Skip to main content

Bentan Tiada Lagi Sejak Amalkan Vivix


Pernah dengar bentan?Ms J pun pertama kali dengar.Kalau bukan kerana pernah mengandung dan bersalin rasanya info pasal bentan ni sampai sekarang pun Ms J tak tahu.

Ok la..kalau nak tahu kenapa masa bersalin pun nak kena jaga? Nak kena jaga pemakanan, tingkahlaku dan sebagainya.

Kenapa ek? Haa kalau nak tahu sebab kita taknak kena bentan nanti.



Apa tu bentan?

Bentan ni sebenarnya sakit semula setelah hampir sembuh semasa proses rawatan setelah bersalin.

Maksudnya jika ini tidak menjaga diriketika tempoh rawatan, dia berisiko untuk megalami sakit semula atau bentan.

Ada ibu mengalaminya pada penghujung tempoh berpantang atau selepas melalui pantang.

Jadi ibu-ibu berhati-hati ye.

Tanda dan Sebab Bentan

Banyak faktor yang boleh menyebabkan bentan ni terjadi.Tapi antara kebiasaannya adalah disebabkan oleh mengambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras.

Akibatnya badan terasa sejuk dan rasa seperti hendak pitam.Ia berlaku kerana dalaman badan ibu masih belum sembuh sepenuhnya.

Sekiranya mengalami keadaan ini sukar untuk ibu sihat dengan segera.Ada yang mengalami bermiggu minggu, bahkan ada yang berbulan sebelum kembali sembuh.


Jenis bentan.

Bentan ini banyak jenis.Antaranya adalah:

1.Bentan urat

Badan menjadi lemah seperti demam, bias- bias urat dan sendi badan seperti lutut menggigil kesejukan walaupun waktu tengahari.

Ia berlaku kerana si ibu terlalu aktif melakukan kerja rumah atau aktiviti fizikal lasak.Rawatan bertangas atau wap herba mampu melegakan keadaan ini.

2. Bentan urat peranakan/ urat rahim

Sakit di bahagian ari ari yang sederhana atau terlampau sakit sehingga mengakibatkan tumpah darah.

Ia boleh berlaku sekiranya ibu mengangkat objek berat, tersepak ibu jari kaki atau terjatuh terduduk atau terhempas yang boleh menyebabkan bentan urat peranakan.

3. Bentan urat besar ( pinggang)

Urat besar ialah urat buluh rahim yang melalui bahagian pinggul dan menyebabkan rasa lenguh dan sakit di atasbagagian belakang.

Biasanya ia terjadi kepada ibu yang bersalin secara pembedahan.Kadang kala kesakitan di bahagian pingang dan tumit yang serius sehingga ibu jalan berdingkit dingkit.

Apa yang Ibu Perlu Lakukan?

Banyakkan berehat

Selepas bersalin ibu perlu banyak berehat, jangan terlalu aktif membuat kerja rumah atau mengangkat objek berat termasuk memandikan bayi.Minta bantuan daripada suami atau penjaga lain untuk membantu.



Elak jangkitan kuman

Ibu selepas bersalin mudah mendapat jangkitan kuman pada bahagian peranakan, rahim, saluran atau pundi kencing.

Oleh itu jaga kebersihan diri anda untuk mengelakan jangkitan kuman.

Jaga pemakanan

Pemakanan turut mempengaruhi masalah bentan.Oleh itu pastikan ibu mengamalkan pemakanan sihat dan berkhasiat khusus untuk ibu berpantang.



Antara makanan bersifat sejuk dan boleh menyebabkan wujud angin dalam perut yang mesti dielakkan adalah kangkung, kacang panjang.

Di sini Ms J nak berkongsi antara supplement yang boleh di makan untuk mengelakkan bentan.

Korang juga boleh amalkan vivik.Vivix ini selain membantu penyakit kronik, ianya juga boleh membantu atasi bentan.

Testimoni 1 :

.

Testimoni 2:


Testimoni 3:


Testimoni 4:




MS J 016 444 2685


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe