ada nak kongsi info ni.

Apa Itu Buasir?


Buasir adalah salah satu penyakit di mana berlaku pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya memebengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah.

Buasir biasanya terjadi disebabkan oleh terlalu banyak tekanan di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau memberi dan membenjol. Kadangkala ianya boleh pecah.

Kategori Buasir 


Buasir boleh dikategorikan kepada 2 jenis iaitu buasir luaran (external) dan dalaman(internal).



Buasir dalaman tidak sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Buasir ini tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang getas dan menyebabkan berdarah.

Manakala buasir luaran pula boleh menyebabkan rasa sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus) bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit.

Apabila salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya

Kebiasaan tanda-tanda awal berlaku sewaktu kita meneran ataupun bila memeberi tekanan semasa membuang air besar. Sehinggakan merasa sangat sakit kalau nak keluar.

Jadi buasir ini adalah pembengkakan sel-sel yang melapisi saluran dubur itu. Jadi, bila ia sudah membengkan, najis nak keluar akan bergesel dengan buasir ni, jadi memang sakit dan perit yang amat sangat.

Buasir boleh dikategorikan kepada beberapa tahap:


Perhatikan di tahap ke-4 laluan faeces semakin sempit. Inilah yabg menyebabkan kita rasa sakit dan susah semasa meneran. Di tahap hanya pembedahan yang boleh membantu.


Bagaimana Buasir Terjadi ?


Buasir berlaku disebabkan oleh regangan yang optimum semasa pergerakan usus atau dalam bahasa mudahnya perut korang rasa macam dipulas-pulas. Kedua disebabkan oleh cirit- birit yang kronik, memang selalu keluar masuk tandas. Dan yang paling selalu terjadi adalah kurangnya pengambilan makanan berserat dalam diet harian seperti sayur dan buah-buahan

Manakala antara faktor -faktor lain adalah :
  •  Sembelit
  • Mengandung
  • Tekanan (pressure)
  • Berat badan berlebihan

Bila anda mengalami tanda-tanda berikut, ambillah langkah pencegahan dengan segera. Belum terlambat lagi untuk kita bertindak sebelum ianya merebak ke tahap yang lebih teruk.

Di sini Ms J ingin kongsikan bagaimana supplement shaklee membantu dalam mengurangkan buasir.





Kenapa nak kena ambil semua itu? Jom lihat ni:


Osteomatrix

  • Membantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta nenberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur

Omega

  • Kawalan pengecutan otot. 
  • Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menajdi amat perit.
  • Jadi omega membantu mengecutkan otot yang bengkak tersebut

Zinc

  • Mempercepatkan penyembuhan luka terutama bagi yang mengalami buasir berdarah.

Kenapa saya galakkan anda mengambil supplement di atas? Sebab ramai yang telah mencuba dan memberi respond yang positif.

Lihat apa kata mereka:

Testimoni 1:
Assalam..saya nak share sedikit pengalaman sy ambil set untuk sembelit dan buasir iaitu omega,osteomatrix dan zinc.Sejak kecil saya mengalami sembelit dan menjadi buasir tahun lepas..walaupun saya minum air sbnyk 2L lebih sehari, masih mengalami masalah tersebut. Saya suka makan tapi buang air besar sy akan bdebar2 dan takut untuk ke tandas..sebb sgt sakit smpai xboleh duduk..
Saya mula ambil set diatas pada sept 2013 dan dalam masa 3 hari masih sembelit sy tiada n paling sy terkejut bila buasir saya dah xada....


Testimoni 2:
Salam..
Rini nak kongsi pengakuan seorang cust yang menggunakan set buasir.Adik ni muda lagi tapi ada masalah susah nk buang air besar dan disahkan menghidap buasir
Saya suggest kat dia supaya amek osteomatrik dan zinx complex untuk permualaan.Lps 2 minggu dia contact sy dan bagitaw yang dia gembira sangat sebab sejak amek set tu dah ada perubahan, buang air besar dah tak sakit dan ketulan pada duburnya dh semakin berkurangan.....





Hubungi atau Watsap Ms J 016 444 2685













.


Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini