Skip to main content

Hilangnya Seorang Tokoh Ulama yang Di Hormati di sebabkan oleh Kanser Prostate

Siapa yang tak kenal Dato Nik Aziz ni? Jam rasa semua orang kenal kan, mursyidul am Pas yang begitu terkenal bukan sahaja di Kelantan, malah di serata dunia.



Dato Nik Aziz atau lebih mesra dikenali sebagai Tok Guru merupakan menteri besar Kelantan yang begitu prihatin terhadap rakyat jelata.Sepanjang pemerintahan beliau, Tok Guru banyak menekan kan soal agama dalam pemerintahan.

Namun pada tahun 2015, kita di kejutkan dengan pemergian Tok Guru yang telah lama menderita kanser prostate. Seluruh rakyat Kelantan berkabung, malah Jam rasa seluruh Malaysia  merasai pemergian beliau.



Pada hari ini Jam ingin berkongsi mengenai kanser prostate ini. Prostate merupakan kalenjar bersaiz 'walnut' yang terletak di belakang dasar penis, di depan rektum, di bawah pundi kencing dan sekeliling urethra.Fungsi utama prostate ini adalah mengeluarkan air mani.


Kanser prostate ialah ketumbuhan yang bermula dari dalam kalenjar prostate. Ia merupakan kanser yang kerap berlaku dikalangan kaum lelaki. Sesetangah kes kanser ini membesar secara perlahan-lahan dan tidak mendatangkan sebarang tanda pada pesakit.

Pada peringkat awal kanser ini tidak perlukan rawatan, walau bagaimanapun sesetengah kanser prostate membesar dan merebak ke sekeliling prostate, inilah yang dikataka kanser prostate yang teruk.


Tanda-tanda

  • Aliran air kencing yang tidak lancar
  • Rasa hendak buang air kecil kerap kali pada waktu malam
  • Sakit atau pedih semasa buang air kecil
  • Sakit semasa ejakulasi
  • Darah dalam air kencing atau air mani

Rawatan


Biasanya kanser prostate ini boleh di rawat. Antara rawatan yang dilakukan adalah melalui pembedahan. Prostate dan seminal vesikel akan di buang untuk mengelakkan kanser ini daripada terus merebak. Kaedah ini selamat selama 10 tahun selepas pembedahan

Kedua adalah melalui 'radiation theraphy'. Kaedah ini untuk mematikan sel-sel kanser dalam prostate. Namun demikian, kaedah ini mendatangkan kesan sampingan antaranya cirit birit, letih dan lesu, mati pucuk dan tidak selesa pada rektum

Ketiga kimoterapi. Kaedah ini meggunakan ubat untuk membunuh sel kanser, boleh diambil secara makan atau suntikan. Ini mungkin membantu pesakit kanser yang teruk atau kanser prostate yang tidak bertindak balas dengan hormon

Jika anda masih tercari-cari alternatif lain bagi merawat kanser prostate ini, Jam mencadangkan anda mencuba shaklee.


1. Vitamin E

  • Terdiri daripada vitamin E d-alpha tocopherol concentrate dan d-alpha tocopheryl acetate selain lengkap dengan selenium. 



  • Di ekstrak daripada biji anggur yang mampu melawan KANSER



2. Vivix

  • Mampu melawan kanser dan mencegah daripada berulang

"Mak kena kanser tahap 4. dan alhamdulillah lepas kimo dah hilang kanser cuma perlu selalu check up. Mula-mula dapat tahu ada kanser memang mak sudah ambil vivix tak pernah berhenti, kalau tak makan tak ada tenaga.
Rasanya sebab vivix, sebab kanser tu dah tak naik.Selalu risiko kanser akan naik semula lepas kimo, tapi alhamdulillah mak tidak..".








Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini