Skip to main content

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi


Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga

Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi.

Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni.



Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru.



TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian.

Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut:

Antara tanda-tanda terkena TB adalah :

  • Batuk kronik
  • Demam
  • Berkeringat pada waktu malam
  • Letih
  • Hilang selera makan
  • Turun berat badan
  • Kahak berupa lendir atau mengandungi darah
  • Sesak nafas

Kebanyakan TB disebabkan oleh penyebaran udara yang mengandungi kuman TB. Apabila pesakit TB bersin atau batuk, udara yang mengandungi kuman tersebut boleh di jangkiti oleh orang di sekeliling yang menyedut udara tersebut.

Jadi salah satu cara yang boleh kita lakukan untuk mengelakkan daripada menyedut kuman TB adalah dengan memakai 'mask'.

Rawatan 

Selain mendapatkan rawatan di hospital, kita mungkin boleh cuba petua orang tua untuk mengurangkan masalah TB.

Ini adalah info yang sempat Jam baca untuk membantu masalah tibi dengan mengamalkan cara tradisional

1. Bawang Putih -

  • Merupakan salah satu jenis rempah yang yang mempunyai khasiat luar biasa yang mana dapat membantu menambah sistem daya tahan dalam badan. 
  • Cara nya dengan membuat jus dan minum segelas sebelum tidur dan lakukannya sehingga TB sembuh


2. Buah pisang

  • Buah yang tinggi nutrisi
  • Membantu meningkatkan sistem daya tahan tubuh dari mereka yang sudah terkena infeksi bakteria Tb


3. Daun drumstick

  • Mempunyai sifat anti inflamasi dan anti bakteria yang sangat baik untuk menghilangkankuman dan bakteria di dalam paru-paru
  • mengurangkan radang atau inflamasi di paru-paru yang di akibatkan oleh batuk dan infeksi
  • sumber zat besi, beta karoten dan kalsium yang membantu meningkatkan daya tahan


4. Buah jeruk

  • Salah satu jenis buah yang dapat membantu kesihatan paru-paru
  • Vitamin dan mineral yang terkandung di dalamnya meremajakan jaringan paru-paru
  • Buatlah jus jeruk untuk membantu mengurangi batuk dan juga mencegah dan mengurangi infeksi sekunder dari dalam tubuh yang di akibatkan kerana bakteria TB
Selain daripada itu, boleh juga ambil supplement lain.Contohnya terbaik adalah shaklee.


Kes 1 : 

Kisah bapa mentua Mal yang kena Tibi
"Sebotol makan vivix, beberapa bulan baru ok lah.Tapi memang sebotol je makan...."



Kes 2 :

 "Bila vivix berjaya menyembuhkan penyakit Tibi ayah mentua Lyana Mansor, daku yang ada history penyakit Tibi memang kagum..."




Comments

Popular posts from this blog

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini