Skip to main content

Bahaya Hepatitis B Terhadap Ibu Hamil

Hari ini Jam ada suntikan vaksinasi hepatis B dos ke 3. Dos yang terakhir lepas ini dah immum dah.Korang dah ambil ke vaksinasi ini?

Oopps sekejap sebelum tu korang semua tahu tak hepatis B itu apa? Untuk apa vaksin ini perlu diambil? Haaa hari ini Jam ingin berkongsi pasal hepatitis B ini.

Hepatitis B ialah virus yang merebak dari cecair seperti tubuh dan air mani. Ia adalah penyakit hati terbanyak di Malaysia.

Dianggarkan di Malaysia majoriti mengalami hepatis B yang mana dijangkiti sejak dalam kandungan atau sejak kecil lagi.Ini menyebabakan risiko tinggi untuk mendapatkan penyakit hati yang kronik.


Kenali tanda-tanda Hepatitis

  • Merasa letih
  • Kurang selera makan
  • Loya
  • Muntah
  • Sakit perut
  • Warna kuning pada putih mata dan kulit
  • Air kencing berubah menjadi warna teh
  • Warna najis berubah pucat atau warna tanah liat

Bahaya Hepatitis

Apabila penyakit hepatitis kritikan dan kronik, kemungkinan organ hati sudah rosak. Lama-kelamaan sel-sel hati bertukar menjadi tisu fibrous dan meninggalkan parut yang dipanggil sirrosis hati (kanser hati).

Tanda-tanda sirrosis hati :
  • Abdominal membengkak
  • Sangat mudah lebam
  • berubah tingkah laku atau berubah kepekaan
  • Muntah darah
  • Najis hitam

Kesan hepatitis B terhadap ibu hamil



Kemungkinan besar kehamilan dan kelahiran bayi anda akan berjalan dengan lancar. Walaubagaimanapun hepatitis B kadang kala turut menyebabkan komplikasi dalam kehamilan. Jika anda menghidap hepatitis B anda dikhuatiri lebih berisko mengalami yang berikut:
  • Pelahiran pra matang
  • melahirkan bayi yang keci;
  • Mendapat diabetis gestasi
  • Mengalami pendarahan yang teruk pada hujung kehamilan

Jika anda mendapat hepatitis B semasa hamil, jangkitan ini boleh muncul semula selepas anda bersalin

Jika anda salah seorang penghidap hepatis B, teruskan kehidupan seperti biasa dengan mengamalkan kehidupan yang sihat, jauhi alkohol dan dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil apa-apa ubatan.

Di sini Jam ingin berkongsi testimoni daripada pengguna yang menggunakan vivix untuk melawan penyakit hati.











Bagi ibu hamil di luar sana Jam tak galakkan untuk mengambil vivix. Ini kerana vivix dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan bayi. Walau bagaimana pun si ibu boleh mencuba set mengandung shaklee yang lain.



Berminat ??~ HUBUNGI SAYA UNTUK TAWARAN ISTIMEWA


 Sebarang pertanyaan @ tempahan bolehlah hubungi
Jamaliah bt Shaari  ID - 1229088
Facebook :https://www.facebook.com/httpsjamaliah.shaari
Blog : msasyraff.blogspot.com
Telefon @ watsap : 016 444 2685











Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini