Skip to main content

Bila kad hijau datang rasa macam nak lari je dari sekolah

Teringat lagi masa sekolah rendah agak takut jika orang hospital datang ke sekolah untuk melakukan pemeriksaan gigi.Rasa masih segar lagi di ingatan bila nurse akan panggil sorang demi sorang untuk pemeriksaan gigi.


Kadang-kadang tu nurse akan hantar 4-5 keping kad hijau ni kat kelas. Haa mulalah rasa gelabah. Janganla aku yang kena..hahaha.Takut nanti kena scaling, cabut gigi dan macam-macam lagi. Iye la waktu tu kan masih kanak-kanak lagi, nak berus gigi pun malas.hehe

Sekarang dah besar baru tahu pentingnya menjaga kebersihan gigi ni. Kalau tak malulah gigi rosak, gusi bengkak dan berdarah,dan yang paling tak tahan bila sakit gigi.

Ok kali ini Jam nak kongsi mengenai gusi bengkak atau berdarah. Pernah tak korang mengalami masalah ini? Pernah kan? Malah Jam pun pernah, bukan sekali malah berkali-kali.huhu

Banyak orang sering mengalami pembengkakan gusi akibat sisa makanan yang terselit dia antara gigi atau kerana gigi berlubang dan tersimpan di dalam gigi kemudian di tusuk atau dicungkil dengan menggunakan pengcungkil gigi.

Tanpa disedari, ia nya boleh mengenai gusi dan boleh memperlebarkan kuman dan bakteria berkembang biak dan timbullah sakit gigi.

Gusi berdarah terjadi akibat kesalahan ketika menggosok gigi.Penggunaan berus gigi yang terlaku keras boleh menyebabkan kecederaan pada gusi dan sekali gus menyebabkan keradangan pada gusi.

Selain itu, kurangnya perhatian dalam menjaga kebersihan gigi dan sering membiasakan diri mencungkil sisa makanan yang terselip dengan menggunakan pencukil gigi. Seeloknya gunalah flos gigi.

Gusi berdarah yang terjadi boleh menyebabkan gingivitis. Gingivitis ialah penyakit  pada gigi yang disebabkan oleh pengumpulan plak pada gigi hasil daripada sisa makanan dan tabiat suka mencungkil gigi. 



Antara tanda-tanda awal gingivitis adalah gusi kemerahan, bengkak gusi, secara refleks atau spontan gusi mengeluarkan darah semasa memberus gigi.

Selain itu gusi berdarah akan menjadi sering terjadi yang disertai dengan pembengkakan gusi, rasa gatal pada gusi dan mempunyai darah pada gigi di saat bangun tidur atau memberus gigi.

Bukan itu sahaja masalah ini boleh menimbulkan gangguan pada gigi dan mulut. Sakit gigi dan gusi berdarah membuat nafas tidak segar dan boleh menimbulkan masalah bau mulut. 

Malu kan jika mulut kita berbau? Ini boleh menyebabkan orang lain tidak selesa dengan kita.Oleh itu pentingnya untuk kita menjaga kebersihan gigi dan mulut ini. 

Selain menjaga kebersihan gigi kita juga boleh mengamalkan beberapa suplement yang boleh memberi sokongan tambahan pada gigi dan gusi kita. Contohnya:

Vitamin C
  • Membantu tubuh melakukan penyelenggaraan dan pembaikan ke atas tulang, gigi dan tulang rawan dan ia juga membantu menyembuhkan luka. 
  • Vitamin C membantu lapisan gusi (epithelium) kekal sihat walaupun bakteria mendiami mulut
  • Menghalang penghasilan plak dan tartar

Osteomatrix
  • Pil kalsium dengan vitamin D.Kalsium diperlukan untuk memulihkan apa-apa kekurangan yang boleh menyebabkan penyakit periodontal.Penyakit dan gangguan gusi periodontal adalah salah satu bentuk osteoporosis mulut. Kalsium tambahan boleh menguatkan tulang yang mencengkam gigi, membantu mencegah kehilangan gigi.



Ini pula testimoni daripada mereka yang pernah mencuba produk shaklee ini.

Sejak konsisten vitamin C gusi dah tak berdarah ms gosok gigi, makan dgn alfalfa hilang terus resdung, berbulan2 tak selsema kalau tak 1-3 bulan sekali mesi selsema. Dah tak alergik dgn habuk.Alhamdulillah syukur..



Haa kalau ada yang berminat ingin mencuba jangan segan silu watsap atau hubungi Jam ye.

Fb : jamaliashaari
telefon : 014-9078685




Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe