Skip to main content

Ingatkan sakit belakang biasa sahaja, rupa-rupanya kesan daripada kayap

Hari ini berpeluang membuat research mengenai penyakit kayap.Kalau masa kecik-kecik dulu ingatkan kayap ni biasa-biasa saja tapi hari ini baru tahu info pasal kayap ini.

Kayap ini adalah sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan virus varicella zoster (vvz). Nama virus yang begitu asing bagi Jam sebab sebelum ni memang tak penah dengar pun.


Haa rupa kayap macam gambar kat atas tu. Kelihatan cacar air mengikuti urat saraf belakang. Itulah yang membezakan kayap dengan penyakit kulit yang lain.

Antara tanda-tanda kayap adalah :


  • Sakit, kebas dan panas pada urat saraf yang terlibat
  • Demam
  • Keletihan
  • Sakit kepala


Bagaimana ia boleh berlaku?

Contoh yang senang Jam ambil adalah chicken pox. Jika seseorang mendapat chicken pox, VVZ tadi akan aktif dalam badan kita. Apabila cacar air sembuh virus ini akan bermaharajalela di pusat saraf atau ganglion.Maka, apabila sistem imum dalam badan kita mula lemah virus ini mula menyerang urat saraf. Maka dengan itu terjadi lah radang pada saraf.

Apa yang Jam nak tekankan kat sini adalah jika anda pengidap penyakit kayap jangan di pandang mudah. Kayap boleh menyebabkan radang pada saraf, dan jika ada kayap di bahagian muka ianya boleh menyebabkan buta dan lumpuh pada otot-otot muka (facial palsy)

Tangani Kayap dengan Shaklee


Tidak mustahil untuk shaklee  membantu pesakit kayap ini. Yang pentingnya kita berusaha mencari alternatif merawat kayap ini.

Ini kisah seorang ibu yang mana anaknya mempunyai kayap. Setelah beberapa kali ke klinik masih juga tidak ok, terdetik untuk menggunakan shaklee. Alhamdulillah sudah  beransur sembuh.




Ini pula kisah Firmilia yang begitu gembira mamanya sudah tidak sakit belakang lagi akibat daripada kayap Ia nya bermula dengan mengambil vivix. Alhamdulillah..



Kisah suami yang mempunyai kayap. Dengan mengambil alfafa + b complex kayap hanya tinggal parut sahaja. Alhamdulillah












Comments

Popular posts from this blog

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe
"Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat."
Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya...
Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga.
Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni.
Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini adalah antara cara …

Kenali Penyakit Sopak Dan Punca Terjadinya Penyakit Sopak

Pernah dengar mengenai penyakit sopak?Ms J pun pertama kali juga dengar mengenai penyakit sopak ini.
Alkisahnya minggu lepas Ms J ada kenduri di Pokok Sena Pulau Pinang. Berjumpa dengan bapak saudara sebelah suami yang tompokan putih-putih di badan beliau.
Maka, Ms J bertanyakan pada suami mengenai penyakit bapa saudara beliau. Dan sekarang baru Ms J tahu mengenai penyakit sopak ini.


Apa itu Penyakit Sopak

Penyakit sopak ini bukanlah sesuatu penyakit yang bahaya. Ianya tidak menghasilkan sebarang tanda dan simptom seperti gatal-gatal dan luka.
Penyakit ini merupakan sejenis penyakit kulit yang tidak menghasilkan pigmen. Kesannya kulit kelihatan tompok-tompok putih.
Lagi ketara apabila pesakit mempunyai kulit yang gelap. Sopak ini boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh badan.


Sopak juga di kenali sebagai vitiligo. Vitiligo ini sering berlaku pada mereka yang berumur bawah 20 tahun, namun ianya juga boleh menyerang sesiapa sahaja.
Kenali Punca Penyakit Sopak

Punca penyakit sopak ini m…

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga
Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:
Antara tanda-tanda terkena TB adalah :Batuk kronikDemamBerkeringat pada waktu malamLetihHilang selera mak…