Skip to main content

Sebab Utama Susu Ibu Cair Yang Ibu Harus Ketahui!

Masih teringat lagi masa menyusu anak dua tahun lepas,rasa susu ibu kurang dan susu cair, terus ambil langkah alternatif lain dengan memberi si kecil susu formula tanpa mengetahui sebab susu ibu cair.

Dan sekarang alhamdulillah sudah mempunyai ilmu serba sedikit mengenai susu ibu termasuklah punca susu ibu cair.

Sebenarnya susu ibu ini boleh dikategorikan kepada dua bahagian iaitu susu foremilk dan susu hindmilk.

Susu foremilk ada susu yang keluar pada awal menyusu.Susu ini agak cair berbanding berbanding susu hindmilk.

Susu hindmilk pula adalah susu yang keluar pada akhir penyusuan.Susu ini lebih pekat berbanding susu foremilk.
Sebab Susu Ibu Cair : Susu foremilk dan susu hindmilk


Kedua dua jenis susu ini memainkan peranan tersendiri buat si bayi.Walaupun susu foremilk ini lebih cair dan dikatakan kurang berkualiti, sebenarnya susu ini kaya dengan protein yang mengandungi banyak sel imuniti. Sel imuniti inilah yang membantu sistem daya pertahanan bayi di awal kelahiran.

Jadi tidak ada masalah pun jika susu cair ini sebenarnya.Namun si bayi memerlukan kedua dua jenis susu ini. Jika anda sering menyusu dan kelihatan sering mengeluarkan susu cair, mungkin ibu boleh kenalpasti tiga sebab susu cair ini:.

Sebab Susu Cair


Cuaca


Apabila cuaca panas, si ibu lebih cenderung untuk minum air dengan banyak kerana dahaga.Maka susu akan kelihatan agak cair berbanding pada cuaca sejuk.

Kurang Memerah Susu


Memerah susu ini agak penting supaya ibu tidak mengalami bengkak susu.Selain itu jika susu yang tidak di perah dibiarkan terlalu lama akan menyumbang kepada susu cair juga taw.

Masa Perahan Pendek


Bila waktu perahan terlalu pendek atau sekejap sahaja, maka akan ada lagi susu yang tertinggal di dalam payudara.Susu yang akan keluar kelihatan cair kerana kemungkinan ianya hanyalah susu foremilk sahaja.

Jadi ibu harus memerah susu dengan kerap dan lama supaya bukan sahaja susu foremilk tapi susu hindmilk sekali yang keluar.

Jadi, jika kita sudah mengetahui punca susu cair ini, senanglah untuk kita atasinya nanti. Tak delah nanti ibu stress dan tertekan kerana masalah susu cair ini.

Masalah payudara tersumbat? Ikuti tips ini ➤➤ 6 LANGKAH MUDAH MENGATASI PAYUDARA TERSUMBAT!

Selain pada itu, ibu juga boleh mencuba pemakanan tambahan yang boleh meransang kepekatan susu ibu. Comtohnya seperti Energising Soy Protein (ESP) daripada shaklee.

ESP ini bukan sahaja boleh membantu masalah susu cair, tetapi ianya juga bagus untuk kesihatan ibu seperti kekal bertenaga.

Ikuti kisah ini:

Dah tiga minggu try dan sangat happy dan berpuas hati dengan shaklee
Pertama sebab badan jadi sihat dan cergas walaupun dalam pantang tak cukup tido kerana layan baby yang cranky nangis siang dan malam.
Kedua, sebab penghasilan susu bertambah baik daripada kualiti dan kuantiti.Susu jadi lebih pekat (terima kasih ESP) dan saya suka vitamin B complex.kalau awal dulu maximum dapat 200oz/day sekarang ni dapat 30 - 35 oz.
Ketiga, sebab shaklee ini maintain kesihatan saya dan baby.Kami baru pulang bercuti dari kelantan - Muar - KL- Kuantan- Pasir Puteh (6 hari perjalanan).Bayi umur 4o hari dan kekal sihat tak demam atau kembung pun.

Pengamalan ESP boleh membantu masalah susu cair


Best kan dapat menyusu pada masa yang sama dapat kekalkan kesihatan yang terbaik. Kalau ada yang nak order ESP shaklee ni watsap je Ms J taw.

Ms J 016 444 2685





Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Buah Pear Yang Ramai Tak Tahu!

Nah buah pear! Sebenarnya Ms J ni jarang nak makan buah, apatah lagi buah buahan import seperti buah pear ni. Tapi disebabkan oleh nak diet dan sihat, maka terpaksalah ambil buah pear ni. Sebenarnya, tak tahu nak beli buah apa semalam. Pergi pasar malam ternampak buah pear yang besar besar dan cantik, maka terjebak juga untuk beli.hehe Buah pear ni Ms J panggil sebagai buah lai. Iyalah lain negeri lain juga panggilan untuk buah pear ni kan.Dalam bahasa sains nya buah pear ini dikenali sebagai pyruss spp. Sebenarnya buah pear ni ada dua jenis, ada yang kulit hijau dan kulit kuning air macam tu. Buah pear ini sering dicari oleh ramai orang kerana ianya banyak dijual di pasar basah, pasar malam, pasar tani, dan mana mana pasaraya. Lagi satu buah pear ni diminati oleh ramai orang kerana harganya yang murah dan berpatutan. Bukan sebab harganya yang murah je , tapi buah pear ini mempunyai khasiat yang tersendiri.  Antara khasiat buah pear ini adalah bertindak sebagai

Sapu Ubat Gigi untuk Hilangkan Jeragat

Siapa yang tak ada masalah jeragat kat sini? Saya rasa majoriti kaum wanita di luar sana mengalami masalah ini kan?Termasuklah Jam..hehe "Jeragat pada kulit wajah adalah masalah yang paling biasa dihadapi di Asia. Hampir 50% konsultansi kepada doktor kulit dan doktor estetik berkaitan masalah kulit berjeragat." Macam masalah Jam, jeragat ini menetap kat pipi. Bila pakai bedak tebal tang mana pun masih nampak jeragat tu. Kadang-kadang tu berangan juga nak ada kulit yang putih gebu macam Nora Danish kan. Tapi apakan daya... Jadi mulalah tanya mr google cara nak hilangkan jeragat ini. Macam-macam dah letak. Pernah tu letak ubat gigi kat pipi sebab ada baca ubat gigi ni boleh hilangkan jeragat. Jam cuba lah buat, tapi malangnya jeragat tak hilang-hilang juga. Mungkin sebab Jam letak ubat gigi untuk beberapa hari sahaja kot, tak konsistent.Alahai biasa lah semangat tahi ayam je Jam ni. Daripada pembacaan Jam, jeragat ini boleh dicegah dengan beberapa cara. Ini

Ketagih Nestum Dan Oat Ketika Hamil Yang Melampau!

Hamil kali ini Ms J ada satu ketagihan yang melampau.Boleh dikatakan melampau sebab makan satu pun tak cukup. Masih lagi nak lagi. Kali ini Ms J agak ketagih dengan oat dan nestum. Bila nak minum je pasti cari dua benda alah ini. Ishh bancuh satu packet nestum pun tak cukup taw. Kalau dulu Ms J mana nak suka makan benda macam ini. Apatah lagi kalau nak minum air bergula, memang jauh panggang dari api. Selalunya Ms J dikenali sebagai seorang pencinta air masak sahaja. Tapi bila hamil semua tu boleh berubah. Betul la orang cakap, bila hamil hormon kita akan berubah diri kita 360 darjah. Kalau dulu suka, tapi bila hamil boleh jadi tak suka dan sebaliknya. Jadi jangan bongkak atau riak jika kita membenci atau menyukai sesuai. Bila bila masa sahaja Allah boleh tarik balik. Berbalik pada cerita Ms J tadi, bayangkan satu packet nestum pun tak cukup. Tambah pula ditambah dengan oat memang rasa sedap. Pekat dan lemak manis tu perrrghh rasa meleleh air liur.hehe