Skip to main content

Cantik itu subjektif, antara gemuk dan kurus yang mana lagi cantik?

Tahukah anda bahawa Malaysia di label sebagai negara orang gemuk? Ini kerana seramai 16.8 penduduk Malaysia mengalami obesiti.Obesiti adalah keadaan perubahan di mana lemak badan berlebihan yang terkumpul sehingga ke satu tahap yang boleh menjejaskan kesihatan seseorang. Seseorang individu dikatakan obes apabila jisim badannya (BMI) melebihi pada bacaan normal 





Mengapa masalah ini boleh terjadi? Antara faktor utama nya ialah pemakanan. Pemakan merupakan perkara rutin dalam kehidupan kita. Seharian bekerja dan perut yang lapar menyebabkan kita mengambil makanan mengikut selera kita dan tidak mengikut gizi pemakanan yang seimbang.


Pengambilan makanan yang diambil berlebihan daripada tenaga yang digunakan seharian menyebabkan makanan tersebut akan di simpan dalam bentuk lemak di dalam badan. Lama kelamaan lemak tersebut berkumpul dan boleh menyebabkan obesiti yang boleh mendorong ke arah penyakit lain seperti penyakit jantung, strok, diabetis dan sebaginya.

Jadi obesiti ini boleh dicegah jika masyarakat di luar sana mengawal pengambilan makanan mereka.Makanlah mengikut gizi yang seimbang seperti yang di sarankan oleh kementerian kesihatan. Lebihkan mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan agar kita kekal sihat dan cergas.

Saya percaya pemakanan seseorang memang sukar untuk diubah namun jika dilatih secara perlahan-lahan kita mampu mengubahnya. Contohnya pengambilan makanan yang berlebihan boleh dikawal dengan mengambil suplement shaklee seperti ESP. Ini kerana ESP mampu mengekalkan tenaga yang berpanjangan untuk beberapa jam.




Jika mempunyai bajet yang lebih, bolehla mencuba vivix dari shaklee. Ini kerana vivix adalah detox badan yang paling baik untuk badan anda!


Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini