Skip to main content

Gara-gara Nak Cantik Macam Jennifer Lopez, Sanggup Telan Shaklee

Saya percaya setiap wanita di luar sana ingin dambakan kulit yang gemu mulus. Maka tidak hairan lah pelbagai barangan kosmetik di jual di luar sana.


Tetapi kita harus berhati-hati kerana sesetengah bahan kosmetik memang menjanjikan kesan yang cepat, tetapi memberi kesan di kemudian hari.

Sebelum kita mengambil langkah untuk nampak cantik dengan kulit wajah yang berseri, eloklah jika kita mengkaji terlebih dahulu mengapa kulit kita kusam dan tidak berseri.

Antara sebab-sebab kulit kusam adalah:

Anda tidak cukup melakukan eksfoliasi


Mungkin pada pandangan anda mencuci muka dua kali sehali sudah cukup, namun ada satu langkah penting yang harus ditambah iaitu eksfoliasi atau pengelupasan.

Berdasarkan penelitian Dr Kenneth Howe, seorang dermatologist di Wexler Dermatology, penyebab paling umum kulit kusam adalah kekeringan. Kulit kering harus menggelupas sehingga menghasilkan kulit yang segar dan cerah.

Eksfoliasi juga dapat membuat kulit menyerap lebih baik produk yang diaplikasikan kepadanya, maka tidak perlu hairan jika mendapat hasil lebih maksimal dari produk yang selama ini digunakan selepas eksfoliasi

Kurang Kelembapan


Selepas eksfloliasi, maka kulit baru memerlukan kelengbapan. Proses ini terjadi pada lapisan mikroskopis, lapisan yang biasanya mengalami kereteakan atau kusam.

Dengan menggunakan pelembap, anda mengisi celah yang ada dengan li[id atai lemak alami kulit, sehingga menghilangkan kesenjangan antara sel kulit dan membuat permukaan kulit menjadi halus dan tampak bersinar.

Air Yang Tidak Mencukupi


Badan kita terdiri daripada 90% kandungan air. Jika kita mengalami dehidrasi, ia pasti mempengaruhi kulit. Ini kerana dehidrasi dapat menurunkan volume aliran darah ke kulit, yang akan membuatkan anda kelihatan pucat dan tidak bermaya.

Mungkin ramai yang beranggap dehidrasi adalah masalah kecil yang mana boleh diatasi dengan meminum sejumlah air, namun ternyata dehidrasi adalah masalah kulit jangka panjang, yang membuatkan kulit kehilangan air yang diperlukan untuk mendapatkan kulit yang sihat.

Stress


Jika kesemua di atas sudah anda buat, tapi kulit masih lagi kusam kemungkinan anda mempunyai masalah dalaman, iaitu stress.

Stress meningkatkan kortisol yang mempengaruhi aliran darah ke kulit dan memperbaiki kulit. Rasa marah, kecewa akan menjadi batas antara anda dan kulit yang anda impikan.

 Tidur yang tidak mencukupi


Tidur memainkan peranan penting untuk kulit. Jika anda mengalami kerap terjaga atau kekurangan waktu tidur akan menyebabkan perubahan peredaran darah seperti lingkaran mata menjadi gelap, kulit kering, bersisik, dan perubahan pembentukan minyak serta pengelupasan kulit.

Ini kerana waktu tidur adalah waktu restoratif tubuh, sel kulit memperbaiki diri dan regenerasi. Maka sekarang anda mempunyai alasan untuk tidur lebih awal setiap malam.

 Lingkungan yang Kotor


Udara dan sinaran matahari menyebabkan kerosakan masalah kulit. Selain itu kelembapan udara yang rendah dan angin juga memberi masalah kepada kulit.

Jika anda tinggal dalam udara tersebut, mungkin anda boleh cuba beberapa latihan olahraga yang dapat dapat melawan kesan daripada udara tersebut. Contohnya, aerobik dapat meningkatkan sirkulasi pada kulit, yang membantu pertukaran nutrisi dan menghilangkan racun pada sel kulit

Perokok


Merokok medatangkan pelbagai masalah kepada kita. Selain kanser paru-paru ianya boleh menyebabkan kerosakan kolagen, membuatkan kulit tampak pucat dan kedut.

 Makeup yang salah


Makeup yang salah menyebabkan kulit anda nampak semakin kering. Kita tidak digalakkan untuk menggunakan pembersih wajah yang mengandungi alkohol, sebaliknya cubalah pembersih wajah yang boleh melembapkan kulit anda.

Tidak menjaga pemakanan


Anda adalah apa yang anda makan. Jika inginkan kulit yang sihat dan berseri, jauhilah makanan yang masin dan bergoreng.Makanan ini meningkatkan pembengkakan jaringan melalui retensi cairan.

Antara makanan yang baik untuk kulit adalah blueberry, cranberry dan kacang merah. Manakala alpukat, kenari, jeruk dan kiwi dapat menigkatkan pertumbuhan kolagen.


Supplement Kulit Kusam







Testimoni 1 :

Nk share jugak lah experience mengambil vit e + vit c.saya mula ambil bln 2, sbb jennifer lopez pn mkn vit e.nk cntik mcm dia jugak..huhuhu.gmbr belah kiri atas tu blum ambil vit e,muka xbermaya, yg kiri bwh tu start ambil vit e, yg belah kanan tu gbr terkini tampa sbrg make up just pkai moisturizer jer kt muka....


Testimoni 2 :

Assalamulaikum & selamat ptg.saje nk share testimoni sendiri. 4 bln pertama konsisten GLA & vit E. Sekarang hny ambil ESP & vit C.
Sejak ambil vit C + ESP perubahan sgt2 ketara dan cepat,kulit muka lembut, jerawat pasir kian hilang, tumit kaki tak pecah.....







Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe