Skip to main content

Antara 10 makanan yang terbaik untuk perkembangan otak si janin

Hidup ini lagi meriah dan bermakna bila kita dikelilingi oleh ramai kawan. Kawanlah tempat untuk kita berkongsi suka duka kehidupan selepas pasangan kita. Kadang-kadang kawan jugalah tempat untuk kita mengadu nasib soal kehidupan. Jam akui bila kita meluahkan perasaan dan masalah kita selepas itu kita rasa lega.Lega sangat.

Buat kawan-kawan Jam di luar sana terima kasih banyak sebab selalu layan kerenah Jam ni. Bahkan buat kawan-kawan Jam yang tengah berbadan dua, Jam doakan semua selamat. Di kesempatan ini Jam nak berkongsi makanan yang terbaik untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan.

Kenapa? Sebab Jam sendiri pun pernah mengalaminya. Bila berbadan dua ni, memang selalu google apa makanan yang terbaik untuk  bayi. So bolehlah kawan-kawan rujuk di sini.

Ini antara 10 makanan yang bermanfaat untuk otak bayi yang sempat Jam petik dari hamil.co


 Hati ayam dan sapi
Nutrisi yang terkandung dalam hati ayam dan sapi dapat memberi oksigen yang cukup untuk memperbaiki dan melancarkan sirkulasi darah ke plasenta dan janin 
 Daging ayam tanpa kulit
Kandungan zat besi yang tinggi dan protein pada daging ayam tanpa kulit terbukti mampu membentuk dan meningkatkan kecerdasan bayi sejak dalam kandunagn sampai masa persalinan tiba.
 Ikan tuna, salmon dan kakap
Ikan tuna, salmon dan kakap mempunyai kandungan protein , Omega 3 yang kuat yang mampu membangun dan menyusun kekuatan dan kepekaan otak bayi,
 Kuning telur
Kandungan kolin yang tinggi pada kuning telur dapat meningkatkan perkembangan  sel sel otak bayi menjadi lebih aktif dan sehat. 
 Susu murni
Susu murni yang tanpa tambahan gula dan pengawet banyak mengandung yodium, protein dan kalsium utuh yang dapat meningkatkan perkembangan otak dan memperkuat daya tahan otak bayi.
 Yogurt
Kandungan protein dan kalsium yang ada pada yogurt dapat menyehatkan dan melindungi otak janin yang sedang terbentuk.
Kacang tanah
Kacang tanah memiliki kandungan protein tinggi dan asam folat yang kuat yang terbukti dapat mencegah otak dari ancaman kerusakan sekaligus dapat membantu memperkuat tulang belakang bayi.
Kacang kedelai
Kacang kedelai mempunyai kandungan asam amino yang tinggi yang dapat menyusun dan membentuk struktur sel sel otak agar selalu kuat sejak usia bayi masih berusia 3 sampai 4 bulan hingga masa persalinan tiba.
 Rumput laut dan garam yodium
Garam beryodium dan rumput laut banyak mengandung yodium yang sangat berperanan dalam meningkatkan kecerdasan otak bayi dan membentuk hormon didalam kelenjar tiroid.
Cumi-cumi dan kerang
Cumi cumi dan kerang mempunyai kandungan seng,  protein dan nukleud acid yang tinggi yang  dapat mempercepat pembelahan sel, dan regenerasi sel pada perkembangan otak bayi.

Sekarang terlalu banyak suppplement di luar sana yang boleh di ambil untuk menggantikan nutrisi dalam badan kita. Seeloknya sebelum mengambil sebarang supplement, si ibu haruslah bertanyakan pendapat daripada doktor atau pakar pemakanan anda.

Dan jika anda berminat untuk mencuba set hamil shaklee, bolehla hubungi Jam.


Kenapa Perlu Semua ini??


Vitamin C - Sistem immum dan serap zat besi dengan baik
B complex - Sihat sistem saraf & lindungi bayi daripada kecacatan saraf
Vitalea - Elakkan anemia dan risiko bayi pramatang
Omega - bagus untuk perkembangan otak bayi
ESP - Untuk tenaga si ibu
Osteomatrix - mengurangkan risiko pre- eklampsia




Berminat ??~ HUBUNGI SAYA UNTUK TAWARAN ISTIMEWA


 Sebarang pertanyaan @ tempahan bolehlah hubungi
Jamaliah bt Shaari  ID - 1229088
Facebook :https://www.facebook.com/httpsjamaliah.shaari
Blog : msasyraff.blogspot.com
Telefon @ watsap : 0149078685



Comments

Popular posts from this blog

Petua Tradisional Mengurangkan Tibi

Bila kita mengalami batuk yang berterusan mesti suspek Tibi  kan? Pastu mula lah orang lain takut untuk mendekati orang tersebut, sebab takut-takut nanti terkena juga Lagi satu bila makan jeruk banyak sangat mesti kita batuk-batuk kan?Errr boleh jadi Tibi jugak ke?Tidak. Ianya bukanlah petanda Tibi. Jom Jam kongsikan info pasal Tibi ni. Tibi atau nama saintifiknya adalah tuberculosis merupakan penyakit yang disebabkan oleh kuman mycrobacterium tuberculosis, menyebabkan kerosakan terutamanya pada paru-paru. TB ini boleh menular di mana-mana bahagian, contohnya ke tulang, otak,dan organ lain. Jika di biarkan kuman ini boleh mengganggu sistem tubuh dan boleh menyebabkan kematian. Berbeza batuk di sebabkan oleh makan jeruk dan Tibi ni. Makan jeruk bukanlah petanda awal kene Tibi, sebaliknya ianya adalah rangsangan daripada badan kita. Manakala tanda-tanda Tibi adalah seperti berikut: Antara tanda-tanda terkena TB adalah : Batuk kronik Demam Berkeringat pada

Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee

Masalah angin dalam badan? Ya, ramai diantara kita mengalami masalah angin dalam badan. Bukan kata orang tua je, malah kita yang muda pun ada masalah angin dalam badan ini. Salah makan sikit dah kena angin dalam badan. Malah, ada yang menderita masalah angin dalam badan ini sampaikan muntah-muntah, pening kepala dan sebagainya. Ishh, teruk juga kalau lihat kesan angin dalam badan ini. Dan dengan sebab itulah kita digalakkan untuk mencari rawatan alternatif untuk mengusir angin dalam badan. Salah satu cara yang kita boleh ambil untuk mengurangkan angin dalam badan adalah dengan mengambil supplement seperti set angin dalam badan shaklee. Set Buang Angin Dalam Badan Shaklee  Set buang angin dalam badan shaklee ini terdiri daripada : Pepperminth Ginger Plus Pepperminth ginger plus daripada shaklee ini terdiri daripada halia, pudina, jintan manis, dan annise Ianya sangat bagus dalam masalah membuang angin dalam badan, malah banyak lagi fungsi lai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini