Skip to main content

Tips 12'M untuk berhenti merokok

Gejala merokok merupakan suatu perkara yang biasa berlaku di dalam masyrakat kita pada hari. Walaupun kita tahu merokok membahayakan kesihatan tetapi budaya ini masih lagi berleluasa dan masih lagi menjadi amalan kaum lelaki di luar sana.

Bila di tanya bila nak berhenti merokok, jawapan dorang mudah saja, susah dah ketagih.

Jom saya share tips 12'M mudah untuk berhenti merokok:

  • Melengah-lengahkan tindakbalas ke atas keinginan merokok seperti melambatkan masa mencari rokok atau menyalakan rokok
  • Menarik nafas panjang - tiga kali secara perlahan -lahan sekiranya datang keingin untuk merokok
  • Minum air kosong dengan banyak dan jangan sekali-kali minum air berkafein seperti kopi atau teh kerana ia akan meningkatkan keinginan untuk merokok
  • Membuat sesuatu seperti aktiviti lain yang boleh mengalih perhatian anda daripada berfikir hendak merokok 
  • Menguyah sesuatu seperti gum, lobak merah, buah-buahan dan sebaginya. Elakkan benda manis seperti gula-gula
  • Mandi seberapa kerap apabila didatangi keinginan merokok
  • Membasuh tangan seberapa kerap apabila didatangi keinginan merokok
  • Melakukan senaman regangan sekiranya anda mengantuk kerana tidak merokok
  • Memohon doa  untuk kuatkan azam dan uasaha agar berjaya berhenti merokok
  • Menjauhkan diri daripada perokok atau kawan-kawan yang kerap merokok
  • Mengelakkan diri daripada rasa bosan atau situasi yang mendorong kepada merokok
  • Menginsafi dan memujuk kembali sebab mengapa anda hendak berhenti merokok
Letakkan sepenuh tekad dan keyakinan anda untuk kekalkan sebagai bekas perokok. Anda seharusnya merasa hebat dan bangga kerana telah berjaya sampai di peringkat ini, jadi mengapa tidak teruskan sahaja.
Sentiasa beringat dan berhati-hati kerana ancaman untuk kembali merokok selalu ada. Kehadiran anda bersama orang-orang di tempat dan acara tertentu boleh meransang keinginan anda untuk merokok semula, walaupun selepas beberapa tahun. sebab itu janganlah sama sekali dihisap rokok itu tak kira berapa lama anda telah meninggalkan tabiat merokok

Terdapat pelbagai supplement boleh didapati di pasaran untuk menghilangkan ketagih merokok. Di sini saya ingin kongsikan dengan para pembaca sekalian mengenai mengenai testimoni vivix yang mana banyak membantu perokok di luar sana untuk berhenti merokok. Jom lihat.





Tengok betapa gembiranya seorang isteri bila suami nya tidak lagi merokok. So bagi para suami di luar sana tidak perlu untuk memberi hadiah yang mahal-mahal, ketahuilah dengan berhenti merokok itulah hadiah yang tidak ternilai bagi mereka.

Jom katakan tidak pada rokok!




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini