Skip to main content

Jenis & Tanda-tanda Arthritis

Assalamualaikum dan selamat pagi. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan 'happy nursing day' kepada semua nurse di luar sana.Pengorbanan mereka berkhidmat dengan penuh kesabaran memang tidak ternilai harganya. memang besar tu.

Hari ini terlebih gembira pulak pegi kerja sebab esok da sabtu.Sabtu da cuti.Sebelum itu Jam nak berkongsi cerita mengenai penyakit arthritis hari ini. Bukan apa semalam mak mentua telefon bagitaw sakit lutut, so saya cadangkan mak pergi buat ujian darah tengok uric acid. Bukan apa takut uric acid terlebih nanti gout pulak. Haaa, tahukah anda gout tu salah satu penyakit arthritis?


Arthritis ini adalah sejenis penyakit yang mendatangkan kesakitan, kemerahan, bengkak dan kekejangan sendi. Antara sebab-sebab berlakunya arthritis adlah kerosakan sendi, jangkitan kuman,penyakit yang diwarisi atau sebab-sebab lain.

Arthritis ini ada pelbagai jenis. Antara yang biasa dihadapi oleh kita semua adalah: 

Osteoarthritis (OA)

  • Jenis yang laing lazim dihidapi
  • Disebabkan oleh sendi yang telah haus akibat penggunaan
  • Lebih kerap berlaku di kalangna warga tua
  • Menjadi lebih sakit bila melakukan pergerakan
  • Menajadi lebih sakit di penghujung hari

Rheumatoid Arthritis (RA)

  • Lebih kerap dihidapi kaum wanita
  • Disebabkan oleh tindakan daya tahan badan yang bercelaru di mana tubuh badan sendiri menghasilkan antibodi untuk menyerang sendiri-sendi sendiri
  • Menyebabkan kekejangan di waktu pagi
  • Kekejangan mengambil masa lebih dari tiga puluh minit untuk reda pada waktu pagi
  • Sendi-sendi terlibat adalah jari, pergelangan tangan, tangan dan kaki

Arhtritis yang disebabkan oleh Jangkitan Kuman

  • Arthritis ini disebabkan oleh kuman 
  • Anda selalunya demam dan menggigil
  • Selalunya menyerang satu sendi sahaja

Gout 

  • Disebabkan oleh urik acid yang mendap di sendi-sendi
  • lazim menyerang kaum lelaki di pertengahan umur
  • Lazim menyerang pangkal ibu jari kaki

Simptom-simptom

  • Sakit sendi (tangan,pergelangan tangan, jari,pergelangan kaki, punggung,tulang belakan di bahagian bawah)
  • Sendi bengkak
  • kekejangan sendi
  • Susah bergerak seperti biasa
  • Sakit apabila bergerak
  • Perubahan kepada sendi
  • Lutut berbunyi bagi penyakit osteoarthritis lutut
  • Otot betis menajdi kecut bagi penghidap osteoarthritis lutut
  • Sakit apabila sekeliling sendi ditekan



Biasanya penyakit arhtritis ini boleh di ubati dengan ubat-ubatan dan bukan ubatan untuk melegakan dan memulihkan fungsi sendi. Bagi kes-kes yang sudah teruk mungkin pembedahan perlu dilakukan. Sebelum penyakit ini berlarutan maka baiklah jika kita mencuba ubat-ubat di luar sana. Bukan apa sebelum terlambat kita masih ada banyak peluang untuk mencari alternatif untuk merawat arthritis.

Di sini Jam nak bagitahu pasal vivix. Ada apa dengan vivix dan bolehkah vivix membantu melegakan arthritis ini?Jawapan ya boleh. Jom lihat testimoni daripada mereka.










Comments

  1. Cubalah vivix jika anda hadapi masalah artritis..

    ReplyDelete
  2. bagi yang ada tanda-tanda sakit reumatoid artritis ni cepat-cepatlah jumpa doktor dan dapatkan rawatan segera. Tak nak ambil ubat doktor ambik vivix pon boleh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini