Skip to main content

Bila kad hijau datang rasa macam nak lari je dari sekolah

Teringat lagi masa sekolah rendah agak takut jika orang hospital datang ke sekolah untuk melakukan pemeriksaan gigi.Rasa masih segar lagi di ingatan bila nurse akan panggil sorang demi sorang untuk pemeriksaan gigi.


Kadang-kadang tu nurse akan hantar 4-5 keping kad hijau ni kat kelas. Haa mulalah rasa gelabah. Janganla aku yang kena..hahaha.Takut nanti kena scaling, cabut gigi dan macam-macam lagi. Iye la waktu tu kan masih kanak-kanak lagi, nak berus gigi pun malas.hehe

Sekarang dah besar baru tahu pentingnya menjaga kebersihan gigi ni. Kalau tak malulah gigi rosak, gusi bengkak dan berdarah,dan yang paling tak tahan bila sakit gigi.

Ok kali ini Jam nak kongsi mengenai gusi bengkak atau berdarah. Pernah tak korang mengalami masalah ini? Pernah kan? Malah Jam pun pernah, bukan sekali malah berkali-kali.huhu

Banyak orang sering mengalami pembengkakan gusi akibat sisa makanan yang terselit dia antara gigi atau kerana gigi berlubang dan tersimpan di dalam gigi kemudian di tusuk atau dicungkil dengan menggunakan pengcungkil gigi.

Tanpa disedari, ia nya boleh mengenai gusi dan boleh memperlebarkan kuman dan bakteria berkembang biak dan timbullah sakit gigi.

Gusi berdarah terjadi akibat kesalahan ketika menggosok gigi.Penggunaan berus gigi yang terlaku keras boleh menyebabkan kecederaan pada gusi dan sekali gus menyebabkan keradangan pada gusi.

Selain itu, kurangnya perhatian dalam menjaga kebersihan gigi dan sering membiasakan diri mencungkil sisa makanan yang terselip dengan menggunakan pencukil gigi. Seeloknya gunalah flos gigi.

Gusi berdarah yang terjadi boleh menyebabkan gingivitis. Gingivitis ialah penyakit  pada gigi yang disebabkan oleh pengumpulan plak pada gigi hasil daripada sisa makanan dan tabiat suka mencungkil gigi. 



Antara tanda-tanda awal gingivitis adalah gusi kemerahan, bengkak gusi, secara refleks atau spontan gusi mengeluarkan darah semasa memberus gigi.

Selain itu gusi berdarah akan menjadi sering terjadi yang disertai dengan pembengkakan gusi, rasa gatal pada gusi dan mempunyai darah pada gigi di saat bangun tidur atau memberus gigi.

Bukan itu sahaja masalah ini boleh menimbulkan gangguan pada gigi dan mulut. Sakit gigi dan gusi berdarah membuat nafas tidak segar dan boleh menimbulkan masalah bau mulut. 

Malu kan jika mulut kita berbau? Ini boleh menyebabkan orang lain tidak selesa dengan kita.Oleh itu pentingnya untuk kita menjaga kebersihan gigi dan mulut ini. 

Selain menjaga kebersihan gigi kita juga boleh mengamalkan beberapa suplement yang boleh memberi sokongan tambahan pada gigi dan gusi kita. Contohnya:

Vitamin C
  • Membantu tubuh melakukan penyelenggaraan dan pembaikan ke atas tulang, gigi dan tulang rawan dan ia juga membantu menyembuhkan luka. 
  • Vitamin C membantu lapisan gusi (epithelium) kekal sihat walaupun bakteria mendiami mulut
  • Menghalang penghasilan plak dan tartar

Osteomatrix
  • Pil kalsium dengan vitamin D.Kalsium diperlukan untuk memulihkan apa-apa kekurangan yang boleh menyebabkan penyakit periodontal.Penyakit dan gangguan gusi periodontal adalah salah satu bentuk osteoporosis mulut. Kalsium tambahan boleh menguatkan tulang yang mencengkam gigi, membantu mencegah kehilangan gigi.



Ini pula testimoni daripada mereka yang pernah mencuba produk shaklee ini.

Sejak konsisten vitamin C gusi dah tak berdarah ms gosok gigi, makan dgn alfalfa hilang terus resdung, berbulan2 tak selsema kalau tak 1-3 bulan sekali mesi selsema. Dah tak alergik dgn habuk.Alhamdulillah syukur..



Haa kalau ada yang berminat ingin mencuba jangan segan silu watsap atau hubungi Jam ye.

Fb : jamaliashaari
telefon : 014-9078685




Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini