Skip to main content

7 Makanan yang Perlu Dielakkan Ketika Pantang

Assalamualaikum semua..
Hari ini saya ingin bercerita pasal berpantang lepas bersalin. Sebelum itu kenapa kita perlu berpantang ek? Orang tua-tua dulu selalu cakap kalau nak cantik kenela pantang makan itu ini. Hmmm iye yeke?Sebenarnya pantang ini bukan apa untuk membantu menyihatkan dalaman si ibu agar kekal sihat untuk terus menyusukan bayi.



Ok jom tengok makanan apa yang di larang ketika berpantang :

  • Buah-buahan yang sejuk dan berangin

Buah-buahan ini kebanyakan nya daripada buah-buahan tempatan.Contohnya nenas, pear, duku, nangka, pisang, dokong, mangga,rambutan, jagung, tembakai. Hmmm banyak lagi la..

  • Sayuran yang Sejuk dan Berangin

Labu, timun,terung,cili,bayam, kubis, kangkung,keladi, pucuk ubi, pucuk paku pakis, rebung dan kacang botol.

  • Kekacang yang Sejuk dan Berangin

Kacang soya, barli, kacang kuda, kacang tanah, kacang merah, kacang hijau dan taugeh

  • Daging dan Ayam

Ayam suntik, telur, organ dalaman dan daging lembu

  • Ikan dan Makanan Laut

Ikan cencaru, ikan tongkol, ikan keli, ikan bawal hitam, terubok, pari, sembilang, parang, kembung dan tamban.

Ikan pari, sembilang, terubok, bawal hitam dan parang boleh menyebabkan ibu turun darah

Udang, sotong, ketam dan kerang boleh menyababkan alahan dan kegatalan kulit terutamanya di bahagian jahitan

  • Minuman 

Minuman yang bersifat sejuk, gas dan berkafein

  • Lain-lain makanan

Laksa, mee kuning, keju, budu , jeruk dan nasi yang dingin

Masih lagi tercari-cari lagi set pantang yang lengkap? Jom cuba shaklee

.

Jika nak mencuba vivix shakle pun boleh.Senang tak payah nak ambil semua tu, minum je semua da complete.



Berminat ??~ HUBUNGI SAYA UNTUK TAWARAN ISTIMEWA


 Sebarang pertanyaan @ tempahan bolehlah hubungi
Jamaliah bt Shaari  ID - 1229088
Facebook :https://www.facebook.com/httpsjamaliah.shaari
Blog : msasyraff.blogspot.com
Telefon @ watsap : 0149078685


Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini